Hlavní navigace

Můžete zažalovat SEO agenturu za špatné výsledky?

 Autor: www.flickr.com/photos/seoplanter/
Daniel Dočekal 7. 8. 2013

Zajímavá otázka, která by občas měla být položena i v Česku. V USA se objevila první větší žaloba na SEO agenturu.

Seikaly & Steward podali žalobu na společnost The Rianmaker Institute. Zajímavé na ní je, že se dožadují vrácení 49 tisíc dolarů a náhrady škod na základě špatných výsledků optimalizace pro vyhledávače. Conrad Saam z Search Engine Land zmiňuje, že jde zřejmě o největší a nejvíce medializovanou právní bitvu zahrnující SEO, black hat SEO a naštvané klienty.

Saam tvrdí, že v případě zpraseného SEO nejde zdaleka o neobvyklé věci, zejména co se týče black hat praktik. Pro většinu firem postižených podobnými SEO praktikami je zpravidla jednodušší vše zamést pod koberec a vyhnout se veřejné ostudě. Uvádí i skvělý příklad – kdy se pochybné SEO praktiky dostaly až do New York Times.

Asi není pochyb o tom, že by SEO agentura měla být zodpovědná za špatné výsledky. Stejně  by odběratel služeb měl ověřovat práci svého dodavatele, hlídat ho a dožadovat se výsledků. Realita je však taková, že zodpovědnost za výsledky je hypotetická a může být umně ošetřena smlouvou. Stejně tak bude u soudu obtížné dokazovat u soudu konkrétní škodu či poukazovat na špatné výsledky. Zde lze připomenout i jeden český příklad, viz Změna SEO Expert na Česká vývojová? Klasický způsob, jak unikat věřitelům.

Hypotetická je také schopnost klienta odhalit, jestli je sprostě podváděn, nebo jestli mu dodavatel odvádí realistickou práci, která je určitým způsobem „riziková“ – hlavně v tom, jak rychle se mohou měnit podmínky. Ale také v tom, nakolik je (a) dodavatel náchylný k black hat aktivitám a (b) objednatel schopen poskytovat potřebnou součinnost.

Zpět k americké žalobě – ta je zajímavá v několika dalších ohledech. Seikaly & Steward  je advokátní kancelář a jakékoliv její marketingové aktivity jsou přísně regulovány, což se pochopitelně týká i aktivit v SEO.

Žaloba je navíc postavena na RICO (Racketeer Influeced and Corrupt Organization Act), zákonu vytvořeném v roce 1970, který se týká oblasti organizovaného zločinu, vydírání a podobných aktivit.

Jinak ale v žalobě najdete prakticky to, co je problémem většiny pochybných SEO aktivit. V žalobě je uvedeno, tedy že dodavatel v tomto případě „věděl, že techniky, které navrhuje použít, jsou porušením pravidel již dostatečně zaběhnutých a publikovaných Google“. Podle žaloby to dělal vědomě.

Jenže, jak se to ostatně říká v článku na Search Engine Land. Může se někdo, kdo chtěl podvádět systém, divit tomu, že byl sám podveden? A měli by, což už říkám já, v S&S zájem o dodavatele, který by jim na rovinu řekl něco na způsob: „Víte, bude to složité, budete muset hodně spolupracovat, změnit váš web, dodat desítky stránek skvělého textu, postarat se, aby vás publikovali na Internetu, ne jenom v právních spisech. A pak se nám možná společně něco povede“?

Zdroj: Suing Your SEO: Can An Agency Be Held Liable For Poor Results?

Našli jste v článku chybu?

8. 8. 2013 11:00

Dám Vám příklad z praxe. Firma vyrábí zdravotní pomůcky a na webu hovoří oborovým jazykem. Nabízí ortézu hlezna. Co je to hlezno, víte? Hlezno je kotník, ale tak o něm nikdo nemluví, a přitom statisticky je ortéza kotníku poměrně hledaný výraz. SEO konzultant tedy firmě doporučí, aby v důležitých částech stránky nehovořila o hleznu, ale o kotníku.
A to je jedna z částí SEO. Přijde Vám jako podvod upravit stránku tak, aby hovořila jazykem návštěvníků?


8. 8. 2013 10:05

Evidentně netušíte, jak funguje HTML. Že existují elementy, které nemají povinný uzavírací tag. Dokonce některé nemají povinný ani otevírací tag, víme? Něco ke studiu: http://atd.havrlant.net/jak-funguje-html

Vyhledávač nepozná, zda je stránka validní, či nikoliv, protože by musel číst použité DTD (definicie typu dokumentu). Což ani prohlížeč, ani vyhledávač, nikdy nedělal.

Závěrem moje oblíbená kvízová otázka: Je tento dokument validní? http://kesolim.sweb.cz/validator_je_prima/. Ano, neb…

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie