Spotify jedině s Facebook účtem. Nepříjemný trend nastupuje

Závislost na Facebooku v plné míře nastupuje, Spotify je prvním příkladem služby, do které se nepřihlásíte jinak, než pomocí účtu na Facebooku. Pokud ho nemáte, nemůžete používat Spotify. Pokud vám Facebook účet zruší, přijdete o Spotify. Pokud bude mít Facebook výpadek, máte také smůlu.

Spotify, www.spotify.com, je nově možné používat, pouze pokud máte účet na Facebooku – jiná možnost přihlášení už není nabízena. A soudě podle odpovědí na dotazy uživatelů, ani nabízena nebude.

Can you sign up for Spotify without Facebook?

Hey Guys thanks for your question, Unfortunately you will need a Facebook account to access Spotify from now on, unless you already have an account set up.

This does not stop you creating the Facebook account adding nothing to it and making it totally private as the Facebook account does not have to be actively used.

Spotify nutnost použití Facebooku obhajuje jako správnou a logickou volbu, kterou dělá coby věc prospěšnou pro uživatele (zvýraznění přidána autorem článku).

We wanted to follow up on this thread some more.

To us, this integration is all about creating an amazing new world of music discovery. As most of our users are already social and have already connected to Facebook, it seemed logical to integrate Spotify and Facebook logins. We already use Facebook as part of our backend to power our social features and by adopting Facebook’s login, we've created a simple and seamless social experience.

From this week, all new Spotify users will need to have a Facebook account to join Spotify. Think of it as like a virtual ‚passport‘, designed to make the experience smoother and easier, with one less username and password to remember. You don't need to connect to Facebook and if you do decide to, you can always control what you share and don't share by changing your Spotify settings from the Preferences menu at any time.

We're constantly trying new things, always looking for feedback and we're always going to listen to our users, making changes based on this feedback wherever we can. 

Nový trend, nový problematický trend

Spotify není ani první, ale bohužel ani poslední, kdo podlehne představě, že „většina našich uživatelů již je sociální a již jsou na Facebooku“ – nezbývá než připomenout, že Facebook má jenom třetinu světové internetové populace. V českém měřítku má dvě třetiny, tedy výrazný podíl, ale stále to znamená, že jsou lidé, kteří na Facebooku nejsou. A možná ani nikdy nebudou. Připravovat se o potenciální zákazníky je zvláštní způsob podnikání.

Spotify také nedochází, že ona „jednoduchá a bezešvá sociální zkušenost“ je dvousečná zbraň. Účet na Facebooku je cosi velmi dočasné, kdykoliv o něj uživatel může přijít – stačí aby porušil jedno z několika tisíc nepsaných pravidel a účet mu bude zrušen. Případně na několik dní zakázán, aby se „poučil“ a „choval se slušně“. Denně se něco takového děje u milionů účtů – a v takovýchto případech okamžitě takový uživatel přichází o možnost používat jakékoliv služby, které jsou exkluzivně vázány na Facebook.

Stejně tak tomu bude v případě výpadku Facebooku – v minulosti jich známe řadu, od těch několikahodinových až po několik dní problémů. Spotify uživatelé opět budou bez hudby. A Spotify bez uživatelů, návštěvnosti a příjmů.

Spotify argumentuje „nemusíte (Spotify) připojit na Facebook“, ale už neřeší to, že vytvoření účtu na Facebooku znamená automatické zahrnutí uživatele do celosvětového „šmírování“ (viz Mýtus: Odhlášení z Facebooku znemožní, aby mě šmíroval) – šmírování, které Facebook mimochodem zdůvodňuje jako dobro pro uživatele, neb jim zajišťuje lepší bezpečnost (viz Facebook Admits to Tracking Logged-Out Users… )

Doporučení Spotify „vytvořte si účet na Facebook a nechte ho prázdný“ je samozřejmě logické, co jiného mohou doporučit – ale i prázdný účet na Facebooku bude postupem času znamenat větší a větší množství informací o konkrétní identifikovatelné osobě.

Do účtu takového uživatele budou ze Spotify neustále proudit informace, které v rámci nové Facebook Timeline poskytují webové služby v reálném čase (viz Na novém Facebooku budete povinně sdílet všechno a příklad v Yahoo News zprovoznilo propojení na Facebook Timeline) – uživatel sice může něco takového „odmítnout“, ale v takovémto případě proud informací neustává, pouze nejsou „veřejně“ vkládány do jeho profilu na Facebooku.

Spotify prodalo své uživatele (a sebe sama)

Zvláštní na rozhodnutí Spotify stát se 100% závislými na Facebooku je i otázka pohledu z hlediska podnikání. Otevírají kompletní informace o svých uživatelích Facebooku, stávají se na něm závislí. Pokud se někdy v budoucnu Spotify „proviní“ v některém z (opět nepsaných) pravidel Facebooku, čeká je zákaz – a běžných několik týdnů řešení „jak z toho ven“. Uživatelé v takovém případě opět budou mít smůlu – na Spotify se nepřihlásí.

Možná je v pozadí za tímto rozhodnutím něco dalšího, neveřejná dohoda o spolupráci, doufání v to, že Facebook jednou Spotify koupí a stane se očekávaným Facebook Music. Poměrně logické vysvětlení.

MIF16

Facebook není a nebude jedinou sociální sítí. Jakkoliv je největší (viz Sociální sítě a svět? Facebook jednička, s velkým odstupem za ním je Twitter), stále není jedinou alternativou. Je zvláštní se vázat na jednu sociální síť a jednoho poskytovatele identity. Byť je to pochopitelné, je to praktické, jednoduché a Facebook nabízí opravdu výjimečně dobrou službu v tomto ohledu.

Přesto, pokud se chystáte na cokoliv podobného, stát se rukojmím Facebooku a prodat své uživatele, zkuste myslet stále na tradiční způsob používání webu – potřebu vlastního přihlašování, možnosti vytvořit si vlastní identitu na konkrétní službě. Identitu oddělenou od ostatních identit.

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 10. 2011 10:02

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »