Pokud vám Ježíšek letos přinese nějakou elektroniku, s největší pravděpodobností se po rozbalení dárku budete radovat z nového mobilního telefonu, televize, tabletu, přenosného počítače (ať už netbooku, notebooku nebo ultrabooku) nebo čtečky elektronických knih. Ty dorazily ve velkém do Česka už koncem minulého roku, ale až v průběhu letošního roku se jejich nabídka na tuzemském trhu podstatně rozšířila.
Čeští prodejci zatím jen paběrkují
Na rozdíl od Spojených států, kde Amazon před čtyřmi lety s čtečkou Kindle odstartoval revoluci, která podstatně proměnila tamní knižní trh, čeští prodejci ve srovnání se svými americkými kolegy zatím jen paběrkují. Doufají ale, že se jim v příštím roce podaří za e-knihy utržit podstatně více než letos.
Ve Spojených státech už čtvrtinu prodaných knih tvoří e-knihy. Podle některých údajů se e-knihy podílejí na tržbách tamního knižního trhu až dvaceti procenty. Ve Velké Británii tvoří prodeje e-knih deset procent všech prodaných knih. Ve zbytku Evropy se prodeje e-knih zvedají z úplného dna a tvoří maximálně jedno procento všech prodaných knih. V Česku je podíl prodaných e-knih ještě nižší.
Jak velký je tuzemský trh e-knih
Jak velký je tuzemský trh s e-knihami, můžeme ale pouze odhadovat. Někteří prodejci totiž v otázce počtu prodaných e-knih nejsou příliš sdílní. eReading.cz zásadně nezveřejňuje žádná čísla týkající se prodejů, zástupci firmy Mobilbonus, která stojí za serverem Rajknih.cz a čtečkou Wooky, se také vyhýbají konkrétním číslům a hovoří pouze o markantním nárůstu prodejů e-knih v předvánočním období.
Otevřenější je v tomto směru další z prodejců e-knih server Palmknihy.cz, který nedávno začal spolupracovat na prodeji e-knih s řetězcem Datart.
Letos prodáme maximálně 9 tisíc knih. Je to málo, nicméně je to dáno nízkými prodeji v první polovině roku,
říká Jiří Vlček z Palmknih.
Kromě těchto tří firem na trh letos vstoupily také nakladatelství Euromedia Group a knižní distributor Kosmas. Ten začal e-knihy prodávat před více než měsícem. Z údajů, které máme k dispozici, vyplývá, že za první měsíc (od 4. listopadu do 4. prosince) prodal Kosmas 1970 e-knih, přičemž na každou objednávku připadaly v průměru téměř dvě e-knihy. Přesněji 1970 knih bylo rozloženo na 1002 objednávek. Obrat z prodejů e-knih se na obratu celého e-shopu podílel ve zmiňovaném období 1,3 procenty.
Zabalíte pod vánoční stromeček jako dárek čtečku elektronických knih?
Ostatní prodejci se shodují, že vstup Kosmasu trhu prospěl a pomohl jej rozhýbat. Upozorňují i na jeho pozitivní roli při přesvědčování nakladatelů, aby vydávali knihy jak v tištěné, tak elektronické podobě.
Obecně vstup Kosmasu na trh velmi vítáme. Do našich prodejů rozhodně nezasáhl. Kosmas jednoduše oslovil své vlastní zákazníky, a tím pomohl celému trhu. Dále vidíme jako nesmírně pozitivní i to, že Kosmas bude pomáhat s přemlouváním nakladatelů ke vstupu do e-distribuce,
vysvětluje Martin Lipert z eReading.cz.
Konkurenční Palmknihy zase zaznamenaly po vstupu Kosmasu nárůst počtu prodaných e-knih.
Kosmas bereme jako vážnou konkurenci, filozoficky jsou nám nejbližší ze všech současných konkurentů. Na číslech se to asi projevilo, nicméně nevíme jak – od vstupu Kosmasu jsme začali růst rychleji,
říká Jiří Vlček.
Prodeje „táhne“ několik (desítek) e-knih
Ze statistik, které za první měsíc prodeje e-knih uvolnil Kosmas je zajímavý ještě jeden údaj, a to průměrný počet prodaných kusů na jeden titul. Průměrně se za první měsíc prodalo 11 ks jednoho titulu, rozptyl mezi jednotlivými tituly je velký,
říká Hana Žáková z Kosmasu. Třech nejprodávanějších titulů se přitom za první měsíc prodalo tři sta jeden kus. Podílely se tak na celkovém prodeji e-knih z více než 15 procent.
Ukazuje se, že prodeje táhne několik (desítek) bestsellerů a zbytek titulů, které jsou v nabídce, se prodává v jednotkách kusů měsíčně nebo vůbec. Roli hraje samozřejmě i nacenění e-knihy.
Nejprodávanějším titulem (138 kusů) byl v Kosmasu od 4. listopadu do 4. prosince první díl Stopařova průvodce galaxií od Douglase Adamse, jenž je ale nabízen za zaváděcí cenu 50 Kč, tištěná verze přijde na 168 Kč. E-kniha je v tomto případě tedy více než třikrát levnější, což může být i pro čtenáře, kteří obecně kritizují příliš malý rozdíl mezi cenami tištěné a elektronické verze knihy, dobrým argumentem pro koupi.
Skutečnost, že prodeje e-knih jsou závislé na několika úspěšných titulech, nezakrývá ani Jiří Vlček z Palmknih.
Co se týká prodejů na titul – 40 procent knih se zatím neprodalo ani jednou, takže veškeré prodeje „táhne“ nejlepší stovka titulů,
potvrzuje Jiří Vlček.
Ukazuje to buď na to, že část čtenářů stále odrazuje, z jejich pohledu, nedostatečný rozdíl v cenách tištěné a elektronické verze e-knih, ale mnohem pravděpodobněji to ukazuje na stále nedostatečnou nabídku e-knih, resp. titulů, které by byly zajímavé pro široké čtenářské publikum.
V této souvislosti je třeba připomenout, že se letos objevilo v elektronické podobě množství nových titulů, a to i od nakladatelů, kteří své knižní tituly vydávali zatím výhradně v tištěné podobě. Patří mezi ně například nakladatelství Paseka, které do elektronické podoby převedlo knihy svého stěžejního autora Petra Šabacha.
V příštím roce přibudou tisíce nových e-knih
Oslovení prodejci e-knih se shodují, že tento trend bude pokračovat i v příštím roce, i když podle Martina Liperta není možné očekávat radikální nárůst počtu nakladatelů, kteří začnou v roce 2012 vydávat e-knihy. Jisté však je, že počet titulů vydaných v elektronické podobě vzroste v příštím roce výrazně. Jiří Vlček z Palmknih hlásí, že už nyní ví minimálně o dvou tisícovkách titulů, které budou v roce 2012 k dispozici jako e-knihy.
Kromě nových vydavatelů a nových titulů, vstoupí na trh v příštím roce nepochybně i noví prodejci. Půjde jak o samotné knižní distributory, tak o nezávislé projekty. Podle Martina Liperta je velmi pravděpodobné, že na trh vstoupí mediální společnost Albatros Media, která vydává knihy v šesti samostatných nakladatelstvích Albatros, Computer Press, Plus, CooBoo, Motto, Nakladatelství XYZ.
Co chystají na příští rok jednotliví prodejci?
eReading.cz se chce zaměřit na rozvoj a podporu vlastní čtečky, kterou nedávno představil. Recenzi této čtečky najdete na sesterském serveru Root.cz. Čtečky s přímým přístupem do e-shopu chtějí představit také Palmknihy, podle Jiřího Vlčka by to mohlo být ještě do konce roku. V příštím roce se chtějí zaměřit mimo jiné na zjednodušení plateb, zlepšení marketingu a připravit nové služby pro nakladatele.
Již nyní běží beta verze Wooky platformy pro elektronické časopisy a noviny. Do projektu se s námi zapojují největší vydavatelé v České republice i na Slovensku.To je pro nás jedna z důležitých novinek v prvním čtvrtletí roku 2012. Zaměříme se na rozšiřování funkcionality Wooky platformy a rozhodně nekončíme ani v nabídce Wooky hardwaru, prozradím jen, že se můžete těšit Wooky E-ink,
odhaluje plány na příští rok Lukáš Novák ze společnosti Mobilbonus.
Za kolik se prodá v příštím roce e-knih?
O peníze jde v první řadě, a proto nás zajímalo, jak se bude podle jednotlivých prodejců vyvíjet trh e-knih v příštím roce z hlediska prodejů. Kosmas očekává, že podíl e-knih by mohl tvořit 3–5 % obratu e-shopu. Lukáš Novák ze společnosti Mobilbonus se domnívá, že obrat vzroste o 100 a více procent oproti letošnímu roku.
Jiří Vlček předpokládá, že tuzemský trh e-knih by mohl na konci příštího roku dosáhnout 1,5 procenta trhu papírových knih. Všichni prodejci by tak podle Vlčka mohli v prosinci 2012 utržit kolem 7,5 milionů Kč.
Pokud celkový trh za rok 2012 dosáhne 50 milionů Kč, tak to bude velký úspěch. A proti letošnímu roku je to obrovský nárůst v řádu stovek procent. Nicméně roste z nuly, to se roste rychle…,
dodává Vlček.
Pro úspěch či neúspěch e-knih v příštím roce bude podle Hany Žákové z Kosmasu také velmi podstatný přístup nakladatelů. Jestli začnou ve větší míře vnímat e-knihu jako rovnoprávné médium a budou vydávat novinku v tištěné i elektronické formě zároveň.
Nakladatelé věnují nemalé prostředky na propagaci a na marketing titulu, který oslovuje čtenáře obou verzí. Škoda je, když vyvolanou poptávku nelze v tu chvíli u e-čtenářů pokrýt,
říká Hana Žáková.
Jak vidíte tuzemský trh s e-knihami v příštím roce vy? Měl by se například v nějakém ohledu změnit přístup nakladatelů a prodejců? Odrazuje vás od nákupu cena? Podělte se o své postřehy v diskusi.