NetClub s Libuší Šmuclerovou o sex-appealu internetových médií a brnění v kostech

Ringier Axel Springer může jako jeden z mála v Česku říct: všechny naše tištěné tituly jsou ziskové. Proto se vydavatel Blesku, Aha!, Sportu či Reflexu na internetu donedávna nepřetrhl. Teď se to má změnit. O nové online strategii mluvil včera na NetClubu s jeho ředitelkou Libuší Šmuclerovou publicista Miloš Čermák.

Největší vydavatelství novin a časopisů na českém trhu utržilo loni 142,1 milionu švýcarských franků (2,85 miliardy korun). Drtivá většina příjmů pochází z prodeje inzerce v tištěných titulech a provozu tiskáren v Praze a Ostravě. Online aktivity společnosti Ringier Axel Springer CZ tvořily jen pět procent z celkového hospodářského výsledku, což z ní činí jeden z internetově zaostalejších mediálních domů, dozvěděli se včera účastníci osmého letošního NetClubu.

Dokud pracovala v TV Nova, internet k ničemu nepotřebovala. Vladimír Železný v něj nevěřil a většinu informací jí zjišťovali podřízení. Jakmile se ale s manželem, který provozuje kliniky plastické chirurgie, pustila do podnikání, síť se pro ni stala nepostradatelnou.
Autor: Ondřej Hošt

Dokud pracovala v TV Nova, Internet k ničemu nepotřebovala. Vladimír Železný v něj nevěřil a většinu informací jí zjišťovali podřízení. Jakmile se ale s manželem, který provozuje kliniky plastické chirurgie, pustila do podnikání, síť se pro ni stala nepostradatelnou.

„Internet je pro nás jako jin a jang. Na jednu stranu obrovská hrozba, na druhou veliká příležitost. Naši majitelé před nás vytyčili úkol, že bychom se měli dostat do roku 2013 na dvanáct procent, potom na patnáct a časem na padesát. Ale kdybyste se ptali na můj odhad, myslím, že příští rok dvanáct mít nebudeme,“ řekla šéfka české pobočky kolosu, který vznikl loni spojením středoevropských aktivit švýcarského „rodinného podniku“ Ringier AG a jednoho z největších německých mediálních koncernů Axel Springer AG.

Libuše Šmuclerová

Vystudovala Fakultu žurnalistiky na Karlově univerzitě. Kariéru zahájila na konci osmdesátých let v Československé televizi, odkud v roce 1993 odešla do televize Nova. V ní strávila jedenáct let, stala se programovou ředitelkou, výkonnou ředitelkou a nakonec i jednatelkou společnosti CET 21, která drží licence na vysílání Novy.

Po odchodu z televize se dva roky věnovala se svým manželem Romanem Šmuclerem rozvoji sítě klinik estetické medicíny Asklepion.

Od 1. března 2007 je generální ředitelkou a předsedkyní představenstva největšího tuzemského vydavatelství Ringier Axel Springer CZ.

Překlopit myšlení

Podobně jako například Hospodářské noviny, potýká se také RAS CZ s vytvářením takzvaného integrovaného newsroomu, tedy propojené redakce sídlící ve společném prostoru a využívající společné technické zázemí, která plní jak stránky tištěného periodika, tak web a případně i další distribuční kanály jako jsou mobily, tablety nebo třeba podcasty.

Moderátor a novinář Miloš Čermák se od léta stará o web časopisu Reflex. O místo šéfa online divize Ringieru, které se uvolnilo, když se Ivan Hamšík stal jeho šéfredaktorem, ale nakonec neměl zájem, prozradila Libuše Šmuclerová. Výběrové řízení zaměřené spíš na technicky vzdělané manažery končí příští týden.
Autor: Ondřej Hošt

Moderátor a novinář Miloš Čermák se od léta stará o web časopisu Reflex. O místo šéfa online divize Ringieru, které se uvolnilo, když se Ivan Hamšík stal jeho šéfredaktorem, ale nakonec neměl zájem, prozradila Libuše Šmuclerová. Výběrové řízení zaměřené spíš na technicky vzdělané manažery končí příští týden.

Poslechněte si zvukový záznam rozhovoru

Chcete si poslechnout zvukový sestřih rozho­voru Miloše Čermáka s Libuší Šmuclerovou

MP3 (cca 30 minut, 22MB) je ke stažení zde: NetClub s Libuší Šmuclerovou.

Pokud si chcete stáhnout starší rozhovory ze seriálu NetClub, nebo se přihlásit k jejich pravidelnému odběru, zde najdete Internet Info Podcast.

„U nás v Holešovicích můžete v těchto dnech slyšet každý den zvuk sbíječek a různých řemesel, protože celé přízemí právě přebudováváme na integrovaný newsroom Blesku a Aha! Za týden přijde na řadu první patro s deníkem Sport, a na konci listopadu dojde řada na třetí patro, kde sedí redakce našich magazínů i pan Čermák, který se od léta stará o web časopisu Reflex,“ přiblížila harmonogram prací Libuše Šmuclerová.  To je ovšem ta jednodušší část změn, ta která se odehrává ve hmotném světě.  “Daleko složitější bývá překlopit přemýšlení lidí. Jedním z největších problémů mediálních domů – a teď se nebavíme jen o printu – bývá změna myšlení a pracovních postupů zaměstnanců, kteří jsou nastaveni na to, pořizovat informace jen pro jeden typ distribučního kanálu. Málokdy jsou schopni připustit, že ta jejich tak zvaně exkluzivní informace se dá použít i jinak. To je klíčový proces, který nás teď čeká potom, co budeme přesazeni. Novináři budou díky redakčnímu systému a organizaci práce permanentně konfrontováni s tím, že jejich materiál lze použít také tak či onak.“

Czech Internet Forum 2011

Zajímají vás média a internet? Na letošní konferenci CIF2011 patří internetová média mezi hlavní témata. Z programu vybíráme:

  • Redukce zpráv a novinová budoucnost  - Jakub Unger, Aktuálně.cz
  • Tablety a čtečky – budoucnost médií nebo slepá odbočka? - Petr Bednář, Mladá fronta

Nenápadný půvab online žurnalistiky

Na otázku, co by dělala, kdyby nebyla manažerkou, Libuše Šmuclerová v rozhovorech odpovídá, že by byla reportérkou. Jak by ji bavila práce v integrovaném newsroomu?

"Povolání manažera není univerzální. Nevím, kolik roušek opravdu spotřebuje plastický chirurg, ale médii jsem si prošla od píky, v nich mě nikdo nedoběhne."
Autor: Ondřej Hošt

„Povolání manažera není univerzální. Nevím, kolik roušek opravdu spotřebuje plastický chirurg, ale médii jsem si prošla od píky, v nich mě nikdo nedoběhne.“

„Bavila by mě na tom jednak možnost pohybovat se po světě a mluvit se zajímavými lidmi, ale také samotná možnost online přenosu informací. To je jeden z drajvů, který jsem měla, když jsem pracovala v televizi, a najednou ho díky mobilům a online zpravodajství získávají i tištěná média. A často si neuvědomují, že sex-appeal se z jejich práce neztrácí, ale naopak ho nabývá ve větší intenzitě nebo i v jiných souvislostech. Má-li exkluzivní informaci, musí každý novinář z možnosti poslat ji do světa teď hned cítit brnění v kostech. Ale pokud je dvacet let zvyklý získat informaci a až zítra, nebo v případě magazínů za týden, ji vidět zalomenou v tisku, tak opravdu musí překlopit své myšlení. Pamatuji si děs v očích některých z nich, když jsem obcházela budovu a koncept integrovaného newsroomu představovala. Protože je ale většina novinářů zaměřená na koncového čtenáře a uživatele, tak v tom až tak velký problém nevidím. Je to věc zvyku.“

Aplikace pro iPad? Čiročiré PR

Proti proudu se podnik Libuše Šmuclerové vydal v případě módních časopiseckých aplikací pro iPad. Už loni v září měl připravenou aplikaci Reflexu, která ale neprošla schvalovacím řízením do App Storu. Vadily prý některé příliš odvážné obálky a ještě několik technických zádrhelů. Nakonec se ale vydavatelství rozhodlo, že hotovou aplikaci nezveřejní. „Já jsem fanda a nadšený uživatel iPadu, ale nakonec převážilo jiné hledisko. Proč bychom takovou aplikaci vyvíjeli? Začali jsme ji vyvíjet, protože jsme si chtěli vyzkoušet proces její výroby, nabídnutí klientovi a tak dále. Ale vždyť vy víte, kolik iPadů v České republice v této chvíli je (odhady se pohybují mezi 40 a 70 tisíci, tedy v podobných mezích jako náklad tištěného Reflexu – pozn. red.). Vždyť víte, jak jsou nebo nejsou zpoplatňovatelné. Dělat aplikaci pro iPad je v tuto chvíli buď čiročiré PR, nebo edukativní proces a nebo činnost ekonomicky nepodložená a vzniká jenom proto, že si všichni najednou myslí, že by bylo fajn aplikaci pro iPad mít. Dělat něco bez myšlenky, jenom proto, že to dělají všichni, že se to hodí, sluší, líbí? Ne, tak to v našem vydavatelství nefunguje.“

Pro a proti placeného obsahu

Placený internetový obsah je podle Libuše Šmuclerová zatím především experiment: „Nevěřím na zpoplatňování stránek, a to ani na úplné ani na částečné. Modely, s nimiž se zatím můžeme u nás i ve světě setkat, ať je to projekt Piano nebo zpoplatnění některých novinových webů Ruperta Murdocha, jsou stále jen testovací. Nikdo neví, zda budou ve finále úspěšné nebo ne,“ připomněla ředitelka RAS CZ.

Média jsou sexy. Jsou jako droga. Kdo v nich jednou zkusí pracovat, těžko odchází, popsala účastníkům NetClubu svůj vztah k práci ředitelka největšího českého vydavatelství novin a časopisů.
Autor: Ondřej Hošt

Média jsou sexy. Jsou jako droga. Kdo v nich jednou zkusí pracovat, těžko odchází, popsala účastníkům NetClubu svůj vztah k práci ředitelka největšího českého vydavatelství novin a časopisů.

„Aby to ale nevyznělo tak, že to nebudeme vůbec dělat: Nevěřím, že touto cestou lze dojít k nějakému zásadnímu příjmu. Na druhou stranu si myslím, že je to zdravé. Že exkluzivní informace by i na internetu měly mít přídech exkluzivity a hodnoty zajištěn tím, že není až tak snadné se k nim dostat. Ale že by to nám vydavatelům umožnilo zaplatit pořízení té informace, to určitě ne.“

KL_NOMINACE

příštím NetClubu přivítáme 16. listopadu generálního ředitele Nokie pro ČR a Slovensko Petra Kasu. Registrovat se můžete již dnes.

Namísto toho se chce Axel Springer v zemích, kde podniká společně s Ringierem, tedy vedle Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Srbsku, co nejšířeji rozkročit a příjmy na webu hledat, kde se dá. „Ringier Axel Springer už neuvažuje jen o klasickém internetovém obsahu. Naše zaměření je opravdu široké. To znamená, že se chceme věnovat i e-commerce, ať už samostatně nebo napojené na obsah. Koupili jsme velký realitní portál, ženský portál. Pohled, že bychom byli jen čistě obsahová firma, je pro nás už opravdu úzký. Kombinace mnoha různých druhů příjmů se pro nás jeví jako strategicky správná. V rozložení rizik je největší potenciál, možnost rozvíjet několik cest najednou a nechat trh, ať si vybere, která je nejschůdnější. Podstatné je, že jenom přes obsah to nepůjde tak rychle a v takovém rozsahu, jaký si představují optimisté.“

Na nákupech

Kdo zná tuto strategii, toho nepřekvapí, že RAS CZ se neustále rozhlíží po českém trhu, zda se na něm neobjeví web či jiný internetový projekt, který by stál za začlenění do jeho vydavatelské struktury. Této činnosti se ve firmě věnuje malé specializované oddělení. Za poslední tři roky se v jeho hledáčku ocitlo zhruba třicet zvažovaných cílů. „Není žádné tajemství, že chceme expandovat,“ řekla včera účastníkům NetClubu Libuše Šmuclerová. Na trhu teď podle ní panuje čilý ruch, všichni chtějí kupovat a všichni chtějí prodávat. Jako bychom zažívali další internetovou bublinu. Proč tedy ještě nic většího nekoupila? „Rozhlížíme se. Dívali jsme se ledaskde. Ne že bychom nic koupit nemohli. Jenom se nám dosud nenabídla tak výrazná akvizice s adekvátním poměrem ceny a výkonu. Pokud takový projekt objevíme, o akvizici budeme mít zájem. Na jeho typu nebo směru nezáleží, pokud bude mít alespoň nějakou synergii s tím, co už děláme.“

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2011 6:47

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »