Hlavní navigace

Rada pro správce stránek: méně fanoušků na Facebooku může znamenat více

Daniel Dočekal 23. 11. 2012

Období kdy stránky na Facebooku byly takřka výhradně hodnoceny podle počtu fanoušků je snad už minulostí. V marketingu se teď hovoří o kvalitě fanoušků a „superfanoušcích“. V čem mohou firemní stránce pomoci?

Loni v září zavedl Facebook nové metriky sledující firemní profily a dění na nich. Správci stránek získali možnost nahlížet do statistiky „talking about“ („mluví o tom“), která – zjednodušeně řečeno – sleduje, kolik z fanoušků stránky nějakým způsobem na stránku reagovalo- komentářem, líbí, sdílením obsahu či zařazením mezi její fanoušky.

Trvalo prakticky rok, než sociální marketéři nové metriky přijali. A když už si na ně zvykli, omezil Facebook výrazně viditelnost příspěvků stránek mezi fanoušky. Výměnou za toto znevýhodnění marketérům nabídl možnost připlatit si za zviditelnění obsahu, včetně toho, že za příplatek ochotně osloví prakticky kohokoliv – včetně nerelevantních uživatelů ze zcela jiných zemí.

To, zda fanoušci vidí příspěvky určité stránky, je dáno hlavně tím, jak aktivní fanoušky stránka má. Zjednodušeně lze říci, že čím lepší má „talking about“, tím více bude Facebook její příspěvky fanouškům ukazovat. Není vůbec podstatné, kolik fanoušků stránka má, protože i s malým počtem fanoušků lze dosáhnout velmi dobrého zviditelnění – hlavně v případě, že má stránka dostatek fanoušků, kteří obsah „posouvají“ dál – tedy sdílejí a zviditelňují ho mezi svými přáteli.

Stačí 2 500 fanoušků a dosáhnete skoro na 100 tisíc lidí (a bez placení za zviditelnění)

Stačí 2 500 fanoušků a dosáhnete skoro na 100 tisíc lidí (a bez placení za zviditelnění)

Podle studie Napkin Labs dokonce platí, že čím více fanoušků stránka má, tím menší může očekávat míru jejich zapojení. Podle Napkin Labs pak například stránka s 900 tisíci až jedním milionem fanoušků může očekávat o 60 % nižší zapojení fanoušků, než stránka s 500 až 600 tisíci fanoušky.

Napkin Labs také tvrdí, že na komunikaci značky se aktivně podílív průměru 6 % fanoušků. A upozorňuje na to, co je zkušenějším marketérům na Facebooku už dlouho jasné: pokud chce značka být na Facebooku úspěšná, musí se zaměřit na komunikaci s malou skupinou fanoušků. Pokud se bude sociální facebookovou komunikaci pokoušet cílit na „všechny“ své fanoušky, nedosáhne dobrých výsledků. 

Těm nejdůležitějším fanouškům u Napkin Labs říkají „superfanoušci“ a svým způsobem se tak sociální marketing vrací zpět k základům. Vždy totiž platilo, že v sociální komunikace (zejména v době, kdy se jí ani tak neříkalo) je potřeba nacházet vlivné lidi, ambasadory a hlavně ty, kteří sami mají zájem pro značku "něco dělat.

Napkin Labs doporučuje takovéto fanoušky zapojit například do sdělování zkušeností o využívání produktů či služeb místo klasického „tlačení“ informací směrem k fanouškům. A také doporučuje další klasický nástroj – najít své superfanoušky a odměnit je za aktivity, které pro firmu či značku dělají.

Našli jste v článku chybu?

23. 11. 2012 10:56

Naprostý souhlas, méně je v tomto případě rozhodně více. Největší blbost je koupit si fanoušky, aby člověk vypadal "větší". Když potom na stránce s koupenými fanoušky kliknete na počet fanoušků, objeví se krásná mini statistika, často s fanoušky mezi 13 - 17 lety a grafem v podobě hrbu. Vypadá to velmi věrohodně a vím i o případech, kdy konkurenti udělali screenshoty a používají to jako jeden z "argumentů", proč s danou firmou nespolupracovat. Lepší je budovat si malou, až středně velkou skupinu…

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: mBank cenzuruje, zrušila mFórum

mBank cenzuruje, zrušila mFórum

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?