Hlavní navigace

Miliardu dolarů za Instagram? Přifoukl Facebook bublinu nebo udělal skvělý obchod?

12. 4. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Instagram stále můžeme považovat za startup, i když má 30 milionů uživatelů. Ale negeneruje žádné peníze. Udělal Facebook dobře, že ho vzal pod svá křídla za miliardu dolarů, nebo jde o špatný a neuvážený nákup? Co si myslí odborníci?

Před pár dny oznámil šéf Facebooku Mark Zuckerberg na své facebookové zdi novinu, která otřásla technologickým světem. Facebook kupuje Instagram, a to za neuvěřitelnou miliardu dolarů. Na Instagramu se prakticky ihned začaly objevovat protestní fotky, ti uživatelé, kteří uznali za vhodné se k akvizici vyjádřit, rozhodně nadšení nebyli. Neptali se proč a co jim to přinese, rovnou odchod odsoudili. Někteří rovnou prohlásili, že na Instagramu pod Facebookem končí a houfně sdíleli na sociálních sítích návod, jak stáhnout fotky z Instagramu a účet zrušit.

Pár dní před akvizicí Instagramu přišla pro skalní applisty a majitele iPhonů první rána. Jejich milovaný, kultovní a exkluzivní Instagram vydal aplikaci pro Android. Ta byla mimochodem hitem androidistů, kteří ji houfně stahovali a zkoušeli. Co se iPhonistům nelíbilo, své konkurenty s jiným operačním systémem začali nazývat plebsem a demonstrativně do popisků svých dílek zapisovali tag iPhone only. Nával androidistů jak se zdá nebyla první rána, kterou Instagram v očích svých zarytých příznivců dostal. Pak přišel velký Facebook a Instagram prostě a jednoduše spolkl. Za miliardu dolarů. Řekněme si upřímně, pro projekt starý ani ne dva roky je to obrovský úspěch. Ano, našli se i tací, kteří k akvizici Facebookem šéfovi Instagramu Kevinu Systromovi gratulovali.

Instagram - filtry

Jak se na Instagram pod Facebookem dívají odborníci a komentátoři? Někteří striktně trvají na tom, že jde o nafouknutou bublinu, že Instagram takovou hodnotu nemá. Možná mají pravdu, ale svět obchodu pořád ještě funguje na principu nabídky a poptávky. A pokud se v tomto ohledu obě technologické firmy shodly, nemá cenu onu miliardu řešit. Jestli mohl Facebook zaplatit míň nebo víc je čistě spekulativní otázkou, dohoda je uzavřena a hotovo. Cenou, vlastně hodnotou Instagramu se zabývá článek na webu The Wall Street Journal, zmiňující vývoj ceny a vstupy investorů. Je vidět, že jedna miliarda nemusí být sumou tak úplně z říše snů, jelikož měsíce před vstupem Facebooku se mluvilo o částkách ve stovkách milionů dolarů. Jisté je, že tento nákup Facebooku zvýší cenu podobných projektů, které jsou také k mání. A zde by se již o bublině mluvit dalo, o bublině, kterou vydatně přifoukl Facebook svojí velkorysostí při jednání o Instagramu. Miliarda dolarů je suma, kterou za velkorysou označit můžeme. Není totiž radno zapomínat, že Instagram nevydělává a má pouhých 13 zaměstnanců. Můžeme tedy s jistotou předpokládat, že Instagram si Facebook pořídil kvůli technologii. I těch 30 milionů uživatelů není ve srovnání s počtem uživatelů Facebooku žádné terno. Facebook to chce prostě dělat s fotografiemi lépe, tak si pořídil odborníky.

Mashable píše, že tento krok Facebooku je jeden z nejchytřejších v historii. Autorka píše, že je šťastná za tým Instagramu a nezakrývá obavy, v titulku dokonce prosí Facebook, aby Instagram nezničil. Facebook chtěl aplikaci na přípravu pěkných fotek a má ji. Nemusí se zabývat vývojem, který trvá měsíce, má plnohodnotný, ozkoušený a oblíbený produkt. Christina Warren ve článku apeluje na Facebook několika radami či požadavky. Udržte tým Instagramu pohromadě, nenuťte uživatele, aby se museli hlásit přes Facebook, nechte jenom mobilní aplikaci a neměňte nastavený směr. Se vším se dá souhlasit, ale těžko můžeme předpokládat, že funkce Instagramu nechá Facebook jenom lidem používajícím mobil.

TechCrunch radí, co že by spojení Facebooku s Instagramem mohlo přinést hezkého. Vtipné je, že za klad spolupráce je považována možnost přihlášení přes Facebook. Mashable to vidí jinak, ale svým způsobem mají oba komentáře pravdu. Instagram může totiž ze spolupráce s Facebookem hodně vytěžit. Dále je zmiňována možnost importu fotek a jejich filtrování na Facebooku. Ne v mobilní aplikaci, ale ve webové verzi. Další rozpor s Mashable. Databáze míst Facebooku může být pro Instagram přínosem, stejně tak možnost označování na fotkách. Z tohoto pohledu Instagram bude na spojení s Facebookem profitovat, tedy jestli zůstane v té podobě, jak ho známe nyní. I když se TechCrunch a Mashable zdánlivě v mnohém rozcházejí, jejich analýzy ukazují, že na kontroverzní nákup Instagramu Facebookem se můžeme dívat z mnoha úhlů a každý z nich má něco do sebe a prostě a jednoduše dává smysl. A to pro obě strany a i při zanedbání oné miliardy, která původní majitele Instagramu jistě také potěší.

Jestli jsou rozporuplné reakce veřejnosti oprávněné, ukáže až čas. „Elektronický Polaroid“ je každopádně skvělým nápadem, který oprávněně přitáhl pozornost Facebooku. Ať si uživatelé Instagramu říkají co chtějí, jsou to pořád jenom uživatelé, o jejich osudu rozhodují majitelé projektu, ať už je to Facebook nebo předchozí partička pohodářů a sympaťáků.

Šéf Instagramu Systrom oznámil pro mnohé nemilou novinu ve vší stručnosti a v radostném tónu. Zcela pochopitelně. Také nastínil budoucnost – Instagram prý bude pořád takový, jaký je teď. No, uvidíme, je dost možné, že se na strategických rozhodnutích už nebude podílet sám, dost možná bude přehlasován šéfy z Facebooku a bude se muset podřídit. Třeba Instagram zůstane stejný, třeba ne. Možná si z něho Facebook vezme to nejlepší a pak ho zruší, i takové názory se objeví. Vzpomeňme si na Gowallu, projekt, který koupil a pak zavřel. To se Instagramu s téměř stoprocentní jistotou nestane, ale změnit se samozřejmě může.

The New York Times na svém technologickém blogu zmiňují, že hodnota Instagramu by měla být poloviční. Facebook tak rázem cenu Instagramu zdvojnásobil. Instagram jako samostatný projekt asi definitivně skončil, pomalu se rozpustí ve Facebooku a nemůžeme čekat, že se někdy znovu objeví samostatně. Facebook své součásti neprodává, to už je raději zruší. Zajímavý postřeh uvedla autorka článku Jenna Wortham, Facebook prý nakročil hlouběji do světa mobilního internetu a získal aplikaci, o jejímž zpeněžení musí pomalu, ale jistě přemýšlet. Bude to těžký úkol, ale první krok (nákup Instagramu) má Facebook zdárně za sebou.

Tradičně zpravodajsky pojala zprávu o prodeji Instagramu britská BBC. Investor Paul Kedrosky ve článku zmínil, že nejšťastnější budou zaměstnanci Instagramu, po rozpočítání na hlavu totiž každý „stál“ 77 milionů dolarů. Facebook prý poprvé koupil projekt s tak velkým počtem uživatelů. Koupil si i obsah, 5 milionů nových fotek denně. A čísla budou stoupat, po vydání aplikace pro Android přibýval milion nových uživatelů za den. Tim Weber se také na BBC ptá, zda může mít aplikace hodnotu miliardy dolarů. Jeho článek si přečtěte, je kritický, srovnává a předpovídá. Uvádí například, že Instagram prodal Facebooku jednoho svého uživatele v průměru za 28 dolarů. Takto vztažené číslo je mnoho nebo málo. Může Facebook těch pár dolarů z uživatelů Instagramu nějak dostat? A myslí na to vůbec?

Web We Are Social označuje akvizici za dobrou zprávu, ostatně jako mnoho jiných internetových magazínů. Zdá se, že naštvaní jsou jenom uživatelé. Ti si to mohou dovolit, ale mohou Facebook a Instagram veřejně vymáchat v jámě se splašky respektovaná internetová nebo tištěná média? A čí názor je víc? Uživatelů nebo pisálků?

Ve článku Dana Goodswena se píše, že Instagram by stejně nebyl navždy zadarmo, takže na přechodu k Facebooku uživatelé vydělali. Dříve nebo později by od nich Instagram chtěl peníze. Pokud se uživatelé Instagramu mohou spolehnout na prohlášení, že jejich milovaná aplikace zůstane taková, jaká je, neměli by se ničeho bát. Ale znáte je, když se dokázali rozpálit do běla po zpřístupnění služby uživatelům Androidu…

BRAND24

Názory veřejnosti a komentátorů se podstatně liší. Oficiální média na obchodu hledají to dobré, analyzují, předpokládají a hodnotí. Veřejnost má jasno, hlavně uživatelé Instagramu demonstrativně ruší účty a protestují na všech frontách. Nesnaží se najít a ocenit pozitiva, která jim předkládají média a odborníci. Slovo „bublina“ se v komentářích objevuje velmi často, ovšem komentátoři se jej zdráhají použít v souvislosti s cenou Instagramu nebo samotným faktem, že Facebook Instagram koupil.

Jednoznačným vítězem je Instagram, a tím je myšleno jeho vedení a majitelé. Ti mají nadité kapsy a vyhnuli se nejisté budoucnosti startupu, který nevydělával a jenom přijímal peníze od investorů. Jak se zdá, investoři věděli, co dělají a vybrali si dobře. Příklad Instagramu může lákat další. Investice Facebooku do Instagramu je totiž odborníky považována za dobrou, dokonce skvělou. Příklady táhnou a Facebook či další velcí hráči se jistě poohlížejí po dalších zajímavých projektech. Až čas ukáže, zda uživatelé Instagramu remcají po právu a zda se z jejich milované aplikace stane něco, co milovat přestanou. Uživatelé jsou jediní nespokojení, všude jinde vládne pohoda. Facebooku se povedl „sólokapr“, i když za drahý peníz, předchozí majitelé zabezpečili sebe i rodiny a potomky do konce života, novináři a komentátoři mají téma, o kterém se bude psát ještě pěkně dlouho. Uvidíme, jak Instagram dopadne. Může se klidně stát, že za dva roky si už nikdo nebude pamatovat, že byl samostatný a nefungoval pod Facebookem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).