Hlavní navigace

Lze inovovat e-mail?

Jan Handl

E-mail tu je několik desítek let, od počátku se toho moc nezměnilo. Je tu prostor na významné úpravy? Co třeba e-mail s omezenou „životností“, je to dobrý nápad?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server CNET News upozornil na nápaditého inovátora, jenž přišel s do určité míry revoluční myšlenkou. Možná nebyl první ani jediný, ale vyslovil nápad, který označil za inovaci. Inovace to bezesporu je, pro praxi by úprava standardu totiž znamenala možnost odesílání e-mailů, které se v nastavený čas samy odstraní. JOSHUA BAER založil firmu OtherInbox a chce svým záznamníkům umožnit posílat e-mailem zprávy, které se odstraní v zadané datum a čas, nebo za určitou dobu po doručení. Slogan „Save your inbox for real people“ je dobře zvolený. Mnoho e-mailů totiž odchází automaticky nebo hromadně a mají jaksi omezenou platnost. Pozvánka na výstavu, přednášku nebo školení by mohla být přece klidně odeslána s nastavenou expirací. E-mail by pak prostě zmizel a uživatel by ho nemusel mazat. Pokud by si někdo chtěl e-mail s nastavenou „sebedestrukcí“ přesto schovat, prosti by časování deaktivoval a hotovo.

Otázkou je, zda by tato funkcionalita přispěla k významnému snížení počtu elektronických zpráv, které musíme sami mazat. Rozhodně by se ale velmi hodila například v případě časově omezených akčních nabídek e-shopů odesílaných v otravných e-mailech. Jak je uváděno v odkazovaném článku, tak valentýnská nabídka by prostě 15. února zmizela, jaká by to byla úleva, že? Když by chtěl běžný uživatel „načasovat“ tvůj e-mail, mohl by, ale asi by to nebylo příliš běžné. Ovšem v případě automaticky odesílaných zpráv jde o nápad, který by zcela určitě pomohl.

Nápad je to geniální a jednoduchý, otázkou je, zda je veřejnost na tuto změnu standardu připravena. E-mail je totiž brán za službu s pevně nastavenými pravidly, všichni jsou zvyklí, že elektronická zpráva prostě „trvá“, že je to něco, co jim vždy zůstane. Je to asi dost naivní představa. Kdo z vás má první e-mail, který kdy dostal? Já tedy ne. Trvalost e-mailu je dost omezená, při změně zaměstnavatele změníme inbox a vše co bylo předtím se stává minulostí. A co si budeme povídat, soukromé e-maily také dost často měníme a zprávy z toho opuštěného si schovává jen málokdo. Ty zůstanou kdesi na Internetu schované a před webové aplikace se k nim už nikdy nevrátíme. Pokud existuje někdo, kdo má všechny své e-maily v nějaké klientské aplikaci kdykoliv k dipozici, zaslouží si můj obdiv.

E-mail není něco, na čem tak moc lpíme, i když si to asi nepřipouštíme. Kdyby nám vybrané elektronické zprávy chodily se zapnutým časováním, asi by se nic zvláštního nestalo. Přežili bychom to. Mnohem složitější bude asi technické řešení a standardizace, která by odstranila mouchy pro všechny systémy a platformy. Aby nám „načasovaný“ e-mail opravdu zmizel, kdy má.

Našli jste v článku chybu?
5. 3. 2011 10:21
Galapetr (neregistrovaný)

Ale silně mi to připomíná minimálně 30let starý dotaz na Radio Jerevan: "Lze vybudovat komunismus ve Švýcarsku?" a odpověď zněla "Ano, lze. Ale proč ničit takovou hezkou a prosperující zem?"

5. 3. 2011 9:44

Nabídku přečtu a hodím do koše, který se mi automaticky maže po 30 dnech. Zbytek zpráv dám tlačítko archivovat. V tomto nevidím podstatný přínos. Naopak mohu pochválit GMAIL za snahu v podobě tzv. prioritní pošty. To funguje jako antispamový filtr ale opačně. Tzn. pokud budu zprávy od šéfa označovat za důležité, automaticky mi skočí i ta další do důležité. http://mail.google.com/mail/help/intl/cs/priority-inbox.html