Tajemství zatuchlého mailu

Před pár lety jsem si založil schránku na nejmenovaném třetím největším českém webovém portálu. Díky tomuto památnému aktu vám dnes mohu říci, co dělá váš e-mail, když se na něj tři roky nepodíváte.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Emailová schránka vznikla někdy v roce 2005 proto, že jsem v rámci řešení jistého problému potřeboval oddělit komunikaci s několika lidmi od komunikace se zbytkem světa a současně mít rychlý a přesný přehled o tom, co a kdy mi tito lidé poslali bez rizika ztráty. Její adresa před zavináčem byla tvořena dvěma slovy, z nichž první bylo mé křestní jméno a druhým účel, proč schránka vznikla, respektive název projektu.

Po několika měsících provozu splnil tento e-mail svůj účel a jeho majitel jej již nepotřeboval. Tak jsem zrušil notifikaci, kterou mi schránka posílala v případě přijetí zprávy na primární adresu, a virtuálně myšleno „zahodil klíčky“ – přestal se do e-mailu dívat. Naposledy byla schránka vybrána před přibližně třemi roky, na počátku února 2006.

Čert tomu chtěl, že jsem minulý týden zuřivě hledal jeden dnes již historický dokument. Jedno z míst, kde se hypoteticky mohl v kopii nacházet, byla složka odeslané pošty mé staré schránky. Nevěřil jsem, že ještě existuje (jak onen e-mail, tak složka a konec konců roky nevybíraná schránka), nicméně za pokus to stálo.

Nebudu vám zde popisovat muka spojená s operací vzpomínání si na heslo a proklínání toho, že netuším co a zda něco vůbec jsem při registraci zadal do kontrolní otázky, jen suše oznámím, že nakonec jsem byl úspěšný. Schránka se po třech letech otevřela a na mě z monitoru dýchl závan lehce zatuchlého vzduchu. Měl jsem skoro dojem, že při načítání e-mailové aplikace vidím na stránce pavučinu.

Podívejme se ale do obsahu truhly. Znáte ten pocit, když se prohrabáváte věcmi, které jste kdysi uložili na půdu/do sklepa s tím, že se již patrně nikdy nebudou vytahovat, leč je škoda je vyhodit? Pokud ano tušíte, co se mně zmocnilo při otevírání onoho e-mailu. Hned zkraje jsem zjistil, že v něm hledaný dokument není (respektive byl, leč v příliš rané verzi), ale i sám obsah schránky stál zato.

Za ty tři roky se ve schránce objevilo celkem 112 nepřečtených e-mailů. Jeden pocházel ještě z doby, kdy byl e-mail využíván k původnímu účelu, a ke škodě autora přišel po vypnutí notifikace. Přibližně osmdesát kusů byly dva newslettery, které jsem měl v této schránce zaregistrovány, a které již přestaly vycházet. Okolo dvaceti zpráv byla nevyžádaná pošta, částečně tuzemské provenience (což považuji za nízké číslo a čest provozovatele freemailu). Následovalo několik chyb doručovacího systému, netuším, jak se sem dostaly. Zbývajících deset zpráv ovšem stálo za to.

CIF16

Nacházely se zde:

  • 2× odpověď na inzerát (v jednom případě prodej auta, ve druhém patrně poskytování služeb, nechci vědět jakých), žádný jsem si ovšem nepodal.
  • 2× zcela nesmyslný e-mail – chaotický shluk slov v češtině bez významu, v jednom případě bez uvedení odesílatele.
  • 2× žádost o to, abych odesílateli (lidé, pro něž byla schránka původně určena) poslal svou skutečnou e-mailovou adresu, protože tuto (!!) si nevybírám.
  • 1× pozvání na rande adresované nějakému Míšovi, chcete-li jít, mělo se konat 4/7 2007 v osm večer před pumpou, podepsána Hanka.
  • 1× upozornění na to, že byla dokončena oprava mé elektrické palmy (víte někdo, co to je?), a že si ji mám vyzvednout, celková cena 450 Kč, podepsán Ing. Tomek.
  • 1× informace, že jsem mrcha, a že anonymní odesílatel přesně ví, kdo jsem a že si mě najde (od června 2006 zatím nenašel).

Rozhodl jsem se e-mailovou schránku zakonzervovat a dal si do kalendáře poznámku, abych se na ni opět podíval 20/1/2012. Za tři roky tedy uvidíme, co mi do té doby přijde. Jen mně bude trochu mrzet, kdybych pak musel ex post odmítat jménem Míšy či kohokoli jiného další pozvání na rande.

Anketa

Také jste někdy otevřeli svou webovou schránku po dlouhé době?

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 2. 2009 19:02

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »