Jak prodat milion kartáčků proti zápachu z úst pomocí internetu?

Kampaň na kartáčky Orabrush ukázala, že stačí být kreativní, mít zajímavý produkt a netrvat na tradičních postupech kampaně. I spot na YouTube může přinést prodejní megaúspěch a stojí málo. Jak na to?

Na oficiálním blogu Googlu byl zveřejněn zajímavý příběh jednoho prodejního úspěchu. Proč se historie úspěchu čističe jazyka Orabrush dostala na blog Googlu? Odpověď je jednoduchá – ke skvělým prodejům a propagaci značky přispěly nemalou měrou spoty zveřejněné na videoserveru YouTube (ten jak víme, patří už nějakou dobu právě Googlu).

BOB WAGSTAFF, podnikatel z amerického Utahu, vymyslel svůj čistič jazyka a byl přesvědčen, že jde o produkt zajímavý, potřebný a hlavně prodejný. Zápach z úst trápí mnoho lidí po celém světě, takže odbyt by měl být zaručen. Jak ale dát Americe a pak i celému světu vědět, že něco takového existuje?  Doktor Wagstaff nejdřív zkusil tradiční cesty, jak nový produkt prosadit na trh. Investoval 40 000 dolarů do televizní reklamy, snažil se vyjednat prodej svého vynálezu v kamenných obchodech a také zkusil svůj patent prodat velkým farmaceutickým společnostem. Ani jeden z kroků se neosvědčil.

Po počátečním zklamání z toho, že Orabrush nechtějí zákazníci (televizní reklama prodala pouhých 100 kartáčků), prodejci, a ani velké firmy patent neláká, se do projektu zapojil JEFFREY HARMON, student místní univerzity. Dostal 500 dolarů, natočil první spot, nahrál ho na YouTube. První video představilo produkt a nabídlo ho ke koupi online. Celých 90 % problémů se špatným dechem prý pochází z bakterie na jazyku – a tyto potvory si právě bere na paškál Orabrush. Video se stalo hitem a zaznamenalo víc než 16 milionů přehrání. Bez nadsázky lze tento spot označit za skutečný virál, ať už si pod tímto pojmem představujeme cokoliv. Video bylo vtipné a samovolně se šířilo mezi miliony lidí.

Následně po virální explozi v podobě úspěchu prvního spotu se student Jeffrey pasoval do role šéfa marketingu a začal vymýšlet další minipříběhy, které ztvárňoval do spotů na YouTube. Do svého marketingového mixu Jefferey postupně přidal i videoreklamu pro získání většího počtu diváků a vyšperkoval kanál, který má na kontě víc než 40 milionů přehrání.

Po dvou letech od začátku kampaně bylo prodáno víc než milion kartáčků do čtyřiceti zemí světa. Zde je nutné tento úspěch srovnat se stovkou prodaných kartáčků díky televizní kampani v období před vstupem na YouTube.

Dalším úspěchem kampaně byl skvělý ohlas u majitelů kamenných obchodů a sítí prodejen, kteří se sami začali hlásit firmě jako potenciální prodejci a distributoři. Před tím, než se značka stala známou díky spotům, by po kartáčku neštěkl ani pes, natož manažer sítě lékáren. Jméno značky do lékáren donesli zákazníci nadšení ze spotů, případně produktu samotného, pokud si ho koupili a vyzkoušeli. Lidé si je tedy sami v místních lékárnách Orabrush vyžádali. Co zbylo lékárníkům jiného, než učinit kroky k uspokojení poptávky.

Vrcholem snažení doktora Wagstaffa a marketéra Jeffreyho je kontrakt s Walmartem, který letos na podzim začal prodávat Orabrush ve svých 3500 prodejnách. Následovala dohoda se sítí lékáren CVS a útok na 7000 drogistických obchodů po celé Americe.

EBF16

Videa tedy nezaznamenala pouze stovky vtipných reakcí a jakýchsi recenzí produktu, ale i prodejní úspěchy a kontrakty s největšími distributory. Za tím vším stálo jedno levné a jednoduché video. Ano, tento úspěch je do určité míry dán také shodou náhod a okolností, produkt i samotné zpracování spotu se prostě líbilo a nutilo lidi sdílet, komentovat a hlavně nakupovat. Zdánlivá hloupost (jen málokdo by se asi zpočátku nedíval skrz prsty na kartáček proti špatnému dechu) se prostě změnila v bombu.

Příběh úspěchu na YouTube může někomu znít jako hezká, ale nereálná pohádka. Je to pohádka na hranici zázraku, ale i zázraky se někdy prostě dějí. Stačí mít nápad, být kreativní, zajímavý, mít štěstí, zvolit správný kanál a způsob komunikace. Je toho dost, ale kdo by nechtěl tenhle ukázkový úspěch zopakovat?

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 12. 2011 16:15

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »