Stream.cz se prolomil do hudby na Internetu

Husarský kousek se podařil českému Streamu. Ten v polovině dubna spustil hudební web nabízející výběr desetitisíce videoklipů, to vše legálně a v režimu on-demand. Tedy nabídl službu, o které do té doby velcí distributoři hudby nechtěli ani slyšet. Přesto trojici největších Stream zlomil.

Hudební klipy byly součástí videoportálu Stream.cz již od počátku, jenže nikdy v ideální podobě. Nejdříve se objevily ve formě komponovaných pořadů, tedy několika skladeb seřazených za sebou, pak v podobě hudebních streamovaných kanálů dělených podle žánru. Vždy šlo o výsledek omezení ze strany držitelů práv, tedy ze strany labelů, které se obávaly, že jim uvolnění libovolného výběru skladeb na Internetu naruší obchody. A abychom byli spravedliví, tak také proto, že v té době probíhala jednání mateřských společností těchto českých poboček s Youtube. A jak řekl jeden ze zástupců českého labelu: Nemůžete chtít, abychom v Čechách byli napřed a vyřešili to, co naše americká matka pracně řeší.

Stream.cz po dvou letech jednání nakonec smlouvy úspěšně uzavřel s těmi největšími: Universal Music, Sony Music a Warner Music. K dispozici jsou také nahrávky Supraphonu, kde byla situace výrazně jednodušší, neboť jeho majitelem je spolumajitel Stream.cz Miloš Petana. K dispozici jsou také nahrávky Indies a dalších menších labelů, v současné době je v databázi kolem deseti tisíc klipů a cílový stav v dohledné budoucnosti by podle šéfa projektu Martina Krušiny měl být zhruba 20 000 klipů.

O2 Stream Music

Celá změna není jen technologická, která ostatně nebyla zjevně obtížná, ale také – a především – obchodní. Tak především nově se labelům platí za přehrání jednotlivých klipů, což je ta špatná zpráva. Cena se údajně pohybuje v řádu desetihaléřů za jedno přehrání.

Tou dobrou zprávou pro Stream je, že se mu podařilo dohodnout se s Telefonicou na spolupráci a web se tak oficiálně jmenuje O2 Stream Music, celý je brandován do barev Telefonica O2 a i propagace na něm je zaměřena výhradně na produkty O2. To všechno přinese Streamu peníze a Telefonice to má nahradit chybějící komunikaci do světa mladých na Internetu, o kterou přišla nedávným zrušením projektu Ochutney (Proč Telefónice O2 nechutnalo Ochutney.cz).

Paradoxem celé transakce zůstává to, že obchodní ředitel Streamu Michal Svatý, který se o dohodu zasadil, těsně poté dostal výpověď a společnost opustil. Stream tak zůstává bez obchodního oddělení a odkázán momentálně na to, co prodá obchodní oddělení Seznamu.

Jak se nasazení nového obsahu do Streamu projevilo na výsledcích návštěvnosti? Z letmého pohledu do grafu denních čísel NetMonitoru můžeme soudit, že mírně nahoru šly jak zobrazené stránky, tak počet reálných uživatelů, ačkoliv v tomto případě Stream spíše dorovnával velikonoční pokles. Na znatelný projev si budeme muset počkat, minimálně do doby, kdy Stream o nové sekci dá řádně vědět i svým uživatelům, protože dodnes se ani Stream Music neobjevuje v hlavní navigační liště a odkaz na Hudbu vede do zcela jiné sekce, kde je jen malý odkaz. Banner je jen provizorní řešení, ne navigační konzistence.

Výsledky Stream.cz za 1Q-2009 dle NetMonitoru

Samozřejmě škarohlídsky lze namítnout, co přináší nabídka O2 Stream Music nového oproti Youtube, kde lze najít snad všechny možné i nemožné klipy. Několik drobných rozdílů tu přece jen je. Tak především klipy na Streamu jsou většinou kvalitnější, než ty na Youtube, kde se HD kvalita zatím nevyužívá a většina klipů je spíše v mizerném než standardním rozlišení. Za druhé řada klipů na Youtube bývá regionálně nedostupná, protože labely omezují jejich vydání na určité regiony nebo je Youtube samo stahuje. A do třetice si Stream vymohl na nové klipy exkluzivitu nejenom oproti Internetu, ale i oproti ostatním médiím, sice týdenní, ale přesto slibuje nabízet nové české a slovenské klipy v předstihu. Což nemění nic na tom, že řadu klipů zatím nenabízí a komplexnosti Youtube v nejbližší době zřejmě nedosáhne. Slušnou alternativu se zaměřením na místní obsah v každém případě nabízí.

Vaření táhne

Stream.cz: Vaříme s Mauritiem

Další z velkých pořadů, které Stream chystá, představila společnost včera na malé tiskové konferenci. Tentokráte se hodlá svézt na vlně popularity pořadů o vaření výpravným seriálem Vaříme s Mauriziem, kde se spíše než na spektakulární orální dovednost vsází na skutečnou kuchařskou zdatnost i osobitý šarm sicilského kuchaře Maurizia Marina (na obrázku vpravo), majitele tří pražských restaurantů.

V celkem šestadvaceti dílech jednou týdně počínaje prvním květnovým pátkem se mohou zájemci nechat provést ve čtyřech minutách recepty klasické italské kuchyně okořeněné nejenom čerstvým kořením, ale i Mauriziovým vtipem, půvabnou češtinou a především kuchařskou invencí.

EBF6

Stream tak nahradí dosavadní kuchařskou show Rychlovky, která byla spíše z laciného kraje a nabízela rady pro opravdu začínající. Mauriziovy návody jsou sice náročnější, ale v praxi jsem si vyzkoušel, že vařit se podle toho opravdu dá – i když v tomto případě možná pomohl Marinův bedlivý dohled.

Vlajkové pořady

Strategie několika ojedinělých, zajímavých a vyprofilovaných vlajkových produktů – pořadů – již v minulosti Streamu několikrát vyšla. Například spojením se Čtvrtníčkovou Gynekologií 2 nebo Peklem s Landou si Stream získal určité renomé i návštěvníky. Co vázlo, bylo obchodní zhodnocení takto přilákané návštěvnosti, což měl napravit právě M. Svatý. Jeho odchod se může projevit na realizaci dalších větších projektů, na které jednoduše nebudou peníze od sponzorů a při tom všem je třeba si uvědomit, že denní produkce vlastních videí Streamu čítá jen několik jednotek či málo desítek minut. Například nově realizované díly Alles Gute (Stream.cz vám přeje Alles Gute) se pohybují v řádu statisíců diváků, v průměru čtvrt, v rekordu až půl milionu diváků na díl, což nejsou čísla vůbec špatná. Smysl ta čísla mají ale jen v případě, že se obchodně zhodnotí, k čemuž znovu rozmetané obchodní oddělení nepomůže.

Anketa

Navštěvujete Stream.cz?

49 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 5. 2009 17:22

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »