Za první čtyři měsíce prodali čtyři největší tuzemští prodejci téměř 35 tisíc e-knih, vyplývá to z údajů, které serveru Lupa.cz poskytly zástupci společností Kosmas, eReading, Palmknihy a Wooky. Už nyní je tak jisté, že letos se v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Letos v únoru Jiří Vlček z Palmknih, jednoho z distributorů e-knih odhadl, že loni se v Česku mohlo prodat 20 tisíc e-knih.
Palmknihy loni prodaly 7217 e-knih, Komas 3950 eknih, e-Reading čísla prodejů za loňský rok nezveřejnil, ale dá se odhadovat, že mohl prodat okolo šesti tisíc e-knih. Provozovatel platformy Wooky taktéž konkrétní čísla prodejů za rok 2011 nezveřejnil, nicméně uvedl, že by letos chtěl prodej e-knih meziročně zdvojnásobit a výrazně tak překročit hranici 50 tisíc e-knih.
Z toho lze usuzovat, že přes Wooky se loni prodalo zřejmě okolo 25 tisíc e-knih. Připočteme-li prodeje přes ostatní velké prodejce, dostaneme se na 42 tisíc prodaných e-knih v Česku za rok 2011. Je to ale číslo, které nelze spolehlivě ověřit z nezávislých zdrojů. Navíc neobsahuje e-knihy, které prodali menší distributoři e-knih.
V následující tabulce jsou uvedeny počty prodaných e-knih v jednotlivých e-shopech/ na platformách za první čtvrtletí 2012.
Prodejce | Počet prodaných e-knih za 1. čtvrtletí 2012 |
---|---|
eReading | asi 8 tisíc* |
Kosmas | 7080 |
Palmknihy | 9773** |
Wooky | více než 10 tisíc |
* eReading uvádí za období leden až duben okolo 2 tisíc prodaných e-knih za měsíc
** včetně prodejů na Datart.cz a Alza.cz
Například Palmknihy prodaly za první čtyři měsíce skoro desetinásobek toho, co za stejné období loni, kdy si prostřednictvím tohoto serveru uživatelé koupili 1089 e-knih. Konkurenční e-Reading prodává nyní za jeden měsíc přibližně tolik e-knih, jako v loňském roce za celé první čtvrtletí. Kosmas vstoupil na trh až loni v listopadu.
Jak velký je trh, nikdo neví
Jak velký je ve skutečnosti tuzemský trh s elektronickými knihami, lze ale pouze odhadovat. E-knihy se kromě zmiňovaných čtyř velkých hráčů dostávají ke čtenářům i prostřednictvím menších prodejců. Patří mezi ně například wKnihy.cz, eKnihy.cz nebo Martinus.cz. Ti sice v porovnání vedoucí čtyřkou nedosahují tak velkých prodejů, nicméně určitý vliv na celkové prodeje samozřejmě mají. Jak velkou roli hrají zahraniční služby, se můžeme jen dohadovat: Amazon oficiálně české knihy neprodává, Apple je nabídl nedávno.
Podstatně větší problém představuje fakt, že čísla, která prodejci e-knih zveřejňují, není možné ověřit z nezávislých zdrojů. Někteří prodejci zveřejňují čísla o prodejích dlouhodobě, jiní k této praxi přistoupili až v poslední době s tím, že uvádějí pouze přibližný počet e-knih, které byly prostřednictvím jejich webu či platformy prodány. V minulosti se vyhýbal zveřejňování jakýchkoli čísel například provozovatel eReading.cz.
O reálných prodejích svých e-knih mají přehled nakladatelé, kteří dostávají od prodejců pravidelný měsíční report. Není však zrovna příliš praktické oslovovat všechny nakladatele, kteří vydávají e-knihy. Navíc mnoho z nich se ani o konkrétní čísla podělit nechce nebo díky smlouvám nemůže.
Přesto jsme oslovili několik nakladatelů a požádali je, o sestavení žebříčku prodejců podle toho, kolik kusů e-knih daného nakladatelství v posledních měsících prodali. Z odpovědí vyplynulo, že mezi prodeji v jednotlivých e-shopech nejsou propastné rozdíly.
Nicméně například e-knihy z nakladatelství Kniha Zlín se nejlépe prodávají na Palmknihách, jen s malým náskokem před Kosmasem. Třetí příčku pak zaujímá eReading. S pořadím podle Olgy Biernátové z nakladatelství Kniha Zlín ale zřejmě zahýbe platforma Wooky, na které začalo nakladatelství své knihy nabízet teprve nedávno a která zatím generuje zajímavé prodeje.
Podobně se Palmknihy a Kosmas dělí o první dvě pozice i u brněnského nakladatelství Host. Následuje eReading a Wooky. V nakladatelství Paseka jsou rozdíly mezi jednotlivými prodejci miniaturní. Nakladatelství 65. pole, které vydalo bestseller Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka, prodává nejvíce na e-Reading, následuje E-bux.cz alias Wooky, Palmknihy a Kosmas.
Hodnotit úspěšnost prodejců a vytvářet dlouhodobější trendy podle žebříčků sestavených nakladateli má ale řadu úskalí. Někteří nakladatelé totiž u jednotlivých prodejců nabízejí různý sortiment knih. Stejně tak někteří prodejci vstoupili na trh poměrně nedávno, postupně získávají další nakladatele a mají tak potenciál prodeje do budoucna podstatně zvýšit. Žebříček prodejců může také ovlivnit exkluzivita, kterou na určitou dobu získají pro prodej konkrétního knižního titulu. V minulosti se tak zmiňovaná e-kniha Ekonomie dobra a zla prodávala nejprve pouze na e-Reading.
Nabídka se rozšiřuje, aktuální bestsellery stále chybí
Jsou optimistická čísla o nárůstu počtu prodejů e-knih pro nakladatele a prodejce důvodem k radosti?
Předně je třeba říci, že ani pro prodejce, ani pro nakladatele e-knihy stále nepředstavují žádné velké terno. Jiří Vlček z Palmknih v únorů otevřeně prohlásil, že Palmknihy byly zatím od svého spuštění ve ztrátě a to patří mezi úplné průkopníky prodeje e-knih na českém Internetu. Lépe na tom nejsou zřejmě ani ostatní.
Celkově jsou všichni tuzemští e-distributoři ztrátoví. Pro prodej e-knihy musíte investovat nemalé peníze do technologie a následný provoz je již relativně úsporný. Ztrátovost e-distributorů tedy tvoří především ona počáteční investice,
říká Martin Lipert z e-Reading.
Masivní nárůst prodejů souvisí zejména s podstatným nárůstem počtu knižních titulů, které nakladatelé uvolňují v elektronické podobě. Například Palmknihy jen v dubnu přidaly do své nabídky 251 knih. Stále však mezi e-knihami chybí aktuální bestsellery. Většina e-knih se tak prodává v jednotkách maximálně desítkách kusů.
Z ohlasů našich zákazníků i z pohledu mého osobního je klíčovým problémem obsah, resp. nedostatek aktuálních bestsellerů. Na druhou stranu musím za sebe říci, že díky tomuto nedostatku jsem objevila starší e-knihy, které mě v tištěné podobě minuly, a nyní jsem je díky nedostatku těch aktuálních objevila,
dodává Hana Žáková z Kosmasu.
Situace kolem bestsellerů se ale začíná postupně měnit. Loni jsme měli jedinou knihu, o které se dalo mluvit jako o bestselleru, letos je jich dvacet,
říká Jiří Vlček z Palmknih. Pozitivní je, že stále více nakladatelů si uvědomuje, že nejpříhodnějším okamžikem pro vydání e-knihy je doba, kdy se na trhu objeví tištěná verze knihy.
Nakladatelé jako např. Host, Argo, Kniha Zlín berou e-knihy jako rovnocenný formát a vydávají elektronické verze svých hlavních novinek krátce po vydání tištěné verze. Věříme, že do podzimu se řada těchto nakladatelů výrazně rozšíří,
doufá Hana Žáková z Kosmasu.
To, že o e-knihy vydávané současně nebo záhy po vydání tištěné verze, je mezi čtenáři největší zájem dokazuje fakt, že právě e-knihy těchto nakladatelů se dostaly do desítky nejprodávanějších elektronických knih. Jejich žebříček bude nově každý měsíc zveřejňovat Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), na základě statistik poskytnutých třemi největšími tuzemskými prodejci e-knih.
Rychlejšímu rozvoji brání stále nedostatečná nabídka
Pokud e-kniha nepatří k bestsellerům a takových e-knih je na trhu většina, nemá nakladatel příliš velkou motivaci do vydání knihy v elektronické podobě investovat.
Použiji-li optimistickou hypotézu, že elektronických čtenářů je u nás 1 % z celkového počtu čtenářů, tak lze jednoduše odvodit (při průměrném nákladu tištěného titulu 2000 ks) průměrný potenciál elektronické knihy. Prodá-li se e-kniha v průměru 20krát, tak se z ekonomického pohledu zde není motivace nakladatelů k investicím do příprav nových titulů. Toto je přesně současná situace,
vysvětluje Martin Lipert z eReading.
Nakladatelé nezatěžují e-knihy dílem fixních nákladů potřebných k vytvoření kvalitního obsahu (editorská práce, korektury, grafika …25 až 50 tis. Kč), tyto náklady dnes nese pouze kniha tištěná a lze tedy tvrdit, že tištěná kniha dotuje e-knihu,
dodává Lipert.
Určitou brzdou, která brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami je nejen nedostatek aktuálních bestsellerů, ale podle některých distributorů e-knih stále nesrovnatelná nabídka tištěných a elektronických knih.
Nabídka e-knih se rozrůstá, avšak nelze ji porovnávat s nabídkou papírových knih, i tato skutečnost brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami,
říká Linda Bilal z Wooky.
Používáte elektronické knihy?
Plány na letošní rok
Provozovatel platformy Wooky stejně tak jako distributor e-knih Palmknihy shodně tvrdí, že letos prodají výrazně více než 50 tisíc e-knih. Oba plánují letos přijít s vlastní čtečkou e-knih, kterou slibovali již loni. Kosmas zřejmě s vlastní čtečkou nepřijde. Uvažujeme o tom, ale osobně to nevidím jako cestu, kterou bychom se měli vydat,
uvedla v únorovém rozhovoru na Lupě Hana Žáková z Kosmasu.
Provozovatel Wooky místo čtečky začal loni prodávat tablet. Palmknihy se s představením čtečky trochu opozdily, nicméně nyní by se měly slibované čtečky začít dostávat na trh. Loni přišel s vlastní čtečkou i eReading. Jednalo se o obrandovanou čtečku, kterou zainvestoval provozovatel Kasa.cz. Letos by se měla objevit nová s dvojnásobně výkonným procesorem.
Jak už bylo řečeno v úvodu, je nepochybné, že se letos v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Důležitější než samotné číslo bude fakt, zdali se podaří podstatně zvýšit podíl bestsellerů tak, aby se elektronická kniha stala pro nakladatele zajímavou alternativou k získání dodatečných příjmů. Mohou to ovlivnit i samotní nakladatelé tím, že budou vydávat čtenářsky zajímavé tituly zároveň v tištěné i elektronické podobě.
Bude rovněž zajímavé sledovat, zdali rostoucí prodeje e-knih nepřilákají na trh dalšího velkého hráče či nedojde-li ke konsolidaci trhu spojením těch menších. Dříve se například spekulovalo o tom, že letos vstoupí na trh e-knih mediální společnost Albatros Media, která vydává knihy v šesti samostatných nakladatelstvích Albatros, Computer Press, Plus, CooBoo, Motto, Nakladatelství XYZ. Nakonec z toho ale sešlo.
Akvizice mezi čtyřmi největšími distributory e-knih jsou spíše nepravděpodobné.