Prodeje e-knih na vlně Spasitele trhaly v květnu rekordy

Distributoři e-knih hlásí za uplynulý měsíc rekordní prodeje. Představují vlastní e-ink čtečky, které by mohly být brzy dotované. E-knihy nekanibalizují prodeje tištěných a nakladatelé se chystají vydávat obě verze současně.

Už minulý měsíc jste se mohli na Lupě dočíst o tom, že prodeje elektronických knih v Česku letos lámou rekordy. Samozřejmě v porovnání s loňským rokem. Z dostupných čísel prodejů za květen vyplývá, že mezi čtenáři je o e-knihy stále větší zájem.

Distributor e-knih Palmknihy.cz prodal za prvních pět měsíců letošního roku 13 639 knih. Jen za květen se prodalo na Palmknikách 3866 knih. To je skoro třikrát více, než loni od ledna do května.  Zakladatel a ředitel firmy Jiří Vlček věří, že v prosinci se prostřednictvím Palmknih prodá okolo osmi tisíc e-knih.

Desetitisícovou hranici překonal, co se týče prodaných e-knih za prvních pět měsíců, také další hráč na tuzemském trhu knižní distributor Kosmas. Ten od začátku roku prodal konkrétně 10 684 elektro­nických knih, přičemž v květnu se prostřednictvím jeho e-shopu prodalo 3604 e-knih. Svou roli mohla v případě Kosmasu sehrát dvacetiprocentní sleva, kterou po určitou dobu nabízel na všechny knihy a e-knihy při příležitosti třináctiletého výročí od spuštění vlastního e-shopu.

Zvýšený zájem potvrzují nakladatelé

Skutečnost, že zájem o elektronické knihy v posledních měsících výrazně stoupl, potvrzují i statistiky nakladatelství Kniha Zlín, jehož e-knihy patří podle žebříčku nejprodávanějších e-knih, který začal od dubna zveřejňovat každý měsíc Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), mezi aktuální bestsellery na poli elektronických knih. V dubnu obsadilo hned první čtyři místa žebříčku díky e-knihám Jo Nesbøa.

Nakladatelství Kniha Zlín začalo s prodejem e-knih 10. listopadu 2011. Do konce letošního května prodalo 4021 e-knih. Z toho 2402 e-knih připadlo na duben a květen 2012. Kniha Zlín také jako první tuzemské nakladatelství včera zveřejnilo konkrétní údaje o prodejích e-knih prostřednictvím jednotlivých distributorů.

Vyplývá z nich, že nejvíce e-knih prodávají Palmknihy a Kosmas, s podstatným náskokem před eReading.cz. Prostřednictvím těchto třech distributorů prodává Kniha Zlín e-knihy se sociálním DRM. Pod položkou „Ostatní“ se skrývají Wooky a Martinus, kteří se zveřejněním konkrétních čísel nesouhlasili. „Srovnání distributorů je těžké, protože s každým spolupracujeme různě dlouho, vysvětluje Olga Biernátová z Knihy Zlín. Například na iBookstore jsou knihy z nakladatelství k dispozici teprve měsíc. Na Wooky a Martinusu se prodávají jen o trochu déle.

Prodeje e-knih nakladatelství Kniha Zlín
Distributor Duben 2012 Květen 2012 Celkem
Palmknihy 305 427 732
Kosmas 273 430 703
eReading 223 224 447
iBookstore 217 217
Ostatní 137 166 303
Celkem 938 1464 2402

Je však nutné upozornit, že z prodejů e-knih Knihy Zlín nelze dělat závěry o obecné úspěšnosti jednotlivých distributorů. Někteří prodejci totiž vstoupili na trh poměrně nedávno, postupně získávají další nakladatele a mají tak potenciál prodeje do budoucna podstatně zvýšit.

Na vyšších prodejích se pozitivně projevuje skutečnost, že se rychle rozšiřuje nabídka knih dostupných v elektronické podobě. Palmknihy v dubnu přidaly do své nabídky 251 e-knih, podobný počet nových e-knih se objevil v katalogu i v květnu. Roste také počet bestsellerů. Stále však platí, že několik málo desítek knih generuje většinu prodejů. Zbytek se prodává po jednotkách, maximálně desítkách kusů měsíčně.

E-knihy čte necelá třetina internetových uživatelů

 Z průzkumu realizovaného společností STEM/MARK (2371 respondentů starších 15 let, formou online dotazníku) vyplývá, že prostor pro zvýšení prodejů e-knih v Česku existuje. Ke čtení e-knih se podle výsledků průzkumu hlásí necelá třetina internetových uživatelů.  Téměř polovina čtenářů e-knih však stále dává přednost tištěné knize, pokud mají na výběr mezi tištěnou a elektronickou verzí. E-knihu preferuje 23 procent respondentů.


Autor: Jan Lajka, STEM/MARK

Z těch, kteří se hlásí ke čtení e-knih, si ale pouze 39 procent už někdy koupilo e-knihu. Zbytek si e-knihu nikdy nekoupil, a to buď z toho důvodu, že čte knihy, které jsou zdarma, nebo e-knihy stahuje z datových úložišť. 


Autor: Jan Lajka, STEM/MARK

Z průzkumu vyplývá, že více než třetina čtenářů e-knih by e-knihu, kterou si chtějí přečíst, hledala nejdříve na warez fóru. Necelých 30 procent by se vydalo do specializovaného e-shopu.


Autor: Jan Lajka, STEM/MARK

Nejvíce akceptovatelná, je z pohledu čtenáře cena za e-knihu odpovídající 50 procentům ceny tištěné knihy. Přitom nižší cena společně s okamžitou dostupností je jedním z podstatných faktorů, která ovlivňuje rozhodnutí uživatele zakoupit e-knihu místo tištěné knihy.


Autor: Jan Lajka, STEM/MARK

Většina e-knih se čte na počítači

V poslední době se jednotliví knižní distributoři doslova předhánějí v nabídce čteček e-knih. Svou první čtečku představila na veletrhu Svět knihy před třemi týdny společnost Wooky. Včera na tiskové konferenci představily Palmknihy rovnou tři různé čtečky e-knih, které se liší nejen velikostí, ale také funkcemi a míří na různé cílové skupiny. V červenci hodlá na trh uvést novou čtečku i eReading.

Na otázku, proč se prodejci e-knih tolik angažují v prodeji vlastních čteček, dává odpověď zmiňovaný průzkum. Na specializované čtečce totiž čte podle něj e-knihy pouze 23 procent čtenářů, téměř třetina čte e-knihy na mobilu a dvě třetiny pak na standardním počítači. Prostor pro prodej specializovaných zařízení pro čtení e-knih je tedy obrovský.


Autor: Jan Lajka, STEM/MARK

Pro některé uživatele může být stále určitým odrazujícím faktorem počáteční investice do čtečky, proto distributoři e-knih začínají koketovat s myšlenkou, že by čtečku poskytli v rámci paušálu za symbolický poplatek. O takto zvýhodněné ceně čteček uvažují jak Palmknihy, tak Wooky.

Dá se díky výrazně rostoucím prodejům na e-knihách vydělat?

Pro nakladatele představuje e-kniha zajímavý dodatečný příjem. Podle Olgy Biernátové z Knihy Zlín se dá na e-knize vydělat, ale pouze za předpokladu, že většina nákladů na její výrobu je promítnuta do ceny tištěné knihy. Nakladateli zůstane maximálně 40 procent z ceny e-knihy. Kniha Zlín odvádí 25 procent z ceny e-knihy autorovi, resp. zastupující agentuře. U tištěných knih je to 7 až 10 procent. Zbytek připadá na distributora, přičemž náklady na distribuci e-knih jsou nižší o 5 až 15 procent než u tištěných.

Na první pohled to může vypadat, že pro distributory představuje prodej e-knih zlatý důl, nicméně například Palmknihy podle Jiřího Vlčka předpokládají, že se dostanou do zisku až v polovině příštího roku.

Co by trhu e-knih pomohlo?

Bezesporu více bestsellerů. Přesvědčit nakladatele, aby vydávali e-knihy zároveň s těmi tištěnými. Někteří se už touto cestou vydávají, protože zjišťují, že jim e-knihy nekanibalizují prodeje tištěných knih. Například podíl obratu e-knih na celkovém obratu Kosmas.cz dosáhl za prvních pět měsíců roku 5,2 %. V minulém roce tvořil podíl e-knih na celkovém obratu 1,5 %. Podíl prodeje e-knih nejde na úkor prodeje tištěných knih, protože oproti minulému roku vzrostl celý obrat o více než 20 %, vysvětluje Hana Žáková z Kosmasu.

EBF16

Kniha Zlín chce na podzim začít vydávat e-knihy současně s tištěnými s tím, že první tři měsíce bude e-kniha za vyšší cenu a poté bude zlevněna, tedy pokud to dovolí smlouva s autorem. Zajímavé je, že podle Olgy Biernátové dodatky ke smlouvám ošetřující prodej elektronických knih obsahují sice zmínku o tom, že nakladatel se má snažit knihu chránit před nelegálním šířením není však explicitně nucen používat DRM. Více o zkušenostech nakladatelství Kniha Zlín s vydáváním e-knih se dočtete na blogu Olgy Biernátové.

Tuzemským distributorům e-knih začíná být český trh malý a pomalu expandují do zahraničí. Palmknihy zakládají pobočku na Slovensku a eReading včera ve spolupráci s maďarským knižním distributorem Bookline.hu spustil portál Ekonyv.hu

48 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 6. 2012 14:36

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »