Rada pro správce stránek: méně fanoušků na Facebooku může znamenat více

Období kdy stránky na Facebooku byly takřka výhradně hodnoceny podle počtu fanoušků je snad už minulostí. V marketingu se teď hovoří o kvalitě fanoušků a „superfanoušcích“. V čem mohou firemní stránce pomoci?

Loni v září zavedl Facebook nové metriky sledující firemní profily a dění na nich. Správci stránek získali možnost nahlížet do statistiky „talking about“ („mluví o tom“), která – zjednodušeně řečeno – sleduje, kolik z fanoušků stránky nějakým způsobem na stránku reagovalo- komentářem, líbí, sdílením obsahu či zařazením mezi její fanoušky.

Trvalo prakticky rok, než sociální marketéři nové metriky přijali. A když už si na ně zvykli, omezil Facebook výrazně viditelnost příspěvků stránek mezi fanoušky. Výměnou za toto znevýhodnění marketérům nabídl možnost připlatit si za zviditelnění obsahu, včetně toho, že za příplatek ochotně osloví prakticky kohokoliv – včetně nerelevantních uživatelů ze zcela jiných zemí.

To, zda fanoušci vidí příspěvky určité stránky, je dáno hlavně tím, jak aktivní fanoušky stránka má. Zjednodušeně lze říci, že čím lepší má „talking about“, tím více bude Facebook její příspěvky fanouškům ukazovat. Není vůbec podstatné, kolik fanoušků stránka má, protože i s malým počtem fanoušků lze dosáhnout velmi dobrého zviditelnění – hlavně v případě, že má stránka dostatek fanoušků, kteří obsah „posouvají“ dál – tedy sdílejí a zviditelňují ho mezi svými přáteli.

Stačí 2 500 fanoušků a dosáhnete skoro na 100 tisíc lidí (a bez placení za zviditelnění)

Stačí 2 500 fanoušků a dosáhnete skoro na 100 tisíc lidí (a bez placení za zviditelnění)

Podle studie Napkin Labs dokonce platí, že čím více fanoušků stránka má, tím menší může očekávat míru jejich zapojení. Podle Napkin Labs pak například stránka s 900 tisíci až jedním milionem fanoušků může očekávat o 60 % nižší zapojení fanoušků, než stránka s 500 až 600 tisíci fanoušky.

Napkin Labs také tvrdí, že na komunikaci značky se aktivně podílív průměru 6 % fanoušků. A upozorňuje na to, co je zkušenějším marketérům na Facebooku už dlouho jasné: pokud chce značka být na Facebooku úspěšná, musí se zaměřit na komunikaci s malou skupinou fanoušků. Pokud se bude sociální facebookovou komunikaci pokoušet cílit na „všechny“ své fanoušky, nedosáhne dobrých výsledků. 

EBF16

Těm nejdůležitějším fanouškům u Napkin Labs říkají „superfanoušci“ a svým způsobem se tak sociální marketing vrací zpět k základům. Vždy totiž platilo, že v sociální komunikace (zejména v době, kdy se jí ani tak neříkalo) je potřeba nacházet vlivné lidi, ambasadory a hlavně ty, kteří sami mají zájem pro značku "něco dělat.

Napkin Labs doporučuje takovéto fanoušky zapojit například do sdělování zkušeností o využívání produktů či služeb místo klasického „tlačení“ informací směrem k fanouškům. A také doporučuje další klasický nástroj – najít své superfanoušky a odměnit je za aktivity, které pro firmu či značku dělají.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2012 12:16

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »