Hlavní navigace

První čísla: zavření Google News má poměrně malý dopad na návštěvnost

David Slížek 17. 12. 2014

Hned první den po uzavření Google News ve Španělsku se vynořila první čísla ukazující, jak konec služby ovlivnil návštěvnost tamních online médií.

Čísla za první den je potřeba brát s velkou rezervou – není jasné, nakolik jde opravdu o vliv uzavření Google News a nakolik jde o výkyv, který by nastal i bez této události. A je také nutné dávat dobrý pozor na to, na jaká čísla se vlastně díváme. 

Podle údajů, které serveru Gigaom prozradili analytici ze služby Chartbeat, španělským médiím ve srovnání s úterým minulého týdne poklesla návštěvnost z externích zdrojů. Na asi padesátce serverů, které Chartbeat měří, se pokles pohyboval v průměru kolem 10 – 15 %.

Tato čísla ale ukazují pokles jen v jedné oblasti příchozí návštěvnosti – tzv. externím trafficu, tedy návštěvnosti přicházející především z agregátorů a odkazů na jiných serverech. Externí traffic podle metrik Chartbeatu nezahrnuje ani návštěvnost z vyhledávačů, ani ze sociálních sítí.

Dopad na celkovou návštěvnost se tedy může pohybovat spíše v jednotkách procent. Jack Marshall na blogu na Wall Street Journalu také s odvoláním na Chartbeat píše o poklesu o 1 – 4 %. A z kontextu se dá usuzovat na to, že tím myslí celkovou příchozí návštěvnost.

Analytici Chartbeatu i tady upozorňují, že se zatím nedá přesně usuzovat, jestli jde o dopad zavření Google News, nebo přirozený pokles. Na přesnější závěry je potřeba mít více dat za delší období.

Kromě poklesu ale Chartbeat zaznamenal také jeden nárůst. Jde o tzv. interní traffic, tedy návštěvnost přicházející z dalších španělských mediálních serverů. Vypadá to, jako by se čtenáři po vypnutí Google News prostě začali místo klikání v agregátoru více pohybovat mezi jednotlivými online tituly.

WT100

Je zajímavé, jak se první španělská čísla liší od nedávné zkušenosti německých vydavatelů. U těch ale nešlo o úplné vypnutí Google News, ale o to, že Google u jejich odkazů přestal zobrazovat perexy a obrázky.

Pokud by byl dopad vypnutí Google News na španělská média opravdu tak malý, jak naznačují (velmi problematická) čísla za první den, mohlo by to k tlaku na Google povzbudit i další vydavatele. 

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy