S Firefoxem 3 žádný uragán nepřišel, podíl Opery klesá

Firefox 3.0 i Opera 9.5 jsou dostupné už skoro dva měsíce, ale na tržním podílu alternativních prohlížečů se to nijak pozitivně neprojevilo. Naopak v létě přichází stagnace a mírné propady. Jak si vede Firefox 3.0 oproti svým předchůdcům?

Před dvěma měsíci jsme v článku Internet Explorer se propadá k padesáti procentům podrobně mapovali vývoj na poli webových prohlížečů za poslední měsíce a situaci těsně před příchodem očekávaných nových prohlížečů Firefox 3.0 a Opera 9.5. Právě Firefox 3.0 se krátce po svém vydání dokázal zapsat do Guinnessovy knihy rekordů coby nejvíce stahovaný program během 24 hodin a v médiích tak zastínil o několik dnů dříve vydanou Operu 9.5.

Pád Internet Exploreru pokračuje, Firefox si mírně pohoršil

I v letních měsících pokračuje dlouhodobější trend tenčícího se tržního podílu kdysi naprosto dominantního prohlížeče Internet Explorer z dílny společnosti Microsoft. Prohlížeči předinstalovanému v majoritním operačním systému podle statistik české monitorovací služby Navrcholu.cz v červenci patřilo 56,05 % trhu. Oproti květnovému podílu 56,28 % tak během dvou měsíců přišel o 0,23 %. To platí o českém prostředí.

Podle jiných mediálně oblíbených statistik společnosti Net Applications, která sbírá data převážně na severoamerickém trhu, je na tom Internet Explorer výrazně lépe. V červenci mu patřilo 73,02 % trhu, nicméně i za oceánem pokračuje jeho propad. Ve srovnání s květnem ztratil 0,73 procentní­ho bodu.

Prohlížeče - vývoj
Vývoj tržního podílu dnes nejrozšířenějších prohlížečů dle Navrcholu.cz.

Tentokrát si ovšem pohoršil také Firefox a to i přes zmíněné uvedení dlouho očekávané verze 3.0 a následnou nemalou pozornost médií. Podle Navrcholu.cz tuzemský tržní podíl prohlížeče z dílny Mozilla Corporation v červenci činil 32,47 procenta. V květnu byl však jeho podíl o něco vyšší: 32,84 procenta. Naopak ve statistikách společnosti Net Applications si Firefox polepšil o 0,81 procentního bodu a v červnu obsadil 19,22 % na trhu.

Opera se prudce propadá a má stejný podíl jako Netscape

Pokud je pro někoho zklamáním mírný pokles Firefoxu, v případě konkurenční Opery krátce po uvedení verze 9.5 přišlo podstatně větší zmenšení podílu. Podle Navrcholu.cz podíl Opery činil v pátém měsíci tohoto roku 6,29 %, ovšem v červenci jen 5,17 %, což je značný propad.

Na rozdíl od čísel souvisejících s podílem Firefoxu navíc nejde o ojedinělý exces specifický pro české prostředí. I dle Net Applications se podíl Opery za poslední dva měsíce snížil, ovšem v tomto případě nijak dramaticky. Na severoamerickém trhu není Opera dlouhodobě zdaleka tak oblíbená jako v Evropě. Z květnových 0,71 % si pohoršila červencových 0,69 %. Ze ztráty pouhých dvou setin procentního bodu sice nelze vyvozovat sáhodlouhé závěry, ovšem poměrně zajímavou pikantností je, že obdobný podíl měl v červenci také již nevyvíjený a nepodporovaný Netscape, který si naopak mírně polepšil.

Ztratilo i Safari. Podle Net Applications z květnových 6,25 % si prohlížeč společnosti Apple pohoršil na červencových 6,14 %. Je přitom nutno zdůraznit, že severoamerický trh je Safari výrazně nakloněnější než třeba Evropa. Například v České republice podle Navrcholu.cz činil podíl Safari pouze 0,44 %, což oproti květnu znamená ztrátu 0,1 procentního bodu.

Prohlížeče - podíly
Aktuální zastoupení prohlížečů na českém trhu dle Navrcholu.cz.

Firefox 3.0.x nastupuje pomalu, co je brzdou?

Uživatelé Firefoxu platí za nejvzorněji aktualizující. Dlouhodobý předpoklad lze doložit i konkrétním výzkumem. Google v posledním roce a půl monitoroval aktuálnost prohlížečů, jejichž prostřednictvím uživatelé přistupovali k jeho vyhledávacím službám. Šlo o součást studie, na které s Googlem spolupracovaly společnosti IBM a Communication Systems Group.

Získaná data potvrzují, že nejpilněji svůj prohlížeč aktualizují právě uživatelé Firefoxu. Hned 83,3 % z nich používalo nejnovější verzi prohlížeče. Uživatelé ostatních prohlížečů už tak svědomití zdaleka nejsou. V případě Internet Exploreru dokonce 52,4 % uživatelů nepoužívalo aktuální verzi. Internet Explorer je tak jediným prohlížečem, jehož nadpoloviční část uživatelů neaktualizuje.

Prohlížeče - aktualizace
Procentuální zastoupení uživatelů používajících nejnovější verzi svého prohlížeče dle průzkumu Googlu.

Z toho by se dalo vyvozovat, že Firefox 3.0 krátce po svém uvedení poletí strmě vzhůru. Ve statistikách Navrcholu.cz se v červenci Firefox 3.0 skutečně objevuje na nejvyšších příčkách. Samotný Firefox 3.0 si sice připsal jen 5,1 %, což mu stačí na pouhé páté místo, ovšem pro objektivitu je třeba také připočítat relativně vysoký podíl pozdější opravné verze 3.0.1, který v sedmém měsíci tohoto roku činil 3,13 %. Celkově tak třetí generace Firefoxu má už 8,23 procenta na trhu. Stále však jde jen o minoritní část z celkového podílu Firefoxu, který v červenci činil 32,47 %. Hned 24,24 % celkového tržního koláče si ukously starší verze Firefoxu, převážně druhá generace.

To příliš nekoresponduje s informacemi o pilně aktualizujících uživatelích Firefoxu, když většina z nich stále setrvává u druhé generace Firefoxu. Je však pravdou, že převážně používají jednu z posledních verzí druhé generace. Předposlední verzi 2.0.0.15 patří z celkového tržního koláče 9,06 % a aktuální verze 2.0.0.16 vydaná až v průběhu července dosáhla na 7,98 % na trhu. Platí tedy, že uživatelé svou verzi Firefoxu přece jen udržují z bezpečnostního hlediska v poměrně dobré kondici.

Proč však uživatelé nepřecházejí zatím ve větší míře na novou třetí generaci Firefoxu? Možných důvodů se nabízí hned několik. Ne všechny ale patří mezi ty pádné.

Jedním z nabízejících se faktorů by mohlo být to, že Firefox 3.0 už nepodporuje Windows 98/Me, takže uživatelé těchto archaických systémů přejít na třetí generaci Firefoxu nemohou, i kdyby chtěli. Jenže podíl těchto starých systémů Microsoftu není na českém trhu už nijak významný. Podle Navrcholu.cz v červenci Windows 98 patřilo 1,18 % na trhu a Windows Me jenom 0,2 %. Takže tady zakopaný pes nebude.

Další nabízející se překážkou může být nekompatibilita rozšíření, která je pravidelným horkým tématem před i po vydání každé větší nové verze Firefoxu. Provedli jsme menší průzkum a z padesáti v současnosti nejoblíbenějších doplňků na Mozilla Add-ons, kde se jednotlivá rozšíření shromažďují, ani jeden nebyl nekompatibilní s třetí řadou Firefoxu. Naopak některé z nich už nepodporovaly druhou řadu Firefoxu.

Ovšem situace okolo rozšíření není tak idylická jak by to teď mohlo vyznít. Viz třeba pro řadu uživatelů klíčové rozšíření Tab Mix Plus, které je pro Firefox 3.0.1 v současnosti stále dostupné jen ve vývojovém stádiu. Spousta rozšíření se postupem času přestala vyvíjet a nová verze kompatibilní s třetí generaci Firefoxu prostě nepřijde. Uživatel si nějaké rozšíření nainstaluje, spokojeně jej používá a teprve až při větší aktualizaci Firefoxu zjišťuje, že autor rozšíření už ve vývoji z nějakého důvodu nepokračuje. Příkladem budiž Google Browser Sync, jehož vývoj byl ukončen a verze pro Firefox 3.0 nepřijde.

Firefox - nekompatibilní rozšířeni
Nepříjemný pohled se může uživatelům naskytnout po přechodu na Firefox 3.

Je sice pravdou, že pro řadu takových „mrtvých“ rozšíření existují adekvátní náhrady, jejichž vývoj standardně běží a kompatibilita s Firefoxem 3 je již zajištěna, ovšem to pro uživatele často znamená hledání, zkoušení a seznamování se s novým rozšířením. Ne každý bedlivě sleduje vývoj svých oblíbených rozšíření. Je třeba si uvědomit, že Firefox se již masově rozšířil a tomu bude odpovídat i chování uživatelů. Ti jsou pohodlní a popisované kroky podniknou jen až to bude opravdu nezbytně nutné. Zatím není, protože Firefox 2 bude podporován až do konce roku. Navíc uživatelé mají v letních měsících většinou jiné „starosti“ než pečovat o svůj webový prohlížeč.

A právě s „letním režimem“ uživatelů souvisí i zřejmě nejzásadnější z možných důvodů pomalejšího nástupu Firefoxu 3. Uživatelům Firefoxu 2 se zatím nenabízí prostřednictvím automatických aktualizací. Právě pohodlný systém automatických aktualizací má podle mnohých největší zásluhu na tom, že uživatelé Firefoxu podle výše zmíněného výzkumu Googlu poměrně pilně aktualizují. Podíl Firefoxu 3 by byl pravděpodobně vyšší, kdyby byla jeho instalace nabízena prostřednictvím automatických aktualizací. Pro řadové uživatele je přece jen pohodlnější odkliknout informaci o dostupnosti nové verze než novou verzi prohlížeče stáhnout a nainstalovat ručně.

Jenže pro uživatele Firefoxu 2 automatický přechod na Firefox 3 ještě připraven není, byť se již nějaký čas testuje. Podle posledních informací by i vzhledem k šetrnější zátěži serverů Mozilly a dalšímu ladění prohlížeče měl být uživatelům Firefoxu 2 nabídnut automatický přechod na vyšší řadu prohlížeče až s příchodem Firefoxu 3.0.2, tedy za několik týdnů.

Ale i pak může přechod pro některé uživatele představovat problém, a tak raději zůstanou u Firefoxu 2. Máme na mysli zejména špatnou či nulovou podporu ze strany některých internetových služeb. Z poslední doby můžeme třeba zmínit elektronické osobní klíče, které používají pro ovládání internetového bankovnictví klienti bývalé eBanky, dnes Raiffeisenbank.

MIF16

„Od 23. července 2008 již Raiffeisenbank nenabízí novým klientům přístup na účet přes internetový klíč a neprovádí ani jeho technologický vývoj. Fungování internetového klíče tak již nebude optimalizováno na nové verze internetových prohlížečů, operačních systémů a jiných programů (např. Javy),“ uvedl pro Lupu Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank. Tento problém se sice netýká výhradně Firefoxu a jde o lokální záležitost, ovšem je to typická ukázka, co vše může mít vliv na rychlosti rozšiřování nové major verze tak klíčového softwaru, jako je v dnešní době webový prohlížeč. Internetové elektronické klíče ve Firefoxu 2 fungují, ve Firefoxu 3 nefungují.

Podle současného vývoje se asi těžko splní předpověď Vlastimila Otta, šéfredaktora magazínu LinuxExpres, který v našem článku Jaké je tajemství úspěchu Firefoxu? (doplněno) před několika týdny směle odhadoval, že Firefox předežene Internet Explorer už letos na podzim. Na druhou stranu z pomalejšího rozjezdu Firefoxu 3 není nutné dělat nějakou tragédii. Podle Navrcholu.cz druhá generace Firefoxu během prvního celého kalendářního měsíce po svém vydání dosáhla jen na 4,70 % na trhu. Tehdy sice ještě Navrcholu.cz nepoužívalo metodiku Factum Invenio, ovšem jisté rámcové srovnání si udělat můžeme. V tomto světle tedy nástup třetí generace Firefoxu není vůbec pomalý. Naopak je o cca polovinu rychlejší než u předešlé řady.

Anketa

Čím si vysvětlujete aktuální vývoj podílů jednotlivých prohlížečů?

71 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 1. 2009 2:37

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»