Mobilní affiliate marketing má posunout vlnu zákazníků do obchodů

Majitelé mobilních telefonů nechtějí reklamu, ale chtějí z nich rovnou nakupovat. Jak to zaonačit, na to se snaží přijít řada firem a definovat tak mobilní affiliate marketing. Jaké jsou trendy?

Zatím co se affiliate marketing v našich podmínkách stále týká téměř výhradně internetových projektů a větší i ty úplně malé weby se snaží z tohoto obchodního modelu více či méně úspěšně profitovat, v zahraničí je za další velkou věc považován mobilní affiliate marketing.

Upřímně řečeno, až o tak velkou věc zase nejde a bude trvat roky nejenom u nás, než se stane běžným standardem. Vzpomeňme si na mobilní reklamu jako takovou, tu brzdí hlavně nedůvěra zadavatelů. Na velkých mobilních portálech se reklama objevuje spíše sporadicky a škála klientů se nijak výrazně nerozšiřuje (mezi inzerenty celkem pochopitelně dominují operátoři).  A že by někoho napadlo vyplácet provize podle reálně uzavřených obchodů majitelům mobilních webů? Nenahrává tomu prostředí, ani nejsou k dispozici jednoduché systémy, které rozhýbaly affiliate marketing na Internetu.

Článek „The rise of mobile in affiliate marketing“ na webu Econsultancy přes všechny myslitelné problémy naznačuje, že v cizině se začíná něco dít. Vždyť jenom ve Velké Británii má s m-commerce nějakou zkušenost deset milionů lidí. A samotný affiliate marketing v tomto segmentu roste víc než zajímavě. Mobilní zařízení jsou plnohodnotným kanálem pro získávání zákazníků a i prodejů samotných.

Britský trh ukázal, že na konci prvního čtvrtletí pocházela z mobilních zařízení 3 % z elektronicky uzavřených obchodů. Toto číslo se od prosince minulého roku zdvojnásobilo a třetí čtvrtletí vykazuje už 4 %. Prodeje přes mobilní zařízení se budou ještě nějaké to čtvrtletí zcela jistě budou pohybovat v jednotkách procent, ovšem pokud si obchodníci tato procenta představí v penězích, nemohou nad touto možností pouze mávnout rukou.

Prodeje prostřednictvím mobilních zařízení táhne iPhone, který zaznamenává skoro 40 % objednávek či obchodů. Prodeje prostřednictvím iPhonu ale klesají, jelikož ho nahrazuje iPad. Pochopitelně, toto zařízení je pro objednávání zboží či služeb jaksi vhodnější. Nastupují také tablety s Androidem. Tablety obecně jsou velkou šancí pro toto odvětví, objednávat něco z mobilního telefonu a tabletu je rozdíl, už jenom z uživatelského hlediska, které souvisí hlavně s velikostí displeje.

Internetové stránky jsou samozřejmě častěji navštěvovány uživateli mobilních zařízení, skupina těch, kteří by mohli bez problému objednat nějaké zboží ze svého mobilního telefonu či tabletu, se rozrůstá. Pokud se trochu podrobněji podíváme na rozložení sil mezi iPhonem a iPadem, zjistíme, že majitelé telefonu sice více surfují po Internetu (zaznamenají více zobrazení), ale majitelé tabletu více nakupují. Jinak řečeno konverze generuje hlavně iPad. Tablet iPad poráží v konverzích nejen mobilní telefony, ale i tablety jiných značek. Tento fakt může vysvětlovat, proč se obchodníci zaměřují právě na iPad – prostě chtějí prodávat a vědí, kde najdou koupěchtivé uživatele. Mezi mobilními zařízeními kraluje iPad při nákupech kvůli své největší podobnosti s počítačem či laptopem. Mobilní telefony slouží k přednákupnímu průzkumu, méně často k nákupům. Mobilní stránky zvyšují konverze kampaní, to je také stará známá věc.

V Británii mnoho inzerentů spouští speciální stránky uzpůsobené majitelům mobilních zařízení. Nemusí jít ani tak o mobilní stránky, tak jak si je představujeme, ale o stránky optimalizované pro mobilní zařízení. Objednat něco na českém e-shopu z mobilního telefonu může být (a často je) problém. V našich podmínkách platí více než v Británii a jinde pravidlo o tom, že z mobilního telefonu zboží hledáme a prohlížíme a z počítače (či tabletu) potom objednáváme. Kdy se to změní a m-commerce získá na vážnosti i u nás?

Návod na to, jak zúročit návštěvníky webových i mobilních stránek z mobilních zařízení poskytuje například článek „Mobile affiliate marketing is taking off“. Reklamních systémů určených k tomuto účelu je dost, fungují na principu platby za klik (CPC) nebo za tisíc zobrazení (CPM). O žádném místním využívaném systému nevím. Už by bylo na čase, copak české prodejce majitelé mobilních zařízení nezajímají?

EBF16

Standardní affiliate systémy přitom používají skoro všechny významné e-shopy, ale jejich úspěch u rostoucí skupiny vybavené mobilními zařízeními musí být mizerný. Co to takhle všem ulehčit? Nakupujícím, inzerentům i provozovatelům internetových (a mobilních) projektů? Otázkou je, kolik peněz se v tomto segmentu skrývá u nás.

I v Čechách se podíl mobilních zařízení při prohlížení obsahu na Internetu zvyšuje a je jenom otázkou času, kdy tato poměrně zajímavá cílová skupina zaujme nějakého velkého hráče, ať už z řad poskytovatelů obsahu nebo inzerentů. O provozovatelích malých projektů nemusíme pochybovat, ti by uvítali jakoukoliv šanci k výdělku.

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 12. 2011 10:52

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »