Hlavní navigace

Google zavře španělské Google News, nechce médiím platit za odkazy

11. 12. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Podle nedávno schváleného zákona by měl Google ve Španělsku vydavatelům platit za každý úryvek z jejich obsahu. Raději Google News vypne.

Bude to jeden z nejzajímavějších experimentů na současném internetu. Google oznámil, že k 16. prosinci ve Španělsku vypne službu Google News, která agreguje odkazy na články zpravodajských serverů.

Důvod? Nový zákon dal od 1. ledna 2015 tamním vydavatelům povinnost žádat od agregátorů platby za jakékoli používání jejich obsahu – tedy i titulků s krátkými úryvky textů, tzv. snippets). Pokuta za porušení zákona činí podle britského Guardianu 600 tisíc eur. 

Vydavatelé přitom nesmí udělat výjimku a dávat agregátorům obsah zadarmo, byť by se zákonem nesouhlasili. Peníze za ně bude vybírat profesní organizace AEDE.

Německý precedens

Google ale platit nechce. „Vzhledem k tomu, že služba Google News sama o sobě nevydělává peníze (na jejích stránkách nezobrazujeme reklamu), není tento nový přístup pro nás udržitelný,“ argumentuje na blogu šéf Google News Richard Gingras.

Z Google News proto zmizí všichni španělští vydavatelé a ve Španělsku provoz služby úplně skončí. Opatření se ovšem nedotkne klasického vyhledávání, ve kterém se budou odkazy na články španělských médií dále objevovat.

KL23 hlasovani

Bude zajímavé sledovat, jak změna dopadne na návštěvnost španělských serverů. Precedens už by tu byl: v rámci podobného sporu s částí německých vydavatelů firma nedávno v Google News přestala u odkazů některých serverů zobrazovat náhledy fotek a úryvky (ponechal pouze titulky). 

Dotčení vydavatelé kapitulovali po dvou týdnech – pokles návštěvnosti byl tak velký, že se raději s Googlem dohodli a povolili mu úryvky používat bezplatně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).