Jen den po oznámení Googlu, že kvůli novému zákonu ve Španělsku uzavře Google News, vydala asociace tamních vydavatelů AEDE prohlášení, ve kterém se dožaduje zásahu vlády a antimonopolních úřadů, aby přiměly Google k jednání o změně jeho postoje.
„Vypnutí Google News se vzhledem k dominantní pozici Googlu na trhu nedá brát jako vypnutí jakékoli jiné služby,“ uvedla AEDE ve svém pátečním prohlášení (španělská zpráva ABC.es, anglický překlad na The Spain Report).
Rozhodnutí Googlu podle asociace bude mít negativní dopad na španělské občany a firmy. „Vzhledem k dominantní pozici Googlu (který má ve Španělsku téměř všechna vyhledávání na trhu a je tak reálnou branou k internetu) AEDE žádá španělské a antimonopolní úřady, aby zasáhly a efektivně ochránily práva občanů a firem,“ stojí v tiskové zprávě.
Právo zavřít službu
Zástupkyně AEDE (tedy organizace, která ve Španělsku lobbovala za nový zákon přikazující agregátorům platit médiím za odkazy) Irene Lanzaco pro The Spain Report řekla, že asociace po Googlu nežádá, aby udělal krok zpět, a že je otevřená k jednání.
„Samozřejmě má právo zavřít svou službu, ale ukončení Google News je jedna věc a umístění v obecném vyhledávání je něco úplně jiného,“ naznačila, co podle ní vydavatelům vadí.
Podle dřívějšího prohlášení Googlu by se ale odstranění odmazů na španělské mediální servery z Google News nemělo klasického vyhledávání dotknout. Je ale pravda, že jde o spojené nádoby a při nedávném okleštění odkazů v Německu hlásili vydavatelé velké poklesy návštěvnosti i z obecného vyhledávání.
Hra o 10 miliard návštěv
Odkazy na zprávy španělských vydavatelů mají z Google News na celém světě zmizet už zítra (16. prosince). Google tímto krokem reaguje na nový zákon, který od nového roku zavádí ve Španělsku povinnost, které se v médiích říká „Google Tax“ („googlí daň“).
Agregátory zpráv, jako je Google News, podle zákona budou muset vydavatelům platit kompenzace za publikování úryvků jejich obsahu (tedy i titulků či část perexů). Poplatky má za ně vybírat právě AEDE. Vydavatelé přitom nemají mít možnost udělat výjimku a dávat agregátorům zprávy zdarma.
Google namítá, že vydavatelům přivádí návštěvnost – v případě španělských médií jde údajně až o 10 miliard návštěv za měsíc. Navíc argumentuje tím, že služba Google News není sama o sobě výdělečná – nezobrazují se v ní totiž reklamy (i když samozřejmě není ani charitou – viz výraz „sama o sobě“).