Hlavní navigace

E-knih se letos prodá několikanásobně více než loni

9. 5. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Kniha Autor: 21971
Za první čtyři měsíce se v Česku prodalo zřejmě 35 tisíc e-knih. Za celý loňský rok to bylo pravděpodobně o několik tisíc více. Podstatně se rozšířila nabídka titulů, stále však ve větší míře chybí aktuální knižní bestsellery.

Za první čtyři měsíce prodali čtyři největší tuzemští prodejci téměř 35 tisíc e-knih, vyplývá to z údajů, které serveru Lupa.cz poskytly zástupci společností Kosmas, eReading, Palmknihy a Wooky. Už nyní je tak jisté, že letos se v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Letos v únoru Jiří Vlček z Palmknih, jednoho z distributorů e-knih odhadl, že loni se v Česku mohlo prodat 20 tisíc e-knih.

Palmknihy loni prodaly 7217 e-knih, Komas 3950 eknih, e-Reading čísla prodejů za loňský rok nezveřejnil, ale dá se odhadovat, že mohl prodat okolo šesti tisíc e-knih. Provozovatel platformy Wooky taktéž konkrétní čísla prodejů za rok 2011 nezveřejnil, nicméně uvedl, že by letos chtěl prodej e-knih meziročně zdvojnásobit a výrazně tak překročit hranici 50 tisíc e-knih.

Z toho lze usuzovat, že přes Wooky se loni prodalo zřejmě okolo 25 tisíc e-knih. Připočteme-li prodeje přes ostatní velké prodejce, dostaneme se na 42 tisíc prodaných e-knih v Česku za rok 2011. Je to ale číslo, které nelze spolehlivě ověřit z nezávislých zdrojů. Navíc neobsahuje e-knihy, které prodali menší distributoři e-knih.

V následující tabulce jsou uvedeny počty prodaných e-knih v jednotlivých e-shopech/ na platformách za první čtvrtletí 2012.

Prodeje e-knih v Česku 1. čtvrtletí 2012
Prodejce Počet prodaných e-knih za 1. čtvrtletí 2012
eReading asi 8 tisíc*
Kosmas 7080
Palmknihy 9773**
Wooky více než 10 tisíc

* eReading uvádí za období leden až duben okolo 2 tisíc prodaných e-knih za měsíc

** včetně prodejů na Datart.cz a  Alza.cz

Například Palmknihy prodaly za první čtyři měsíce skoro desetinásobek toho, co za stejné období loni, kdy si prostřednictvím tohoto serveru uživatelé koupili 1089 e-knih. Konkurenční e-Reading prodává nyní za jeden měsíc přibližně tolik e-knih, jako v loňském roce za celé první čtvrtletí. Kosmas vstoupil na trh až loni v listopadu.

Jak velký je trh, nikdo neví

Jak velký je ve skutečnosti tuzemský trh s elektronickými knihami, lze ale pouze odhadovat. E-knihy se kromě zmiňovaných čtyř velkých hráčů dostávají ke čtenářům i prostřednictvím menších prodejců. Patří mezi ně například wKnihy.cz, eKnihy.cz nebo Martinus.cz. Ti sice v porovnání vedoucí čtyřkou nedosahují tak velkých prodejů, nicméně určitý vliv na celkové prodeje samozřejmě mají. Jak velkou roli hrají zahraniční služby, se můžeme jen dohadovat: Amazon oficiálně české knihy neprodává, Apple je nabídl nedávno.

Podstatně větší problém představuje fakt, že čísla, která prodejci e-knih zveřejňují, není možné ověřit z nezávislých zdrojů. Někteří prodejci zveřejňují čísla o prodejích dlouhodobě, jiní k této praxi přistoupili až v poslední době s tím, že uvádějí pouze přibližný počet e-knih, které byly prostřednictvím jejich webu či platformy prodány. V minulosti se vyhýbal zveřejňování jakýchkoli čísel například provozovatel eReading.cz.  

O reálných prodejích svých e-knih mají přehled nakladatelé, kteří dostávají od prodejců pravidelný měsíční report.  Není však zrovna příliš praktické oslovovat všechny nakladatele, kteří vydávají e-knihy. Navíc mnoho z nich se ani o konkrétní čísla podělit nechce nebo díky smlouvám nemůže.

Přesto jsme oslovili několik nakladatelů a požádali je, o sestavení žebříčku prodejců podle toho, kolik kusů e-knih daného nakladatelství v posledních měsících prodali. Z odpovědí vyplynulo, že mezi prodeji v jednotlivých e-shopech nejsou propastné rozdíly.

Nicméně například e-knihy z nakladatelství Kniha Zlín se nejlépe prodávají na Palmknihách, jen s malým náskokem před Kosmasem. Třetí příčku pak zaujímá eReading. S pořadím podle Olgy Biernátové z nakladatelství Kniha Zlín ale zřejmě zahýbe platforma Wooky, na které začalo nakladatelství své knihy nabízet teprve nedávno a která zatím generuje zajímavé prodeje.

Podobně se Palmknihy a Kosmas dělí o první dvě pozice i u brněnského nakladatelství Host.  Následuje eReading a Wooky. V nakladatelství Paseka jsou rozdíly mezi jednotlivými prodejci miniaturní. Nakladatelství 65. pole, které vydalo bestseller Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka, prodává nejvíce na e-Reading, následuje E-bux.cz alias Wooky, Palmknihy a Kosmas.

Hodnotit úspěšnost prodejců a vytvářet dlouhodobější trendy podle žebříčků sestavených nakladateli má ale řadu úskalí. Někteří nakladatelé totiž u jednotlivých prodejců nabízejí různý sortiment knih. Stejně tak někteří prodejci vstoupili na trh poměrně nedávno, postupně získávají další nakladatele a mají tak potenciál prodeje do budoucna podstatně zvýšit. Žebříček prodejců může také ovlivnit exkluzivita, kterou na určitou dobu získají pro prodej konkrétního knižního titulu. V minulosti se tak zmiňovaná e-kniha Ekonomie dobra a zla prodávala nejprve pouze na e-Reading.

Nabídka se rozšiřuje, aktuální bestsellery stále chybí

Jsou optimistická čísla o nárůstu počtu prodejů e-knih pro nakladatele a prodejce důvodem k radosti?

Předně je třeba říci, že ani pro prodejce, ani pro nakladatele e-knihy stále nepředstavují žádné velké terno. Jiří Vlček z Palmknih v únorů otevřeně prohlásil, že Palmknihy byly zatím od svého spuštění ve ztrátě a to patří mezi úplné průkopníky prodeje e-knih na českém Internetu. Lépe na tom nejsou zřejmě ani ostatní.

Celkově jsou všichni tuzemští e-distributoři ztrátoví. Pro prodej e-knihy musíte investovat nemalé peníze do technologie a následný provoz je již relativně úsporný. Ztrátovost e-distributorů tedy tvoří především ona počáteční investice, říká Martin Lipert z e-Reading.

Masivní nárůst prodejů souvisí zejména s podstatným nárůstem počtu knižních titulů, které nakladatelé uvolňují v elektronické podobě. Například Palmknihy jen v dubnu přidaly do své nabídky 251 knih.  Stále však mezi e-knihami chybí aktuální bestsellery. Většina e-knih se tak prodává v jednotkách maximálně desítkách kusů.

Z ohlasů našich zákazníků i z pohledu mého osobního je klíčovým problémem obsah, resp. nedostatek aktuálních bestsellerů. Na druhou stranu musím za sebe říci, že díky tomuto nedostatku jsem objevila starší e-knihy, které mě v tištěné podobě minuly, a nyní jsem je díky nedostatku těch aktuálních objevila, dodává Hana Žáková z Kosmasu.

Situace kolem bestsellerů se ale začíná postupně měnit. Loni jsme měli jedinou knihu, o které se dalo mluvit jako o bestselleru, letos je jich dvacet, říká Jiří Vlček z Palmknih. Pozitivní je, že stále více nakladatelů si uvědomuje, že nejpříhodnějším okamžikem pro vydání e-knihy je doba, kdy se na trhu objeví tištěná verze knihy.

Nakladatelé jako např. Host, Argo, Kniha Zlín berou e-knihy jako rovnocenný formát a vydávají elektronické verze svých hlavních novinek krátce po vydání tištěné verze. Věříme, že do podzimu se řada těchto nakladatelů výrazně rozšíří, doufá Hana Žáková z Kosmasu.

To, že o e-knihy vydávané současně nebo záhy po vydání tištěné verze, je mezi čtenáři největší zájem dokazuje fakt, že právě e-knihy těchto nakladatelů se dostaly do desítky nejprodávanějších elektronických knih. Jejich žebříček bude nově každý měsíc zveřejňovat Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), na základě statistik poskytnutých třemi největšími tuzemskými prodejci e-knih.

Rychlejšímu rozvoji brání stále nedostatečná nabídka

Pokud e-kniha nepatří k bestsellerům a takových e-knih je na trhu většina, nemá nakladatel příliš velkou motivaci do vydání knihy v elektronické podobě investovat.

Použiji-li optimistickou hypotézu, že elektronických čtenářů je u nás 1 % z celkového počtu čtenářů, tak lze jednoduše odvodit (při průměrném nákladu tištěného titulu 2000 ks) průměrný potenciál elektronické knihy. Prodá-li se e-kniha v průměru 20krát, tak se z ekonomického pohledu zde není motivace nakladatelů k investicím do příprav nových titulů. Toto je přesně současná situace, vysvětluje Martin Lipert z eReading.

Nakladatelé nezatěžují e-knihy dílem fixních nákladů potřebných k vytvoření kvalitního obsahu  (editorská práce, korektury, grafika …25 až 50 tis. Kč), tyto náklady dnes nese pouze kniha tištěná a lze tedy tvrdit, že tištěná kniha dotuje e-knihu, dodává Lipert.

Určitou brzdou, která brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami je nejen nedostatek aktuálních bestsellerů, ale podle některých distributorů e-knih stále nesrovnatelná nabídka tištěných a elektronických knih.

Nabídka e-knih se rozrůstá, avšak nelze ji  porovnávat s nabídkou papírových knih, i tato skutečnost brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami, říká Linda Bilal z Wooky.

Používáte elektronické knihy?

Plány na letošní rok

Provozovatel platformy Wooky stejně tak jako distributor e-knih Palmknihy shodně tvrdí, že letos prodají výrazně více než 50 tisíc e-knih. Oba plánují letos přijít s vlastní čtečkou e-knih, kterou slibovali již loni. Kosmas zřejmě s vlastní čtečkou nepřijde. Uvažujeme o tom, ale osobně to nevidím jako cestu, kterou bychom se měli vydat, uvedla v únorovém rozhovoru na Lupě Hana Žáková z Kosmasu.

Provozovatel Wooky místo čtečky začal loni prodávat tablet. Palmknihy se s představením čtečky trochu opozdily, nicméně nyní by se měly slibované čtečky začít dostávat na trh. Loni přišel s vlastní čtečkou i eReading. Jednalo se o obrandovanou čtečku, kterou zainvestoval provozovatel Kasa.cz.  Letos by se měla objevit nová s dvojnásobně výkonným procesorem.

Jak už bylo řečeno v úvodu, je nepochybné, že se letos v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Důležitější než samotné číslo bude fakt, zdali se podaří podstatně zvýšit podíl bestsellerů tak, aby se elektronická kniha stala pro nakladatele zajímavou alternativou k získání dodatečných příjmů. Mohou to ovlivnit i samotní nakladatelé tím, že budou vydávat čtenářsky zajímavé tituly zároveň v tištěné i elektronické podobě.

MMF24

Bude rovněž zajímavé sledovat, zdali rostoucí prodeje e-knih nepřilákají na trh dalšího velkého hráče či nedojde-li ke konsolidaci trhu spojením těch menších. Dříve se například spekulovalo o tom, že letos vstoupí na trh e-knih mediální společnost Albatros Media, která vydává knihy v šesti samostatných nakladatelstvích Albatros, Computer Press, Plus, CooBoo, Motto, Nakladatelství XYZ. Nakonec z toho ale sešlo.

Akvizice mezi čtyřmi největšími distributory e-knih jsou spíše nepravděpodobné.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).