Jiří Vlček (Palmknihy): V Česku se letos prodá 200 tisíc e-knih, desetkrát víc než loni

Amazon by to teď na českém trhu měl velmi těžké, věří ředitel online knihkupectví Palmknihy Jiří Vlček. Co podle něj v současné době nejvíce brání dalšímu rozvoji tuzemského trhu e-knih? A jak vypadá trh na Slovensku?

V září jste vstoupili na slovenský trh.  Kdo stojí za firmou, která provozuje slovenskou mutací Palmknih?

Ve firmě Palmknihy SK s r.o. mají padesátiprocentní podíl české Palmknihy, zbytek patří společnosti Artforum, která na Slovensku provozuje stejnojmennou síť knihkupectví, knižní distribuci a nakladatelství.  Nechtěli jsme vstupovat na slovenský trh sami, protože by to nefungovalo.

Co se týče sortimentu, je stejný jako na českých Palmknihách?

Většina e-knih, které prodáváme v Česku, je k dispozici i na Slovensku. Na některé výjimečné knihy máme od nakladatele licenci pro prodej pouze v Česku nebo pouze na Slovensku. To se ale bavíme o jednotkách knih. Nicméně řešíme to, zda české čtenáře zajímají slovenské knihy – zatím jsou názory skoro 50:50. Takže se může stát, že v Čechách budou jen české knihy.

Zatím na slovenských Palmknihách převažují e-knihy v češtině. Pramenilo rozhodnutí vstoupit na slovenský trh právě z důvodu malé jazykové bariéry?

Šli jsme na Slovensko proto, že tam můžeme prodávat český obsah společně s tím slovenským.  Pochopitelně expanze na Slovensko představuje mnohem menší náklady, než kdybychom se rozhodli vstoupit do jakékoli jiné sousední země. Slováci jsou bez problému schopni konzumovat české knihy a u některých knižních řad dokonce dávají přednost těm českým před slovenskými. 

Kolik procent tvoří prodeje českých e-knih na slovenských Palmknihách?

Ještě před vstupem na slovenský trh generovali slovenští zákazníci 15 procent prodejů na Palmknihách. Vzhledem k tomu, že na slovenských Palmknihách máme v nabídce podstatně více českých než slovenských e-knih, tak české e-knihy tvoří významnou část prodejů.

Jiří Vlček - Palmknihy.cz
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jiří Vlček – Palmknihy.cz

Cena e-knih na Slovensku je stejná jako v Česku?

E-knihy jsou za stejnou cenu jako v Česku. Existují ale vzácné výjimky, u kterých je na přání nakladatele stanovena speciální cena pro slovenský trh.

Palmknihy v Česku nabízí vydavatelům konverzi e-knih do elektronického formátu. Spolupracujete takto i se slovenskými vydavateli?

Ano, spolupracujeme. Je to naše investice do rozvoje trhu a samozřejmě snaha získat obsah.

Kolik e-knih už se vám na Slovensku podařilo prodat?

Stovky kusů. Jsme tam ve stejné etapě, jako jsme byli před rokem a půl v Čechách.

Vraťme se zpátky do Česka. Kolik e-knih už jste letos prodali?

K 21. listopadu je to 44 980.

Rostou ve srovnání s loňským rokem stejným tempem prodeje i tržby?

Tržby nám rostou rychleji, protože se zvýšila průměrná cena prodané knihy. Na začátku roku 2011 byla průměrná cena prodané knihy 81,80 Kč bez DPH. Na začátku letošního roku už to bylo 108,85 Kč, v září stoupla na 116,56 Kč.

Odhadnete, kolik e-knih se prodá v Česku za celý letošní rok? Myslím tím nejen na Palmknihách, ale přes všechny tuzemské prodejce e-knih?

Odhaduji kolem 200 tisíc knih. Pro zajímavost: loni to bylo 17 – 25 tisíc.

Jakých prodejů dosahují e-knihy, které lze označit za bestsellery?

Takových e-knih se prodají maximálně stovky kusů měsíčně. Za slušně prodávané lze ale označit i takové knihy, kterých se prodají desítky kusů měsíčně.

Přibývá knih, které se prodávají ve stovkách?

Loni jich bylo méně než deset, letos se mezi ně zařadilo už více než dvacet knih.

Jak se podílejí tyto bestsellery na celkových prodejích?

Devatenáct nejprodávanějších nám vytváří čtvrtinu obratu. Další čtvrtinu obratu tvoří prodeje přibližně šesti stovek e-knih. Jedna třetina knih z naší nabídky se ale zatím neprodala vůbec.

Je možné obecně říci, jak dlouho zůstává kniha mezi bestsellery, než se její prodeje propadnou?

To je velmi různé. Například Stieg Larsson je v nabídce více než rok a půl a jeho kniha se stále prodává v desítkách kusů měsíčně. Přitom je to reálně pět let stará kniha. Spasitel od Nesboa se prodává už pět měsíců a stále patří mezi deset nejprodávanějších e-knih.

Co v současné době nejvíce brání dalšímu rozvoji tuzemského trhu e-knih?

Když jsme pořádali na Slovensku tiskovou konferenci ke spuštění tamní verze Palmknih, tak jsem měl pocit, že jsem se vrátil v čase, protože jsme od novinářů dostávali stejné otázky jako před dvěma lety v Česku. Většina z nich se točila kolem pochybností, zda vydávání a prodej e-knih má vůbec smysl.

U nás jsou diskuse už úplně někde jinde. Nakladatelé se zajímají o to, jak mají e-knihy propagovat, aby jich prodali ještě více. Elektronická kniha reprezentuje jiný distribuční kanál, který nakladatelé už vnímají vážně.

Nicméně stále přetrvávají problémy z minulosti. V elektronické podobě nejsou dostupné všechny knižní tituly a stále se nedaří e-knihy vydávat současně s těmi tištěnými.

Jak často odvádíte nakladatelům podíl z prodaných e-knih?

Jednou měsíčně.

V klasické knižní branži to ale takto nefunguje.

U tištěných knih jsou úplně jiné splatnosti. Když jsme se bavili o Slovensku, tak tam jsou nakladatelé ve velice složité situaci, protože nemají zaplacenou loňskou vánoční sezónu a řeší, z čeho budou tisknout knihy na letošní Vánoce. V Česku jsou knižní distributoři, kteří platí poctivě, ale nakladatel vidí za vydanou knihu první peníze klidně až půl roku poté, co se kniha objeví v knihkupectví. To souvisí s dlouhým řetězcem a daleko složitějším hlášením prodejů, než je u elektronické distribuce.

V Česku mohou zákazníci na Palmknihách platit prostřednictvím PayPalu, bankovním převodem, platební kartou a pomocí rychlého bankovního tlačítka. Který z platebních způsobů je nejpoužívanější?

Více než polovina nákupů je uhrazena prostřednictvím platební karty. Bankovním převodem je zaplacena zhruba čtvrtina nákupů. Zbytek připadá na PayPal a platební tlačítka. Ve srovnání s roky 2010 a 2011 jsme zaznamenali nárůst počtu plateb bankovním převodem a platebními kartami, podíl plateb přes PayPal a platební tlačítka naopak klesá.

Palmknihy patřily mezi několik firem, které se zúčastnily pilotního programu mobilních plateb Mobito a nabízejí tuto platební metodu i po komerčním spuštění služby. Jak využívaná je mezi zákazníky tato platební metoda?

Jsou to jednotky procent. Uvidíme časem, šanci na úspěch mají.

Nedávno jste začali prodávat dotované čtečky. Je mezi nimi i čtečka Kindle 5 od Amazonu. Právě čtečky Kindle jsou na českém trhu zdaleka nejrozšířenějšími. Nebojíte se toho, že až se jednou Amazon rozhodne vstoupit na český trh, tak vás a ostatní prodejce zválcuje?

Pokud by vstoupil na český trh nyní, tak by se mu to možná podařilo. Ale měl by to velmi těžké. Amazon to totiž už dnes neválcuje ani v Německu a Anglii. V Americe se mu to podařilo, protože byl první s konceptem obsahu a vlastní čtečky. Na ostatních trzích má ale silné konkurenty. Nicméně letos a asi ani příští rok Amazon do Česka nepřijde. Český trh je příliš malý na to, aby se mu to vyplatilo. A vezmu-li, jak Apple prodává český obsah, tak to také není žádná sláva.

Co chystají Palmknihy na nejbližší dobu a na příští rok?

Zrovna teď uvádíme první u nás rozumně dostupné čtečky knih s podsvícením, je to Bookeen Odyssey FrontLight. Testujeme a jsme naprosto uchváceni – rychlost, kvalita provedení, funkce – to vše staví tuto čtečku nad ostatní (a ano, i nad Kindle PaperWhite).

KL_NOMINACE

Pak si také uvědomujeme trochu zastaralý vzhled našeho webu. Upřímně, design nás trochu navrací do doby těsně po zrušení parních lokomotiv. Takže to je priorita na nejbližší dobu – zjednodušit, zpřehlednit a zmodernizovat. Pak technikálie – konečně rozběhnout ukázky z knih tak, jak si je představujeme a jak je chtějí čtenáři.

A v neposlední řadě: obsah, obsah, obsah. Povedlo se nám domluvit pár dalších zajímavých smluv na knihy. Chceme také přidat i knihy v dalších formách – například jsme už vyzkoušeli komiks v podobě Garfielda.

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 11. 2012 17:42

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »