Hlavní navigace

Prokletí EdgeRanku: Facebook začal přihlížet i k negativním akcím uživatelů

Daniel Dočekal 22. 4. 2013

Algoritmus určující, jestli příspěvky stránky na Facebooku uvidí fanoušek, teď mnohem více zohledňují i negativní faktory. Je to trochu takové „Dislike“ (nelíbí) tlačítko.

To, že Facebook omezuje, koho vidíte a koho ne, už pravděpodobně víte. Nebo alespoň tušíte. U osobních účtů to znamená, že některé přátele (jejich příspěvky) nikdy v životě neuvidíte. V případě firemních stránek to znamená, že v průměru se příspěvky stránek dostávají k 16 procentům fanoušků. A podle všeho se toto číslo stále zmenšuje. Facebook samozřejmě nabízí řešení – ve všech případech si můžete připlatit a hned budete vidět lépe.

O tom, kolika přátelům či fanouškům se příspěvky zobrazí, v zásadě rozhoduje algoritmus označovaný jako EdgeRank. Donedávna byl hlavně založený na „pozitivních“ signálech. Čím více bylo lajkováno (označováno jako líbí), sdíleno a komentováno, tím lepší měla stránka pozici. Do EdgeRanku se započítával také přírůstek fanoušků a velmi pravděpodobně ještě některé menší ukazatele. A platilo, že se počítá za týden zpět.

V praxi to vedlo k tomu, že stránky zahájily hon za Líbí, sdílením a komentováním. V drtivé většině případů poskytováním takového obsahu, který je (řečeno zcela otevřeně) dostatečně pitomý. Prostě takový, který masa lidí na Facebooku bude „lajkovat“ už prostě jenom proto, že se nedokáže udržet. 

Všechno to samozřejmě skvěle fungovalo. Ti nejlepší (hlavně ti, kteří dokázali skvěle vykrádat internetové vtípky a obrázky) získávali fantastické objemy Líbí, komentářů i sdílení. Jejich „talking about“ (mluví o značce) dosahovalo závratných hodnot.

Před několika měsíci se ale objevily první příznaky toho, že se něco děje. Stránky najednou měly nižší počty líbí a menší míru zpětné vazby. A samozřejmě s tím spojené nižší zviditelnění fanouškům.

Facebook zavedl negativní ukazatele

Facebook totiž vedle pozitivních ukazatelů začal mnohem více brát v potaz i ty negativní – jakékoliv skrytí (hide na jeden příspěvek či na celou stránku), oznámení spamu a odchod fanouška se započítávají do EdgeRanku v negativní podobě.

Podle SocialFresh.com uživatelé Facebooku z těchto negativních akcí používají nejčastěji (76 %) Skrýt (Hide), kompletní skrytí celé stránky méně (16 %), nahlášení spamu ještě méně (8 %) a ukončení fanouškovství je prakticky výjimečné (méně jak jedno procento).

Mimochodem, správci stránek by měli být rádi, že kompletní skrytí celé stránky je jenom v 16 % případů. Pokud k něčemu takovému dojde, je prakticky nemožné, aby si ji „fanoušek“ někdy vrátil zpět. Ale zůstává fanouškem.

Čím více takto negativní zpětné vazby facebooková stránka nasbírá, tím méně Facebook bude příspěvky ukazovat fanouškům. A jde jak o konkrétní jeden příspěvek, tak i další příspěvky v budoucnu.

Pokud by vás zajímalo kde zjistíte, jaké negativní signály vaši fanoušci vydávají, tak to ve statistikách stránek (Insights) přímo nenajdete. K údajům je možné se dostat, pouze pokud provedete export svých dat (viz obrázek vpravo). Z poněkud nepochopitelných důvodů tato data nejsou dostupná přímo. V exportu (po dnech) hledejte sešit „Lifetime Negative Feedback“)

Jak se vyvarovat negativní zpětné vazby

Nejlepší způsob, jak se vyvarovat negativní zpětné vazby, je ten, že budete fanouškům poskytovat to, co odpovídá jejich očekávání. Pokud to nedokážete, je zcela logické, že počty „skrýt“ a označení coby „spam“ budou stoupat. A poznáte to velmi brzy – přes veškerou snahu, sebevtipnější fotografie, zábavná videa či vtipy to už nebude jako předtím.

CIF16

Nepřehánějte to s obrázky. Byť vám každý „social media guru“ bude (správně) říkat, že obrázky jsou pro „engagement“ (zapojení fanoušků) nejlepší, má to druhou stránku. Přitahují také nejvíce negativních reakcí.

Negativní reakce samozřejmě přitáhne také jakékoliv „kontroverzní“ téma. A čím více se vám podaří získat sdílení a komentářů, tím větší je šance na negativní reakce. Nezapomínejte, že reagovat mohou (už dlouho) nejenom fanoušci, ale i „náhodní“ uživatelé – třeba i tací, ke kterým se příspěvek stránky dostane oklikou.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr