Jak fungují nové diskuse na Novinkách?

Nedávno spuštěná nová verze serveru Novinky.cz přišla s povinnou registrací včetně zveřejňování plného jména adresy přispěvatele. Jaký dopad na samotný provoz diskusí tato radikální změna měla? Přinášíme první čísla, získaná ze Seznamu.

Článek vychází z autorova spotu, který uveřejnil na svém blogu.

Takže zde jsou konkrétní čísla:

  • Celkem žádostí o registraci: cca 6000.
  • Z toho již ověřených (vyplnilo autentizační kód, jež jim byl zaslán poštou): 2280.
  • 12. března (stav ve 14:00): cca 300 nových žádostí o registraci.
  • Počet aktivních diskutujících (min. 1 příspěvek v měsíci) byl předtím 6627.

A jaké jsou tedy výsledky: před zavedením těchto nových diskusí, tj. do tohoto úterka, bylo u každého z hlavních článků prezentovaných na HP Novinek či odkazovaných z HP Seznamu řádově tisíce až desetitisíce příspěvků (oficiální odhad i moje zkušenost), každý, kdo tam kdy byl, ví, že tématický nebyl téměř žádný (můj kvalifikovaný odhad).

Po zavedení nových autorizovaných diskusí je počet příspěvků pod top článkem (celý den zabírá většinu HP) řádově několik set (oficiální číslo), u dalších top článků jsou to maximálně desítky, tematické jsou prakticky všechny (občas v nich část zabírají debaty o nové podobě diskusí, ale oproti včerejšku už jich je minimálně.

Velmi zajímavý je také poslední údaj – jen 6627 lidí v únoru poslalo alespoň jeden příspěvek, tj. o novou registraci požádali prakticky všichni, kteří předtím diskutovali. Celkový počet reálných uživatelů Novinek je přitom zhruba 3 miliony, pouze 2 promile návštěvníků tak přispívalo do diskusí! Ani se tomu nedivím, já sám ač jinak častý diskutér jsem nikdy na Novinkách nepřispěl, protože to v těch desetitisících nadávek nemělo smysl, obecně se udává průměr okolo 5 % aktivních uživatelů. Je také vidět, jak z diskusních příspěvků od promile lidí nemůžete nijak odvozovat názory většinové společnosti.

Další postřehy, problémy a nápady

Cvičně jsem si také nechal vygenerovat kód, je to jednoduché, jde to i s vlastním e-mailem, tj. nemusíte být uživatelé Seznam e-mailu (i když … viz dále), během 4 dnů by mi měl dorazit lístek s kódem do schránky. Všechny registrace jsou zřejmě ručně prohlíženy (nebo možná jen ty, které stroj vyhodí jako nejisté). Já jsem udělal chybu – do PSČ jsem napsal číslo popisné – a přišel mi e-mail, že mám poslat v odpovědi na něj správné údaje, aby to mohli opravit a poslat (již zadaná registrace nejde opravit!).

Každý uživatel je pak v diskusi uveden pod svým jménem, příjmením a obcí, tj. např. „Jan Novák, Praha“, jediným dalším identifikátorem je pak fotografie. A zde je myslím největší problém – vlastní fotografii může mít pouze uživatel Seznam e-mailu (nastavuje se právě v administraci e-mailu). Tj. všichni Janové Novákové z Prahy budou mít zcela shodný podpis! Doufám, že alespoň toto bude v budoucnu opraveno.

Druhá (dle mého názoru) chyba je právě uvedení (pouze) jména a obce – mnoho lidí je na Internetu známo pod svou přezdívkou, bylo by tedy myslím lepší, kdyby podpis mohl být např. „Jan Novák (Nick), Praha“, nebo např. po vzoru kdysi slavného eCity „Jan Nick“ (a plné jméno a město by byly na proklik).

Spousta stížností také vedla proti tomu, že diskuse nyní nejsou s vlákny podle odpovědí a na (pro většinu lidí) značně složitý způsob odpovídání na cizí komentáře, ze Seznamu byla potvrzena má domněnka, že je to takto schválně (zkoušeli to i jinak, ale zavrhli to) – chtějí minimalizovat konverzaci mezi lidmi a soustředit se na komentáře k článku (asi by měli „diskuse“ přejmenovat na „komentáře“).

Myslím ale, že to udělali složité až moc, ještě dnes zjevně většina neumí odpovědi správně použít a pochybuji, že se to naučí, to to pak nemuseli zavádět vůbec. A diskuse s vlákny může být např. volitelná (např. iDnes dává na výběr diskusi s vlákny a řazení od posledního) a nebo jako výchozí, s tím, že by se vypnula např. při nějakém větším počtu reakcí na komentáře.

Cenzoři z Novinek nezmizeli, když někdo napíše nevhodný/nete­matický příspěvek, tak je vyřazen a místo příspěvku se objeví věta „Tento příspěvek byl smazán redakcí, protože porušoval Pravidla pro vkládání příspěvků. Opakované porušování pravidel může mít za následek zablokování účtu.“. To by mělo velmi efektivně eliminovat ty, co si nechají poslat lístek a stejně budou chtít jen nadávat – velmi brzo skončí a nový lístek jim nikdo nepošle.

Je zde také několik technických nedostatků – není ošetřeno vkládání FULL CAPS LOCK PŘÍSPĚVKŮ, psaní stovek opakujících se znaků, hlasovat lze i pro svůj vlastní příspěvek … to jen co jsem byl s to zjistit, nejsa ještě aktivovaným členem.

Resumé

Takže myslím, že výsledek dopadl na výbornou, velmi si cením odvahy Novinek, nový formát diskusí totiž podle mého odhadu způsobí zhruba 10–20% propad v pageviews (mínus miliony komentářů denně krát min. 2 zobrazení nutná k přidání komentáře), ovšem vzhledem k mizivému klikání na inzeráty u takových komentujících lze očekávat odpovídající zvýšení konverze, 2 promile lidí nejsou zajímavé ani pro brandové reklamy, takže inzerenti tento krok spíše uvítají.

UX16

Z dlouhodobého hlediska je pak výhra stoprocentní – nepochybuji, že nové diskuse přilákají nové (rozumně) diskutující, zvýšila se jednoznačně prestiž značky a její důvěryhodnost pro citlivější zadavatele reklamy a tak dále.

Dokonce myslím, že by této ověřené autorizace mohli využít i podstatně více, např. pro cílení reklamních kampaní podle místa bydliště, marketingové průzkumy. Zajímavé by mohlo být i zprostředkovat tuto autorizaci v OpenID profilu, zcela to oddělit od Novinek a zpřístupnit to i pro magazíny/blogy mimo Seznam – jiné weby by pak mohly využívat také výhod této autorizace, případně by mohly znát i některé údaje uživatelů, jež se u nich přihlásili (a schválili sdílení těchto informací) – Seznam by tak na oplátku získal širší uživatelskou základnu.

Anketa

Zaregistrujete se na Novinkách?

178 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2013 16:39
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »