Hlavní navigace

První čísla: zavření Google News má poměrně malý dopad na návštěvnost

David Slížek

Hned první den po uzavření Google News ve Španělsku se vynořila první čísla ukazující, jak konec služby ovlivnil návštěvnost tamních online médií.

Čísla za první den je potřeba brát s velkou rezervou – není jasné, nakolik jde opravdu o vliv uzavření Google News a nakolik jde o výkyv, který by nastal i bez této události. A je také nutné dávat dobrý pozor na to, na jaká čísla se vlastně díváme. 

Podle údajů, které serveru Gigaom prozradili analytici ze služby Chartbeat, španělským médiím ve srovnání s úterým minulého týdne poklesla návštěvnost z externích zdrojů. Na asi padesátce serverů, které Chartbeat měří, se pokles pohyboval v průměru kolem 10 – 15 %.

Tato čísla ale ukazují pokles jen v jedné oblasti příchozí návštěvnosti – tzv. externím trafficu, tedy návštěvnosti přicházející především z agregátorů a odkazů na jiných serverech. Externí traffic podle metrik Chartbeatu nezahrnuje ani návštěvnost z vyhledávačů, ani ze sociálních sítí.

Dopad na celkovou návštěvnost se tedy může pohybovat spíše v jednotkách procent. Jack Marshall na blogu na Wall Street Journalu také s odvoláním na Chartbeat píše o poklesu o 1 – 4 %. A z kontextu se dá usuzovat na to, že tím myslí celkovou příchozí návštěvnost.

Analytici Chartbeatu i tady upozorňují, že se zatím nedá přesně usuzovat, jestli jde o dopad zavření Google News, nebo přirozený pokles. Na přesnější závěry je potřeba mít více dat za delší období.

Kromě poklesu ale Chartbeat zaznamenal také jeden nárůst. Jde o tzv. interní traffic, tedy návštěvnost přicházející z dalších španělských mediálních serverů. Vypadá to, jako by se čtenáři po vypnutí Google News prostě začali místo klikání v agregátoru více pohybovat mezi jednotlivými online tituly.

Je zajímavé, jak se první španělská čísla liší od nedávné zkušenosti německých vydavatelů. U těch ale nešlo o úplné vypnutí Google News, ale o to, že Google u jejich odkazů přestal zobrazovat perexy a obrázky.

Pokud by byl dopad vypnutí Google News na španělská média opravdu tak malý, jak naznačují (velmi problematická) čísla za první den, mohlo by to k tlaku na Google povzbudit i další vydavatele. 

Našli jste v článku chybu?
17. 12. 2014 11:35
Foxtrot (neregistrovaný)

Njn, až na to, že v Google News žádná reklama není, takže žádné vydělávání peněz se nekoná...

18. 12. 2014 8:02
JardaA (neregistrovaný)

"Placený obsah je již nezvratnou realitou a řešením k spokojenosti všech" - teď ještě tu O neviditelné, ale všemocné ruce trhu. Nebo si opravdu myslíte, že je spokojen i ten, po kom se chce platit za něco, co bylo dosud zdarma? (Napadá mě extrém a to voda v Irsku - že by ty davy v ulicích masovými protesty vyjadřovaly svoji spokojenost?) Platit má smysl za něco něco, co jinak nelze získat, což zprávy rozhodně nejsou. Já osobně si neumím představit, že by někdo mohl platit třeba takovým Lidovým n…