Hlavní navigace

Jak prodat milion kartáčků proti zápachu z úst pomocí internetu?

Jan Handl

Kampaň na kartáčky Orabrush ukázala, že stačí být kreativní, mít zajímavý produkt a netrvat na tradičních postupech kampaně. I spot na YouTube může přinést prodejní megaúspěch a stojí málo. Jak na to?

Na oficiálním blogu Googlu byl zveřejněn zajímavý příběh jednoho prodejního úspěchu. Proč se historie úspěchu čističe jazyka Orabrush dostala na blog Googlu? Odpověď je jednoduchá – ke skvělým prodejům a propagaci značky přispěly nemalou měrou spoty zveřejněné na videoserveru YouTube (ten jak víme, patří už nějakou dobu právě Googlu).

BOB WAGSTAFF, podnikatel z amerického Utahu, vymyslel svůj čistič jazyka a byl přesvědčen, že jde o produkt zajímavý, potřebný a hlavně prodejný. Zápach z úst trápí mnoho lidí po celém světě, takže odbyt by měl být zaručen. Jak ale dát Americe a pak i celému světu vědět, že něco takového existuje?  Doktor Wagstaff nejdřív zkusil tradiční cesty, jak nový produkt prosadit na trh. Investoval 40 000 dolarů do televizní reklamy, snažil se vyjednat prodej svého vynálezu v kamenných obchodech a také zkusil svůj patent prodat velkým farmaceutickým společnostem. Ani jeden z kroků se neosvědčil.

Po počátečním zklamání z toho, že Orabrush nechtějí zákazníci (televizní reklama prodala pouhých 100 kartáčků), prodejci, a ani velké firmy patent neláká, se do projektu zapojil JEFFREY HARMON, student místní univerzity. Dostal 500 dolarů, natočil první spot, nahrál ho na YouTube. První video představilo produkt a nabídlo ho ke koupi online. Celých 90 % problémů se špatným dechem prý pochází z bakterie na jazyku – a tyto potvory si právě bere na paškál Orabrush. Video se stalo hitem a zaznamenalo víc než 16 milionů přehrání. Bez nadsázky lze tento spot označit za skutečný virál, ať už si pod tímto pojmem představujeme cokoliv. Video bylo vtipné a samovolně se šířilo mezi miliony lidí.

Následně po virální explozi v podobě úspěchu prvního spotu se student Jeffrey pasoval do role šéfa marketingu a začal vymýšlet další minipříběhy, které ztvárňoval do spotů na YouTube. Do svého marketingového mixu Jefferey postupně přidal i videoreklamu pro získání většího počtu diváků a vyšperkoval kanál, který má na kontě víc než 40 milionů přehrání.

Po dvou letech od začátku kampaně bylo prodáno víc než milion kartáčků do čtyřiceti zemí světa. Zde je nutné tento úspěch srovnat se stovkou prodaných kartáčků díky televizní kampani v období před vstupem na YouTube.

Dalším úspěchem kampaně byl skvělý ohlas u majitelů kamenných obchodů a sítí prodejen, kteří se sami začali hlásit firmě jako potenciální prodejci a distributoři. Před tím, než se značka stala známou díky spotům, by po kartáčku neštěkl ani pes, natož manažer sítě lékáren. Jméno značky do lékáren donesli zákazníci nadšení ze spotů, případně produktu samotného, pokud si ho koupili a vyzkoušeli. Lidé si je tedy sami v místních lékárnách Orabrush vyžádali. Co zbylo lékárníkům jiného, než učinit kroky k uspokojení poptávky.

Vrcholem snažení doktora Wagstaffa a marketéra Jeffreyho je kontrakt s Walmartem, který letos na podzim začal prodávat Orabrush ve svých 3500 prodejnách. Následovala dohoda se sítí lékáren CVS a útok na 7000 drogistických obchodů po celé Americe.

Videa tedy nezaznamenala pouze stovky vtipných reakcí a jakýchsi recenzí produktu, ale i prodejní úspěchy a kontrakty s největšími distributory. Za tím vším stálo jedno levné a jednoduché video. Ano, tento úspěch je do určité míry dán také shodou náhod a okolností, produkt i samotné zpracování spotu se prostě líbilo a nutilo lidi sdílet, komentovat a hlavně nakupovat. Zdánlivá hloupost (jen málokdo by se asi zpočátku nedíval skrz prsty na kartáček proti špatnému dechu) se prostě změnila v bombu.

Příběh úspěchu na YouTube může někomu znít jako hezká, ale nereálná pohádka. Je to pohádka na hranici zázraku, ale i zázraky se někdy prostě dějí. Stačí mít nápad, být kreativní, zajímavý, mít štěstí, zvolit správný kanál a způsob komunikace. Je toho dost, ale kdo by nechtěl tenhle ukázkový úspěch zopakovat?

Našli jste v článku chybu?

30. 11. 2011 13:42

Mard (neregistrovaný)

Zápach z úst je dán činností baktérií. To jistě. Ale umírající starší baktérie zejména jsou v nepřístupných místech mezi zuby a ne na povrchu jazyka. Takže starý dobrý normální kartáček je stále nejlepší. Kdyby stačilo rašplí ohoblovat vršek jazyka, tak už to dávno děláme. Ale dnes je potřeba přesvědčit lidi aby kupovali i chujoviny, různé kosmodisky, magnetické náramky, škrabače jazyka a podobné výtvory.

30. 11. 2011 9:30

Ano, spíše než cokoliv jiného to ukazuje, že bez štěstí se podnikat nedá ;)

DigiZone.cz: Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Skylink: zpožděný kanál Prima +1

DigiZone.cz: SES zajistí HD pro M7 Group

SES zajistí HD pro M7 Group

DigiZone.cz: Je tu první sportovní přenos přes mobily

Je tu první sportovní přenos přes mobily

Root.cz: Pinebook: linuxový notebook za 89 dolarů

Pinebook: linuxový notebook za 89 dolarů

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte