Odkud přijde česká odpověď na Facebook?

Spousta internetových projektů, které svým zakladatelům dnes vydělávají miliony dolarů, začínala jako nenápadné studentské projekty, či dokonce jako one-man show nějakého teenagera, na které by nikdo příčetný nevsadil ani pětník. Nemáme náhodou v Čechách nějaký podobný projekt? A kde ho vůbec hledat? Pár jsme našli a další zpochybníme.

Internet je velmi demokratické médium, minimálně v tom, že projekt, který si udělají dva studenti po večerech z čirého nadšení, má stejné šance na úspěch jako projekt, za nímž stojí nadnárodní korporace. Tedy alespoň teoreticky; realita nebývá tak vstřícná. Přesto naděje, že se něco takového stane a že obyčejný mladík dostane geniální nápad, ten realizuje, lidi zešílí nadšením a on krutě zbohatne, je na webu řádově vyšší než v jiných oborech. To je na jednu stranu dobré, protože spousta nápadů není zahozena v samém zárodku s tím, že to nemá cenu. Na druhou stranu to je špatné, a to z naprosto stejného důvodu.

Český web se může v tomto ohledu na první pohled nezasvěcenému jevit jako úhor – žádný Facebook ani Google tu nevznikl, oni obyčejní mladíci buď píšou blogy nebo si přeprodávají domény a na vizitky si tisknou internetový podnikatel, a nadějné projekty, pokud vůbec vzniknou, záhy hynou na nedostatek prostředků a ignoranci odborné veřejnosti. Zkrátka: Český web zaspal, po vzepětí na konci 90. let přišel propad, nic nového se, až na výjimky, neděje, hotovo, je vymalováno, pojďme se bavit o nové ikonce Googlu!

Každý zlatokop ale ví, že i v tuně hlušiny se může zalesknout pár zlatinek. Šmahem odmítnout český web jako místo, kde se nic zajímavého neděje a kde nic zajímavého nevzniká, by byla určitě chyba. Zajímavé věci vznikají samosebou i u nás v ČR – i když to pravděpodobně nejsou budoucí světové blockbustery. Jenže web přece není složen jen z megahitů a superúspěšných webů, o nichž se denně píše v novinách; ty jsou jen špičkou ledovce.

Pokud budete hledat zajímavé české webové projekty, tak záhy zjistíte, že to přirovnání k rýžování zlata sedí. Velice brzy se totiž začnete brodit šedým bahnem, u kterého ani netušíte, jakým směrem se vydat. Autoři českých projektů mají totiž často tu vlastnost, že o svém díle neradi informují – napíšou informaci k sobě na blog, pošlou ji do diskusního fóra, do komentářů u kamarádů… Pokud nejste zrovna členem stejného fóra nebo kamarádem, tak se o existenci nějakého takového potenciálně zajímavého projektu nemáte šanci dozvědět.

Webtrh

Jedním z nejznámějších fór, kde se vyskytují tvůrci různých webů pohromadě, je v ČR Webtrh. Primárně je zaměřený sice na věci spojené s internetovým podnikáním, ale několik diskusí je věnováno právě nově vzniklým projektům, kdy autoři ukazují ostatním členům své výtvory a žádají o kritiku, názory a připomínky.

S trochou nadsázky lze říct, že pokud v ČR udělá nějaký student budoucí webový hit, tak velmi pravděpodobně s ním přijde na Webtrh. Je tedy logické zahájit pátrání po případných českých nadějích právě tam. Ovšem připravte se na to, že se budete probírat hlušinou naprosto nezajímavých odkazů na jedno brdo, budete žasnout, budete se smát a budete kroutit hlavou nad tím, co uvidíte… Uvidíte totiž hlavně weby, které nestojí ani za odkaz (ten tam dal až editor!). Třeba:

  • WorldofPc.info – podle autora „mezinárodní katalog na veškeré věci okolo PC“, ve skutečnosti odpad – další z katalogů čehosi, co slouží jako stojan na reklamu. V představách některých autorů je to možná skvělý byznysmodel (Krok 1: Lidi budou vkládat odkazy; krok 2: ???; krok 3: Profit), ovšem v reálném světě v 99 % případů nefunguje.
  • LinkujTO.eu – tenhle projekt nemá jiné ambice než být stopadesátou instalací a la Pligg, kam se dá nacpat reklama. Pravděpodobně zdechne úplně stejně jako těch cca sto čtyřicet pět před ním. Podobné weby mají smysl, pokud jsou cílené na úzkou skupinu a nabízí jí zajímavý obsah. Což není tento případ.
  • Nejvetsimesta.cz – další stojan na affiliate odkazy pro cestovky. Malé plus za snahu mít tam nějaký poutavý obsah, mínus za chyby a za to, že tam skoro žádný není.
  • Školní-hlášky.cz – nepřišel jsem na to, proč bych měl číst tenhle web místo Lamera. Stejný princip, stejná cílová skupina, velmi podobný obsah: pár dobrých hlášek, pár fousatých vtipů a spousta balastu, která je vtipná jen tehdy, když člověk zná účastníky té hlášky, nebo je stejně ožralý jako oni. Ideálně obojí. Pro ostatní ztráta času.
  • hláškovač.cz – stejně zbytečné jako předchozí web, s přidanou funkcí „najdi nevtipnou hlášku podle města a školy“. Asi zamýšleno jako komunitní, ve skutečnosti to nahrává vkládání hlášek vtipných jen pro známé. Jednoho dne určitě vznikne i zbytečný mashup tohoto s Google mapou!
  • Flashbobr.cz – člověk by čekal nějaké bobry, a dočká se jen flashových her a hříček. Těch samých, co se válí různě po Internetu v balících typu 250_FLASH_games­.zip. To celé zabalené do pochybné navigace a dětsky roztomilé grafiky. Jiný smysl než mít držák pro reklamu v tom zase vidět není.
  • www.seznam2.cz – teprve s autorovou douškou „třeba se chytne“ to je opravdu vtipné. Člověk si říká, že to přece nemůžou ti autoři myslet vážně – bohužel, můžou!

Normální IT novinář by nejpozději v tuhle chvíli zavřel prohlížeč a šel se opít. Čímž by přišel o projekty, jako jsou Duchove.cz, IT-news.cz, Grandinzerce.cz, www.moje-ip.wz.cz (cena za snadno zapamatovatelné URL webu je jistá!), houbacz.net (katalog webů s pořadovým číslem 14726) či lepsibazar.cz. Ale to by udělal velkou chybu!

Kdo hledá…

Ono totiž nakonec není tak zle. Po několika hodinách klikání na různé odkazy (variace na výše uvedené + osobní blogy) nakonec najdete několik takových, které nejsou úplně marné. Tedy, žádný nový Twitter mezi nimi zatím není, ale dá se najít pár webů, v nichž je jakási jiskřička nápadu, něco, co je odlišuje od té haldy nesmyslů či variací na stokrát omleté MFA nápady, viz výše.

Najdete třeba službu hlasovka.cz. Ačkoli by na něm šlo demonstrovat nejčastější chyby českých tvůrců (dokážete někdo zjistit, kdo to vytvořil a kdo to provozuje?), tak spíš oceňme nápad a možný potenciál. Nápad je prostý: Služba vám umožňuje přímo v prohlížeči nahrát audio či video vzkaz (přes webkameru a mikrofon). Vzkaz je uložen na server a obdrží kód. Ten kód pak můžete poslat svým známým a oni si mohou váš vzkaz pustit. Pokud neznámý autor vylepší navigaci (například ten horní banner „posílat video“ je zobrazen stále, i když kliknu na „nahrát audio“) a pokud opraví rozsypaný design (ve FF mi po nahrání uskočil formulář pro posílání), tak by to mohl být dobrý základ pro užitečnou službu – třeba ve spojení s hlasovou schránkou…

Hlasovka.cz

Najdete třeba web odpovedi.cz. Pokud znáte Expert's Exchange nebo Yahoo! Answers, bude vám jasné, odkud vítr vál. Princip je ve zkratce tento: Položíte inteligentně formulovaný dotaz, dostanete na něj inteligentně formulovanou odpověď. Nebo zjistíte, že už někdo položil podobný dotaz před vámi. No a máte možnost ohodnotit, jak vám ta která odpověď pomohla. Užitečné odpovědi jsou pak nahoře. Tolik říká teorie. V praxi, jako u každého komunitního projektu, bude třeba jednak přitáhnout co nejvíc lidí, aby mělo smysl web používat, a alespoň zpočátku držet redakci pevně v rukou a eliminovat excesy. Web běží zhruba měsíc, tak nečekejte odpověď na každou otázku. Ale byla by rozhodně škoda, kdyby zapadl. I když je to jen kopie známého konceptu, jak rádi dodají kritici. Přesto stojí za zmínku.

Odpovědi.cz

A najdete i web mikrostranky.com. Opět nic nového pod sluncem – editorů obsahu je jak hub po dešti, první si pamatuji dokonce z dob starých Geocities. Na tomhle webu je však sympatické, že je poměrně úzce zaměřen (na vytváření microsites), dělá jen jednu věc, ale zato ji dělá pořádně. Kromě základního editoru obsahu a možnosti nahrávat data umožňuje provozovat mikrostránku na vlastní doméně (což je sympatické). Navíc nabízí i funkce pro snadné integrování Google Analytics, pro sledování PageRanku či SRanku a další užitečné drobnosti. V některých ohledech je web nedotažený (navigace je bez JavaScriptu na nic, nenašel jsem možnost vytvořit si vlastní vzhled), na druhou stranu ale vypadá, že má aspoň nějaký obchodní model. Pokud to autor nepokazí nějakým rozpliznutím (třeba že by měl ambice udělat další eStránky nebo narvat do toho blogy či fóra), tak by to mohla být úspěšná webová služba.

MIF16

Mikrostranky.cz

Jistě – nejde o nic převratného. Podobných webů, jako jsou tyto tři, jsou po celém světě stovky. Určitě i v ČR existují jim podobné (jen o nich neví nikdo, kromě skupiny zasvěcených). Každopádně když budete hledat v ČR mezi „malými“ projekty něco, co vzniklo v posledních měsících a stojí za zmínku, tak jsou tyto tři weby jasnými kandidáty.

Vybrali byste jiné? Řekněte nám svůj tip – třeba je právě váš komentář se zmínkou to, co odstartuje raketový vzestup zatím neznámého webu… Prostor v našem pravidelném zpravodajství o nových internetových projektech Webovinky je stále otevřen!

Anketa

Byli jsme k některému z projektů nespravedliví?

83 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 7. 2009 18:39

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »