Hlavní navigace

Ogilvy: Firmy, připravte se na plné zpoplatnění dosahu na Facebooku

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal 7. 3. 2014

Postupné omezování dosahu příspěvků facebookových stránek bude podle social@Ogilvy pokračovat až k nule. Bez placení tak Facebook nebude pro marketing vůbec fungovat.

Vybudované firemní a komunitní stránky s množstvím fanoušků jsou od konce loňského roku pro marketingové účely využitelné bez placení pouze v omezené míře. Zatímco ještě před prosincem 2013 se příspěvky podle studie social@Ogilvy ukazovaly zhruba 16 % fanoušků, v únoru 2014 jde o 6 % u průměrné stránky2% u stránek větších, přesahujících pět set tisíc fanoušků.

Vývoj organického dosahu Stránek na Facebooku

Vývoj organického dosahu stránek na Facebooku

Má být ale ještě hůř. Podle studie totiž Facebook marketingové aktivity prostřednictvím stránek postupně plně zpoplatní. „Zdroje z Facebooku komunitním manažerům neoficiálně radí, aby v dohledné budoucnosti očekávali snížení organického dosahu na nulu,“ uvádí agentura.

Roky budování stránek a investic firem do získávání fanoušků tak Facebook využije plně ve vlastní prospěch a firmy budou muset Facebook převést do placeného marketingu. Zásadní změnou bude to, že příspěvky stránky se neukážou organicky uživateli, pokud příspěvek nebude mít dostatečný počet líbí od jeho přátel.

Aby příspěvek nutné líbí získal, bude nejprve nutné zaplatit. Facebook další organické šíření nabídne jako „bonus“. Příspěvek prostě bez prvotního zaplacení nebude mít podstatnou šanci k přirozenému šíření.

Podstatnější význam tak získá sociální web a využití fanoušků (ale i ne-fanoušků) k šíření (sdílení) obsahu z webových stránek a samozřejmě bude významnější i nejpodstatnější slovíčko aktuální doby: engagement – zapojení. Včetně ještě důležitějších možností využít sociální prvky a mechanismy v reklamě (včetně remarketingu/retargetingu a dalších forem) a stále nekončící podstaty sociální komunikace v podobě obsahového marketingu postaveného na vnímání (a využívání) aktuálního dění.

Vývoj organického dosahu Stránek na Facebooku

Přesun k placenému marketingu

Pro značky přicházející změny znamenají nutnost najít odpovídající využití rozpočtu, ale hlavně konec zaplavování fanoušků obsahem v očekávání vyššího zásahu i zapojení do vznikajících konverzací, a tím zajištěného dalšího šíření. Firmy budou muset ještě více hledat kvalitní obsah a publikovat na facebookových stránkách méně, zejména s ohledem na omezený marketingový rozpočet.

Vedlejším efektem bude rychlejší konec záplavy stránek s obrovským počtem fanoušků, založených pouze na zveřejňovaní hromadně kradeného obsahu ve stylu „zábavné obrázky a videa, které každý BFU lajkuje a sdílí jako šílený“. Obsah z těchto stránek se už k fanouškům nedostane bez zaplacení a vznikající „soutěž“ o to, kdo více zaplatí za prvotní zviditelnění, požene ceny nahoru.

Co se nezmění, je nutné přizpůsobení firem tomu, že lidé vyžadují zákaznickou podporu na sociálních sítích, tedy druhý nejpodstatnější důvod existence firemních stránek na Facebooku. Zákazníci budou nadále používat firemní stránky v okamžiku, kdy se budou potřebovat na něco zeptat, ale hlavně v okamžiku, kdy si budou chtít postěžovat. A v takovýchto okamžicích očekávají, že od firem dostanou odpověď, bez nutnosti volat na zákaznické linky či používat e-maily.

Zdroj: Facebook Zero: Considering Life After the Demise of  Organic Reach

Našli jste v článku chybu?

7. 3. 2014 10:50

JKL (neregistrovaný)

Tak především Facebook vydělává hlavně Facebooku. Jsou to už známá hesla a pravdy jako "Líbí se mi, NEZNAMENÁ koupím si." a podobně.

Firma by se měla především orientovat na svůj obrat a zisk. Ne na to kolik má kliknutí někde na webu. Typickým příkladem je třeba HomeCredit, ten na FB vůbec není a nějakého "fanouška" nemá ani jednoho a přesto vydělává MILIARDY v čistém zisku :).

Firmy by především neměly zapomínat na tradiční způsoby marketingu. Když má firma rozpočet pár tisíc korun na reklamu…

7. 3. 2014 11:54

LadiS (neregistrovaný)

Jo, stranku zrusim, myslim, ze firemni web bude stacit a o starost min.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte