Proč českým e-shopům nevoní PayPal

Zaujalo vás, proč tak málo českých obchodníků používá PayPal, zatímco vy jej používáte rádi. A tak jsme zjišťovali, proč tomu tak je. Možná vás to překvapí…

Americký systém PayPal vlastněný elektronickým tržištěm eBay má v Česku pohnutou historii slibů, ignorance a promrhaných nadějí. Provozovatel sliboval, že jej připraví v češtině, jenže ze slibů nakonec prozatím sešlo a za celý rok 2010 se k počeštění PayPalu firma nedostala.

Základní výhodou PayPalu je, že jde o celosvětový platební systém, který umožní zákazníkům relativně bezpečně platit zadáním jména a hesla a zároveň se spolehnout na garance PayPalu pro případ, že by obchodník nechtěl zboží dodat. Placení probíhá přes platební kartu uživatele, tedy abychom byli přesní, může probíhat i z prostředků umístěných přímo na PayPal účtě, ale pokud tam uživatel žádné nemá, zinkasuje se platební karta.

Co je příjemné pro české obchodníky? Plná podpora české měny, ještě před několika lety se sice PayPal dal v Česku používat, ale platby se prováděly v eurech nebo dolarech. A co je hlavní: PayPal zprostředkuje příjem plateb platební kartou, tedy něco, co u českých bank stojí značné fixní náklady. Zprovoznění plateb přes karty stojí dle banky cca 10 000 Kč jednorázově plus hromadu programování a papírování. Oproti tomu podpora PayPalu je jednoduchá a v řadě e-shopových řešení už standardně zahrnutá – u těch zahraničních prakticky ve všech. A to je něco, co si obchodníci chválí. Co se týká poplatků, jsou o něco větší než si třeba berou české banky za karetní bránu, ale nejsou tam pořizovací poplatky, což jsou ušetřené desetitisíce, říká Jan Vančura, provozující e-shop Infoband.cz.

Proč tedy čeští obchodníci nemají PayPal rádi?

V prvé řadě kvůli výši poplatků, což je první negativum, na které obchodník narazí. Základní poplatek je paušálně u každého obchodu 10 Kč za transakci a k tomu 3,4 % z hodnoty transakce, což asi důstojně odpoví na otázku, proč velké e-shopy s elektronikou operující s máloprocentními maržemi PayPal nenabízejí. Pravda  že při obratu přes 70 000 Kč měsíčně poklesne provize na 1,9%, ale fixní poplatek za transakci zůstává.

A bohužel poplatky nejsou jediný problém. Jedním problémem jsou provize. 10 Kč minimum + něco okolo 2%… To už je na voucherech za pár set korun znatelně procento, tím spíše u levnějších… Přidejte k tomu absenci českého supportu a průměrnou dobu odpovědi na e-mail 48 hodin, to není úplně ideální partner, kterému chcete svěřit tento objem transakcí, říká Tomáš Čupr ze serveru Slevomat a připomíná, že ve “zlatých časech” používání PayPalu dělaly objemy v řádech milionů korun měsíčně.

Tím, že neexpedujeme fyzické zboží, po nás chtěl PayPal neustále důkazy, že jsme reální lidé, a to stylem – ‚vás účet byl dočasně zablokován, pošlete tento e-mail několika vašim zákazníkům, aby se nám ozvali a dali reference.‘ To bych chápal jednou, ale toto se s železnou pravidelností opakovalo každý měsíc nebo dva a když vám někdo ve startupové fázi zadržuje statisíce, tak to není příjemné. A to jsme měli jednu reklamaci na několik tisíc transakcí, zdůrazňuje Čupr největší další slabinu PayPalu. A tou jsou obstrukce při výplatě peněz.

Stejnou zkušenost udělal Tomáš EmingerGeekshop.cz: Po dosažení určitého limitu 68 850,00 CZK převedených peněz je potřeba díky ‚skvělým‘ EU regulacím proti praní špinavých peněz zaslat dokumenty na ověření identity příjemce. Ty jsem zaslal, bohužel některé nebyly akceptovány, tak jsem poslal nové, bohužel na ty nové dokumenty už ze strany Paypalu nebyla reakce, takže to zašlo až tak daleko, že účet byl zablokován (11. listopadu) a šlo na něj pouze peníze přijímat, withdraw na bankovní účet nebyl možný. Po zavolání na anglickou infolinku mi bylo řečeno, že to jejich kolegové zkoumají, a že by se mi měli ozvat do 48 hodin. Mezitím jsme zavedli platby kartou přes terminál GPE a možnost platby Paypalem zrušili (Paypal byl stejně strašně předražený). Paypal nakonec 13. ledna účet konečně odblokoval (bez nějakých dalších urgencí), poté jsem z Paypalu všechny peníze převedl na banku a s Paypalem nadobro skončil.

Naopak malí obchodníci problémy nemají, protože své peníze utratí za nákupy zboží přes PayPal a žádné výběry neprovádějí: “Abych pravdu řekl, tak jsem výběry neřešil, protože tam peněz nemám tolik, abych je potřeboval převést na účet, a to, co tam je, zase utratím na svých platbách za Flickr account, zboží z dealextreme apod.,” říká Vančura.

Jenže takový přístup je možný jen výjimečně, a tak není čemu se divit, že českým obchodníkům PayPal nevoní. Kombinace vysokých poplatků a obstrukcí při výběru peněz je smrtícím koktejlem.

Moneybookers: to samé

Podobnými potížemi trpí i systém Moneybookers. Ten je v Česku mezi obchodníky prakticky neznámý, mezi “alternativními” uživateli počítačů je občas protěžovaný a poptávaný. Najít obchodníka, který jej používá, se v Česku téměř rovná zázraku.

CIF16

Moneybookers je na nic, za 3 roky, co jsme ho měli na e-shopu, ho použil 1, slovy jeden, klient. A následně když jsme tyto peníze chtěli převést na nás český bankovní účet, tak jsme s Moneybookers měli cca 3týdenní odysseu, protože naráz chtěli zaslat hromadu ověřovacích papírů například včetně firemní Proof of address, česky standardní výpis z Obchodního rejstříku jim nestačil, říká Petr Mitošinka z obchodu Kronium.cz.

Zdá se, že minimálně v tomhle mají české platební systémy výhodu: úřední obstrukce už člověk podstoupil při zakládání účtu a nyní může převádět po libosti. Jen to kasírování platebních karet není stále zrovna levná obchodní záležitost, a kromě toho, oproti PayPalu je třeba vždy znovu vyplňovat číslo platební karty a další údaje do platební brány 3D Secure.

146 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 10. 2015 13:55

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »