Hlavní navigace

Pomluvy s.r.o. dobývají český internet, dejte si pozor, komu věříte [AKTUALIZOVÁNO]

18. 7. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Měli jste zájem o půjčku, a tak jste si nejdříve na internetu „ověřili reference zákazníků“, abyste nenaletěli podvodníkovi? Tak to jste zřejmě byli na špatné adrese. Většina těchto referenčních webů totiž patří několika podnikatelům, kteří si z „managementu referencí“ udělali výnosný business.

Na podivné referenční portály jsem poprvé narazil v souvislosti s rebrandingem dvou našich klientů: ihned po změně v obchodním rejstříku začaly v různých internetových diskuzích jako houby po dešti klíčit podivné odkazy. Asi nejmarkantnější bylo třináct prázdných vláken na webu www.spocitame.cz, jejichž titulek obsahoval jméno firmy a slova „zkušenosti“, „podvod“ nebo „diskuze“.

Zdánlivě nesmyslně založená vlákna mohou mít poměrně velký význam. Pokud při registraci firmy zaspíte se spuštěním vlastního webu, objeví se odkazy na tato fóra na prvním místě ve vyhledávání dříve, než vaše oficiální stránka. A také – jen málo firem optimalizuje své weby pro výrazy jako je „podvod“, potenciální zákazník ale právě podobné klíčové slovo při hledání referencí do vyhledávače zadá. Pokud pak do fóra začnou přibývat (většinou negativní) příspěvky, může vám tak někdo – třeba i zcela smyšlenými pomluvami – hned v zárodku zničit jméno firmy a přetáhnout k sobě „dobře míněnými radami“ vaše potenciální zákazníky.

Nechci tvrdit, že všechny negativní reference na webu jsou falešné. Některé zejména redigované portály jistě plní svou funkci. Ale určitě nebudu přehánět, když řeknu, že přes 70 % negativních příspěvků v diskuzích na internetu jsou podvod. 

Většina webů „s prověřenými zkušenostmi“ tvrdí, že za příspěvky anonymních diskutérů nemohou nést odpovědnost a že nejsou redigované. Zkuste se ale proti nepodloženým tvrzením bránit vložením vlastního příspěvku – s největší pravděpodobností bude smazán. Majiteli pomlouvané firmy pak nezbývá než se smířit s desítkami negativních komentářů popisujících vaši společnost jako podvodnou firmu.

A pokud se cítí poškozen, samozřejmě jen těžko dokazuje, že si na referenčních webech nestěžují skuteční zákazníci a že by mohlo jít o nekalý konkurenční boj. Varovným signálem ale může být fakt, že například v oblasti finančních služeb většinu těchto webů provozuje jen několik firem, které samy v daném oboru podnikají a přitom nemají dobrou pověst.

Pomluvy na internetu

Na míru propojení majitelů podobných webů jsem narazil díky klientovi z oblasti finančních služeb, kterého poškozovaly útoky na jeho pověst a obvinění z podvodů. Zpočátku jsme negativní recenze přičítali problémům v komunikaci ve firmě a několika skutečným nespokojeným zákazníkům. Nicméně poté, co jsme si všimli, že příspěvky na serveru www.podvodne-firmy.com jsou psány pod jmény, které se v evidenci zákazníků nevyskytují, došlo nám, že obsah stránek není nic jiného než profesionálně vedená pomlouvačná kampaň za cílem zdiskreditovat danou společnost. Nabízela se samozřejmě otázka, kdo za touto kampaní vlastně stojí. A také: komu patří ony weby.

podvodne-firmy.com

Necenzurovaná diskuse se zkušenostmi o firmách? Ale co když jde o profesionálně připravené pomluvy?

Jako první jsem si vzal na mušku oblíbený a serverem IDNES.cz propagovaný web www.podvodnefirmy.cz, který je registrován na společnost Chovanec media s.r.o. patřící členovi dozorčí rady pardubického dopravního podniku Martinu Chovancovi. Jméno pana Chovance se objevilo v souvislosti s finanční společností Bundes Finanzierung (které údajně firma pana Chovance dodávala některé služby a s jejímž jednatelem Jakubem Slanařem podnikal v jiné společnosti). Podle reportáže České televize Bundes Finanzierung (dnes Lighthouse Financial s.r.o.) pod záminkou zprostředkování půjček obírala zákazníky o peníze. A podle únorové reportáže TV Prima je Chovanec zapleten i do podivného podnikání další finanční společnosti CPE Credits of Private Equity. Podrobnosti se lze dočíst na (snad pravém) blogu Jana Slabihoudka.

Společnost Chovanec media s.r.o. obohatila český Internet o desítky domén zabývajících se referencemi na finanční služby a jejich poskytování, jako: Podvodnefirmy.cz, Podvody.net, Podvodne-firmy.cz, Podvodnici.net, Oznamkujfirmu.cz, Proverenefirmy.cz, Recenzefirem.com, Zebricekfirem.cz, Neplatimpoplatky.cz, Portal-pujcek.cz a jiné. 

Všechny tyto weby jsou zaplaveny negativními zkušenostmi zákazníků s finančními službami. U některých společností ale stránky překvapivě mlčí: zkuste si například na podvodnefirmy.cz najít něco o zmíněné CPE Credits of Private Equity nebo zadat jméno Chovanec - výsledkem je nula. Když už se píše o firmách a webech vlastněných panem Chovancem, mají většinou kladné reference. Zato nářků na konkurenční společnosti je tu jak máku. 

Jak se vaří v Pardubicích

Podobné podnikání se zřejmě vyplácí, pan Chovanec totiž expanduje i mimo finanční sektor – s webem restaurace-pardubice.com, který pro změnu má přinášet „kvalitní hodnocení“ stravovacích podniků v Pardubicích. S úrovní jídla to však zřejmě není ve městě příliš valné, protože z úvodní mapy je na první pohled patrné, že z několika set restaurací v celém městě vyhovují kritériím pana Chovance pouze tři podniky.

Jak tento byznys funguje, mi popsal majitel pardubické restaurace, který si nepřál být jmenován: „Bojím se, že by se okamžitě na náš podnik objevila spousta negativních recenzí. O tom, že je celá diskuze moderovaná, nepochybuju – náš podnik dostává několikrát do roka nabídku, že za 3200 Kč za rok majitel portálu zajistí, že třetina recenzí bude pozitivních a jednou za měsíc přibude pozitivní příspěvek. Pro mě však taková nabídka nemá hodnotu.“

Martin Chovanec je se svými 217 weby a 510 000 návštěvníky za měsíc (můžeme-li věřit údajům z oficiálních stránek jeho firmy) absolutní jedničkou na českém trhu „referencí“ a zřejmě se mu podařilo skoupit drtivou většinu relevantních domén zabývajících se podvodnými firmami. Že je konkurenční boj poměrně ostrý a zahrnuje i využívání takových nástrojů, jako jsou kybernetické útoky, naznačuje oznámení na webu www.podvodne-firmy.com:

Informace pro některé finanční společnosti z Pardubic, zejména pro Martina Chovance:
Tyto stránky nejsou a nebudou k prodeji!
Jakákoliv snaha o nabourání do těchto stránek bude oznámena Policii ČR!

Pokud jste se teď zaradovali, že na českém webu existuje aspoň někdo, kdo proti úvěrovým podvodníkům skutečně bojuje, vyvedu vás i tentokrát z omylu. Web upozorňující na podivné aktivity pana Chovance, www.podvodne-firmy.com, totiž patří další neprůhledné skupině.

Stejně jako další portál podvody-podvodnici.cz je registrován na společnost M.T. Services, jejímž jednatelem je podnikatelka Monika Pařízková. Ta společně s manželem Petrem Pařízkem figuruje v množství krátkodobě existujících finančních společností jako Grand Finances s.r.o. či CEMSTAR s.r.o. (www.nejlepsi-pujcka.cz), jejichž klienti platí skutečně astronomické částky za fiktivní půjčky (o podvodech společnosti CEMSTAR více v článku v Mešci.cz). Dané společnosti mají v současnosti bez výjimky odpojené telefony.

Jak situaci řešit?

Pokud byste se chtěli domoci rychlého zrušení domény, která vaší firmě poškozuje pověst, u sdružení CZ.NIC nepochodíte, jak vysvětluje provozní ředitel společnosti CZ.NIC Martin Peterka: CZ.NIC jako registr domén .cz se nemůže zabývat obsahem jednotlivých webů - tyto spory jsou do značné míry subjektivní a bez jasného rozhodnutí soudu, který by označil provozování daného webu za nezákonné, bychom se sami vystavili právním rizikům. Nejspolehlivější cestou je tak občansko‑právní žaloba na provozovatele webu za poškození dobrého jména společnosti, nebo podání trestního oznámení pro trestný čin pomluvy.

V obou případech může soud vydat předběžné opatření obsahující příkaz zdržet se užívání daného doménového jména. Tato předběžná opatření sdružení CZ.NIC respektuje. Další alternativou zejména v případě webů registrovaných na fiktivní společnosti je požádat CZ.NIC o prověření registrace dané domény. Na základě takovéhoto podnětu CZ.NIC vyzve držitele domény k opravě údajů. Pokud k opravě nedojde ve stanoveném termínu, mohou být domény fiktivního vlastníka zrušeny (pravidla NIC.CZ totiž neumožňují registraci na fiktivní jméno). Tento postup je použitelný obzvláště v případech, kdy není jasné, koho žalovat v případě vzniklé škody.

UX DAy - tip 2

Zcela mimo dosah české legislativy jsou ale zahraniční domény .com apod. Zatím jediný pokus o regulaci v tomto směru jsem popsal ve svém dřívějším článku — Česko chystá cenzuru internetu přílepkem loterijního zákona.

Společnostem, které si z různých důvodů nemohou dovolit právní spor, nebo se chtějí preventivně bránit, lze doporučit jediné - předem s negativní reklamou počítejte a investujte do optimalizace ve vyhledávačích - několik desítek PR článků na vlivných webech a stránky optimalizované i na klíčová slova jako „zkušenosti“, „diskuze“ a „podvod“ by měly snadno předběhnout poměrně nekvalitní odkazy z diskusních fór.

DOPLNĚNÍ 15.12.2012: Před publikováním tohoto textu jsme chtěli dát prostor i panu Chovancovi, kterému jsme poslali několik otázek týkajících se jeho serverů. Pan Chovanec reagoval e-mailem, ve kterém na dotazy odmítl odpovědět („Jak jde vidět, tak zasílání odpovědí na Vaše otázky nemá smysl, protože jste si na ně již sami odpověděli. Bohužel špatně, protože celý článek je paskvil smíchaný ze lží, polopravd a neověřených faktů podpořený ještě závanem konkurenční či jiné objednávky…“).

Po půl roce se k našemu překvapení ozvali sami zástupci firmy Chovanec Media s žádostí, zda by na článek nemohli reagovat. Zaslali jsme jim znovu stejné otázky, které od nás pan Chovanec dostal v červenci. Naše dotazy i odpovědi mediálního zástupce firmy Tomáše Zdechovského publikujeme v neredigované podobě:

Kolik referenčních webů (tedy těch, které poskytují informace o zkušenostech zákazníků se službami – jako je např. podvodnefirmy.cz) Chovanec Media provozuje? 

Společnost Chovanec Media provozuje v Evropě a USA celkem desítky komunitních portálů, kde si mohou návštěvníci vyměňovat své zkušenosti se službami firem z nejrůznějších oborů. Mezi největší pak patří www.proverenefirmy.cz ,www.oznamkujfirmu.cz a www.ocenfirme.com.pl.

Podle jakého klíče z těchto webů mažete příspěvky uživatelů?

Příspěvky uživatelů jsou mazány v případech, kdy daný subjekt prokazatelně dokáže, že daný příspěvek se nezakládá na pravdě, například rozsudkem soudu apod.

Nevnímá pan Chovanec jako střet zájmů, když provozuje weby s referencemi o bankovních službách, a zároveň v této oblasti sám podniká? 

Nevnímá. Pevně věříme, že i server www.lupa.cz jako střet zájmů nevnímá, že zveřejní článek o firmě z internetového byznysu, kde sám podniká, a majiteli pošle otázky k odpovědi dokonce až dva dny po uveřejnění článku?Jinak k Vaší otázce – společnost Chovanec Media ani žádný z jejích statutárních orgánů v bankovních službách nepodniká. Pokud máte pane redaktore na mysli finanční služby, a to je skutečně velmi veliký rozdíl, tak ano. Pouze 2% obsahu na těchto portálech se týkají oboru financí, zbylých 98% se týká jiných oborů jako zdravotnictví, služby, auto-moto apod. To je z těch webů ale zcela evidentní, proto nerozumíme tendenci Vašeho článku uvádět to čtenářům zcela účelově jinak. Ostatně o serveru www.lupa.cz tam negativně diskutují i někteří návštěvníci a ten se, pokud vím, bankovními službami nezabývá. O střetu zájmu navíc nemůže být řeč. Naopak, vítáme, že se finanční trh kultivuje tím, že se návštěvníci upozorňují na nekalé praktiky neseriozních společností.

Jak se dá věřit, že web jako je podvodnefirmy.cz poskytuje nestranné informace, když na něm oproti negativním reakcím na konkurenční firmy nenajdeme žádné negativní zmínky na adresu společností spojených s panem Chovancem?

Nerozumíme otázce. Kterou z těch 98%, která podniká ve zcela jiném oboru a je podle Vás konkurenční, máte na mysli?

Nabízí Chovanec Media firmám vylepšení jejich obrazu na svých webech za peníze? Pokud ano, jaké jsou ceny?

Na komunitních a referenčních portálech, které provozuje společnost Chovanec Média se žádné vylepšení obrazu za finance nenabízí. V tomto článku, pane séfredaktore, uvádíte, že je to jinak, bylo by vhodné toto tvrzení doložit nebo uvést jméno Vašeho zdroje. Vzhledem k tomu, že zde ale není uveden, je to z Vaší strany buď neseriozní nebo účelové s cílem poškodit společnost Chovanec Media.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V letech 2008 až 2010 působil na Ministerstvu obrany České republiky, kde se zabýval komunikačními strategiemi, informačními operacemi a konkrétně kybernetickou obranou. Dnes pracuje pro PR agenturu PP Partners.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).