Mobilní operátoři předali orgánům údaje o lidech v 214 705 případech

Méně žádostí u pevných linek, více u mobilů nebo IP telefonie. Celkový počet vydaných tzv. provozních a lokalizačních údajů utěšeně roste.

Opět více než v předchozím roce. Oprávněné orgány dostaly v roce 2014 od mobilních operátorů údaje o elektronické komunikaci celkem ve 214 705 případech (jedna žádost se přitom může týkat i provozu mezi více čísly). Statistiku na základě údajů od operátorů zveřejnil Český telekomunikační úřad.

V roce 2013 přitom dostaly orgány data v 173 087 případech. A v roce 2012 jich bylo jen 30 842 – nízký počet ovšem šel na vrub toho, že povinnost tzv. data retention, tedy ukládání dat operátory, tehdy díky zásahu Ústavního soudu platila jen tři měsíce.


Autor: ČTÚ

Loňská čísla ukazují logický trend: ubývá žádostí na pevné telefonní linky a přibývá těch u mobilních sítí a dalších způsobů elektronické komunikace.

Povinnost ukládat po dobu šesti měsíců provozní a lokalizační údaje vyplývá z paragrafu 97 zákona o elektronických komunikacích. Jde o „…údaje vedoucí k dohledání a identifikaci zdroje a adresáta komunikace a dále údaje vedoucí ke zjištění data, času, způsobu a doby trvání komunikace.“

Co o vás operátoři ví

Směrnici, která ukládání dat nařizovala, v loňském roce zrušil Soudní dvůr EU. Nešlo o odmítnutí data retention jako principu, ale o jeho konkrétní úpravu. Soudu se nelíbilo hlavně to, že jde o příliš široké narušování soukromí, není dostatečně stanoveno, že se smí využívat jen u závažných zločinů, a nejsou stanoveny dostatečné požadavky na zabezpečení ukládaných dat.

V některých evropských státech pak soudy zrušily zákony, které ukládání dat upravovaly (např. v Nizozemí či v Rakousku). 

CIF16

V Česku zůstává v platnosti novelizace z roku 2012, kterou poslanci přijali poté, co předchozí zákon v roce 2011 zrušil Ústavní soud (ten argumentoval velmi podobně jako Soudní dvůr EU).

A pokud chcete vědět, jaké údaje o vás operátoři ukládají, máte možnost -Viz: Chcete své provozní a lokalizační údaje? Připravte si nejméně 1600 Kč.

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »