Hlavní navigace

Ogilvy: Firmy, připravte se na plné zpoplatnění dosahu na Facebooku

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal 7. 3. 2014

Postupné omezování dosahu příspěvků facebookových stránek bude podle social@Ogilvy pokračovat až k nule. Bez placení tak Facebook nebude pro marketing vůbec fungovat.

Vybudované firemní a komunitní stránky s množstvím fanoušků jsou od konce loňského roku pro marketingové účely využitelné bez placení pouze v omezené míře. Zatímco ještě před prosincem 2013 se příspěvky podle studie social@Ogilvy ukazovaly zhruba 16 % fanoušků, v únoru 2014 jde o 6 % u průměrné stránky2% u stránek větších, přesahujících pět set tisíc fanoušků.

Vývoj organického dosahu Stránek na Facebooku

Vývoj organického dosahu stránek na Facebooku

Má být ale ještě hůř. Podle studie totiž Facebook marketingové aktivity prostřednictvím stránek postupně plně zpoplatní. „Zdroje z Facebooku komunitním manažerům neoficiálně radí, aby v dohledné budoucnosti očekávali snížení organického dosahu na nulu,“ uvádí agentura.

Roky budování stránek a investic firem do získávání fanoušků tak Facebook využije plně ve vlastní prospěch a firmy budou muset Facebook převést do placeného marketingu. Zásadní změnou bude to, že příspěvky stránky se neukážou organicky uživateli, pokud příspěvek nebude mít dostatečný počet líbí od jeho přátel.

Aby příspěvek nutné líbí získal, bude nejprve nutné zaplatit. Facebook další organické šíření nabídne jako „bonus“. Příspěvek prostě bez prvotního zaplacení nebude mít podstatnou šanci k přirozenému šíření.

Podstatnější význam tak získá sociální web a využití fanoušků (ale i ne-fanoušků) k šíření (sdílení) obsahu z webových stránek a samozřejmě bude významnější i nejpodstatnější slovíčko aktuální doby: engagement – zapojení. Včetně ještě důležitějších možností využít sociální prvky a mechanismy v reklamě (včetně remarketingu/retargetingu a dalších forem) a stále nekončící podstaty sociální komunikace v podobě obsahového marketingu postaveného na vnímání (a využívání) aktuálního dění.

Vývoj organického dosahu Stránek na Facebooku

Přesun k placenému marketingu

Pro značky přicházející změny znamenají nutnost najít odpovídající využití rozpočtu, ale hlavně konec zaplavování fanoušků obsahem v očekávání vyššího zásahu i zapojení do vznikajících konverzací, a tím zajištěného dalšího šíření. Firmy budou muset ještě více hledat kvalitní obsah a publikovat na facebookových stránkách méně, zejména s ohledem na omezený marketingový rozpočet.

Vedlejším efektem bude rychlejší konec záplavy stránek s obrovským počtem fanoušků, založených pouze na zveřejňovaní hromadně kradeného obsahu ve stylu „zábavné obrázky a videa, které každý BFU lajkuje a sdílí jako šílený“. Obsah z těchto stránek se už k fanouškům nedostane bez zaplacení a vznikající „soutěž“ o to, kdo více zaplatí za prvotní zviditelnění, požene ceny nahoru.

WT100

Co se nezmění, je nutné přizpůsobení firem tomu, že lidé vyžadují zákaznickou podporu na sociálních sítích, tedy druhý nejpodstatnější důvod existence firemních stránek na Facebooku. Zákazníci budou nadále používat firemní stránky v okamžiku, kdy se budou potřebovat na něco zeptat, ale hlavně v okamžiku, kdy si budou chtít postěžovat. A v takovýchto okamžicích očekávají, že od firem dostanou odpověď, bez nutnosti volat na zákaznické linky či používat e-maily.

Zdroj: Facebook Zero: Considering Life After the Demise of  Organic Reach

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Studie porovnávala efekt homeopatie

Studie porovnávala efekt homeopatie

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB