Novinky na Google nejsou jen Plus

Zpráv, diskusí a komentářů okolo nové sociální sítě Google plus již proběhlo hodně. A snad by v nich mohla zapadnout řada drobných změn, které společnost provádí v posledních dnech ve svých službách směrem k podstatně větší integraci.

O nové sociální sítí Google se mluví poměrně živě a aktivně. Zdá se, že se po dlouhé době jedná o projekt, který vzala internetové jednička opravdu vážně a který bude chtít prosadit v maximální možné míře. V oblasti sociálních sítí si přitom Google vede s proměnnými úspěchy – výborně funguje YouTube, který postupně vyrostl v jednu z nejdůležitějších služeb, které vůbec Google ve svém portfoliu má. Blogger na tom také není špatně, Groops mají využití spíše jako podpůrný prostředek než jako samostatná služba, Orkut funguje výrazně jen v Brazílii a Lively či Wave skončily jako služby, o které nebyl zájem. Na druhou stranu především Wave umožnil otestovat řadu nástrojů, které byly postupně implementovány do jiných produktů.

Plus ale přichází zcela jinak než všechny doposud spuštěné a používané projekty a pokusy Google a přináší s sebou celou řadu změn i ve velmi dobře etablovaných nástrojích jako je GMail, vyhledávání nebo třeba Picasa Web Album. A možná právě tyto nenápadné změny budou pro uživatele přinejmenším stejně důležité jako samotná sociální síť.

Sjednocování designu

Osobně si myslím, že jednou z nejslabších částí celého Google je naprostá nesourodost jeho služeb, co se vzhledu týče. Základní myšlenková linie nebo struktura je často velmi podobná, ale vzhled vyhledávání, Dokumentů, Webů nebo třeba Picasa či GMailu byl poměrně značně odlišný. Příchod plus dal Google jednoznačný impuls k tomu, aby vytvořit jeden designový rámec, do kterého se bude snažit postupně zapracovat co nejvíce svých služeb. Nejde přitom jen o estetické hledisko, ale také o funkčnost a praktičnost ovládání. Uživatelé chtějí mít balík nástrojů, který bude působit homogenním dojmem a zdá se, že by o to mohl začít usilovat také Google.

Vyhledávání se obléklo do nového kabátu, ve kterém hraje prim především bílá a černá s modročervenými doplňky. Důraz je kladen na čistotu vzhledu, vzdušnost a minimalismus. Nové vyhledávání je také mnohem více podobné tomu, co bylo představeno pro Android, což je poměrně pochopitelná cesta k integraci. Uživatelé budou mít k dispozici jedno prostředí, což je pro ně příjemnější, a přestanou rozlišovat mezi desktopovou a mobilní službou, což je jistě jedním z cílů Google.

Druhou službou, která se mění, je GMail. Opět je vsazeno na vzdušnější prostředí, které vypadá, že bude do Plus maximální možné míře integrováno. Z nových funkcí potěší především náhledy zpráv. Jistě není bez zajímavosti, že je větší důraz kladen na komunikaci s lidmi ve skupině, která se na e-mailové komunikaci podílí – ať již možností skupinového chatu, domlouvání schůze přes Kalendář nebo obyčejné e-mailové korespondenci. Google poměrně správně usoudil, že GMail je služba, kde se jednotlivé okruhy lidí profilují poměrně přirozeně a jistě by je rád přenesl do sociální sítě.

Tento přenos nemusí být na první pohled nijak násilný – jen občas použijete nějakou službu, kterou Plus nabídne – od rychlého zveřejnění nějaké informace, přes upozornění na článek nebo fotografii. Sociální síť v pojetí Google tak nemusí být nutně až tak sociální jako třeba Facebook, čemuž pomáhá také to, že bude otevřenější.

Zdá se, že seznam změn v designu není ještě u konce a že by další služby mohly v brzké době následovat. Tak jak zatím redesign probíhá, by šlo jistě o pozitivní krok.

Picasa v centru dění?

Jedna ze zajímavých, ale zcela pochopitelných, věcí na Plus je to, že do velké míry přebírá a integruje již stávající služby. A jednou z nich je právě Picasa, která bude mít na starosti publikování fotografií a videí. S tím souvisejí také změny, které jsou spojené s novým pojetím k limitům. Aktuální hranice 1 GB zdarma sice zůstává, ale po jejím překročení budete moci nahrávat bez omezení snímky do maximálního rozlišení 800×800 Px. Pokud ale budete používat Plus, máte limit 2048×2048, což je již rozlišení, které je možné pro běžné publikování či archivování snímků používat a do Plus tak přiláká uživatele, kteří by jinak o sociální sítě valný zájem nejevili. Myslím, že podobný přístup je poměrně chytrý – Google potěší uživatele nějakým bonusem navíc a současně jej přivede do své sociální sítě.

Zajímavé také je nasazení Picasa v oblasti sdílení videí (do 15 minut) místo YouTube. Myslím, že se zde nabízí dvoje základní možné vysvětlení – jednak Google chce vylepšit pozici Picasa Web Album v rámci svých služeb a dát ji jako přímého konkurenta Flickr, který videa nahrávat umožňuje. Druhé vysvětlení je takové, že videí mají uživatelé na YouTube hodně, pěstují vlastní kanály a mají samostatné sociální skupiny, které fungují. Jednak je nebude chtít Google oslabovat a také nebude mít zájem o to, aby všechny svá videa hned poslali do Plus, ale aby v ní měli jen ta, která mají nějaký vztah k určitým kruhům osob.

Další

S Plus souvisí novinek podstatně více. Jednak to může být stále aktivnější tlačítko +1 , které se nedávno objevilo také na českém Google a které jistě nebude do budoucna jen vylepšovat vyhledávání, ale integrací s profilem jistě nabídne další doplněk k Plus. Jak se mu bude dařit ve srovnání s Like od Facebooku, těžko říci. Jeho masivní nasazení mu ale dává poměrně dobré vyhlídky.

EBF16

Jistě bez zajímavosti není ani projekt What do you love?, který zavádí další zajímavé experimenty v oblasti vyhledávání. Výsledky jsou spojené z nejrůznějších dílčích vyhledávání – od videa přes zprávy, popularitu, ankety, překlady, patenty, události atp. Ač je zatím využití služby spíše ve hvězdách, nabízí další zajímavý prostor pro sociální interakci.

Závěrem

Ať se projekt Plus povede rozšířit nebo ne, již teď je jasné, že Google na jeho spuštění vydělá. Nejen popularitou, ale také tím, že dá službám nové funkce, vzhled a lépe je integruje do sebe. Tím, že bude stále více provazovat jednotlivé projekty vytváří přirozený tlak na uživatele, aby přešli právě na Plus, místo aby zůstali  na Facebooku. Co se jeví jako jeden z největších problémů současného pojetí služeb v podání Google, tak je odlišení „běžných uživatelů“ a těch z „Apps.“ Překvapivě ve prospěch neplatících. Google tak buduje dvě nepříliš propojené skupiny uživatelů, kteří nesdílí stejné funkce a nástroje, což vede k nespokojenosti těch, kteří mají Apps účet. A to je problém, který bude muset Google nějakým způsobem brzy řešit.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 7. 2011 0:52

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»