Hlavní navigace

Jak proběhlo uživatelské testování webu Navrcholu.cz?

 Autor: 29
Přemysl Žák 29. 11. 2006

Web monitoringu návštěvnosti Navrcholu.cz se dočkal uživatelského testování. To mělo za cíl odhalit nedostatky v jeho použitelnosti a definovat kroky, které jsou třeba k odstranění problémů. Protože testování provedlo konzultační centrum Dobrý web, patřící stejně jako Navrcholu.cz firmě Internet Info, mohly být výstupy z testování zveřejněny.

Cílem uživatelského testování je odhalit problémy, které uživatele při používání webu potkávají a na základě těchto zjištěných problémů doporučit konkrétní opatření k jejich odstranění. Investice do takového testování nemusí být vždy zanedbatelná, ale jelikož náprava zjištěných nedostatků může zvýšit obchodní úspěšnost webu, měla by se vyplatit. Podívejme se tedy na průběh a výsledky testování webu monitoringu návštěvnosti Navrcholu.cz.

Cílové skupiny a cíle testovaného webu

Před zahájením uživatelského testováním je nutné definovat cílové skupiny a cíle webu. V případě Navrcholu.cz jsou cílové skupiny následující:

  • Zájemce o monitoring návštěvnosti.
  • Uživatel monitoringu návštěvnosti.
  • Zájemce o informace týkající se návštěvnosti webů konkurence.
  • Zájemce o obecné informace poskytované Navrcholu.cz.

Cíle webu se z pohledu jednotlivých cílových skupin liší. Hlavní cíle webu Navrcholu.cz jsou tyto:

  • Přesvědčit návštěvníka, aby se zajímal o monitoring návštěvnosti svého webu.
  • Prodat zájemci o monitoring některý z placených tarifů.
  • Udržet uživatele monitoringu návštěvnosti, ideálně ho přimět k objednání vyššího tarifu.
  • Přesvědčit stávajícího uživatele služby, aby začal sledovat návštěvnost dalších svých webů, případně doporučil Navrcholu.cz dále.
  • Umožnit návštěvníkovi bezproblémově nalézt informace o monitoringu.
Místnost pro testování

Testovací místnost

Informace o testování

Testování proběhlo během října 2006 v sídle společnosti Internet Info, v malé kanceláři upravené pro tyto účely. Mimo videokamery posloužil k zaznamenávání činnosti uživatele speciální software, snímající pohyb kurzoru myši po obrazovce. Kromě testera byl v místnosti přítomen moderátor, který zadával testerovi úkoly, a také pozorovatel, který si mohl dělat poznámky o průběhu testování.

Testeři a jejich úkoly

Na základě výše uvedených cílů byly stanoveny profily ideálních testerů. Na základě těchto profilů bylo vybráno devět testerů, mezi kterými byli jak stávající uživatelé Navrcholu.cz, tak i uživatelé s téměř nulovým povědomím o této službě. Testování jednoho uživatele trvalo v průměru 45 minut – během této doby se pokoušel úspěšně dokončit následující úkoly:

  • na základě slepé mapy definovat zaměření webu,
  • nalézt kontakt na vedení služby a na technickou podporu,
  • vybrat si tarif,
  • zaregistrovat se,
  • změnit si heslo,
  • objednat monitoring návštěvnosti,
  • exportovat statistiky,
  • vytisknout statistiky,
  • prodloužit tarif,
  • změnit fakturačních údaje,
  • přidat dalšího uživatele, který bude mít přístup ke statistikám.

Na závěr byl testovaný uživatel vybídnut, aby na papír načrtl úvodní stránku webu. Bylo třeba také sledovat, jak na testovaného uživatele působí web jako celek, jak se na webu orientuje a jestli chápe význam jednotlivých statistik a rozdíly mezi nabízenými tarify.

Co jsme zjistili

Výsledky testování bohužel nedopadly pro Navrcholu.cz příliš dobře. Ukázalo se, že většina testerů má potíže zorientovat se na titulní stránce a získat základní informace o monitoringu návštěvnosti. Uživatelé nevěnují pozornost hlavnímu bloku s informacemi o monitoringu – několik testerů uvedlo, že tento blok považují za reklamní sdělení, a proto jej přehlížejí.

Dalším důležitým prvkem titulní stránky, kterému se nedostává přílišné pozornosti uživatelů, je odkaz na třicetidenní vyzkoušení monitoringu návštěvnosti zdarma. Možnost vyzkoušení zdarma hraje důležitou roli při rozhodování potenciálních zákazníků, proto by si tento odkaz zasloužil atraktivnější umístění.

Nepříliš dobře se testerům dařilo vyhledat na webu informace, potřebné pro dokončení jejich úkolů. Někteří zkoušeli využít vyhledávací políčko v záhlaví, avšak toto slouží pouze pro prohledávání katalogu stránek, aniž by toto omezení bylo někde zmíněno. Takové vyhledávání ale není příliš užitečné, proto bylo doporučeno jej ze záhlaví odstranit. Ideální by samozřejmě bylo fulltextové prohledávání celého webu, nikoliv katalogu stránek. Uživatelům se může takto omezené hledání jevit jako nefunkční, pokud nevrátí očekávaný výsledek.

Navrcholu.cz

Testovaná titulka Navrcholu.cz

Problémy nastaly také při registraci uživatele. Některým testerům nabídl systém automaticky již obsazená přihlašovací jména. Přihlášení uživatelé, kteří přešli z webu do uživatelského systému, byli nuceni se přihlásit znovu. Tyto nepříjemné chyby testované uživatele velmi zmátly a samozřejmě negativně ovlivňují důvěryhodnost webu jako celku.

Vyplnění formuláře pro přidání webu také neprobíhalo ideálně – uživatel není dopředu upozorněn na maximální povolený počet znaků v textových políčkách, takže pro některé uživatele bylo vyplňování formulářů velice frustrující.

Návrhu klíčových formulářů je třeba věnovat velkou pozornost – pokud bude jejich používání obtížné, uživatelé mohou zklamáni odejít a objednat službu jinde.

Mezi úkoly, se kterými uživatelé neměli problém, patří například tisk a export statistik nebo vygenerování nového hesla.

Shrnutí

Většina uživatelů web zhodnotila jako nepřehledný a špatně použitelný. Ocenili by zejména větší propojení nápovědy se systémem a možnost snadnějšího pohybu po webu. Počkejme si tedy, zda se podaří všechny zjištěné nedostatky opravit a posunout tak službu Navrcholu.cz o něco dále před konkurenci.

Pokud vás zajímají veškeré podrobnosti o testování, včetně všech zjištěných nedostatků a doporučených opatření, je pro vás připravena případová studie a sestřih z průběhu testování.

Anketa

Měly by být firemní weby častěji "testovány na lidech"?

Našli jste v článku chybu?

30. 11. 2006 9:51

uživatel si přál zůstat v anonymitě
no cilem kazdeho webu je oslovit co nejvice lidi kteri me zajimaji a potazmo vydelat co nejvice penez. Ani jedno momentalni navrcholu nesplnuje, zajimava je masaz jeho obchodniky kteri obesilaji neustale s nabidkami byvale cleny systemu a premlouvaji je. Neda se premluvit nepremluvitelne - jak zde jiz nekdo rekl. Pokud prodavaji za penize neco co je jinde lepsi a zdarma tak je to boj s vetrnymi mlyny. Byl jsem take kontaktovan a obchodnici behem par emailu dosly argumenty - je videt ze prakticky…

30. 11. 2006 7:51

Jste první diskutující, který se ve svém příspěvku vyjádřil k obsahu článku, což je pozitivní zjištění :-)

Pravděpodobně Vám to, co píšete, připadá nejednoznačné (možná i směšné), ale bohužel jste článek nečetl pořádně nebo něco špatně pochopil, což by potom byla chyba autora. Všimněte si prosím věty:

Cíle webu se z pohledu jednotlivých cílových skupin liší.

Každý cíl se nevztahuje ke každé cílové skupině. Tzn. cílem webu z pohledu Zájemce o informace týkající se návštěvnosti webů konku…

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Děti patří tomu, kdo je porodil?

Děti patří tomu, kdo je porodil?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem