Televize za 321 Kč. Musí vám e-shop prodat zboží, i když se fatálně spletl v ceně?

Tak velkou slevu na LCD televizor v pondělí zákazníci e-shopu CZC.cz opravdu nečekali. Než prodejce zjistil, že cenovka na webu ukazuje nesmyslně nízkou částku, objednávky se jen hrnuly. Musí teď zákazníkům televizi prodat s bezmála půlmilionovou ztrátou?

Obchodníci, ať už ti z kamenných prodejen nebo z internetových obchodů se poslední týden před Vánoci snaží všemožně nalákat, co nejvíce koupěchtivých zákazníků. E-shop CZC.cz přichystal včera vánoční nadílku, které se rozhodně nedalo odolat. Nabízel LED televizi Panasonic s úhlopříčkou 47“ za 321 korun včetně DPH a všech dalších poplatků. Běžně se přitom prodává za více než 15 tisíc korun.

„Ano, já jsem sám objednávku provedl, mám i potvrzení o přijetí objednávky,“ napsal Lupě zákazník, který si televizor za velmi výhodnou cenu objednal. A nebyl sám.

Podle marketingového ředitele společnosti CZC.cz Marka Šalandy na podezřele výhodnou nabídku zareagovalo asi třicet lidí. Z výhodné koupě se ale příliš dlouho neradovali. Ještě v průběhu včerejšího dopoledne se totiž ukázalo, že podezřele nízká cena, za kterou bylo zboží nabízeno, nebyla předem připravenou rafinovanou marketingovou akcí. Podle zástupce CZC.cz vznikla chybným importem ceny do systému.

Třicítka zákazníků si televizi za 321 korun závazně objednala. Protože zboží bylo deklarováno jako skladem, vznikla okamžikem doručení závazné objednávky podle Obchodních podmínek CZC.cz mezi zákazníkem a prodejcem kupní smlouva.

Je-li kupujícím spotřebitel, umístěním nabídky prodeje zboží na internetových stránkách s informací, že zboží je na skladě prodávajícího, vyjadřuje prodávající svoji vůli uzavřít kupní smlouvu na zboží, popř. služby za uvedených podmínek. Kupní smlouva vzniká okamžikem doručení závazné objednávky kupujícího prodávajícímu. Od tohoto momentu mezi kupujícím a prodávajícím vznikají vzájemná práva a povinnosti.

Zboží nedodáme, jedná se o zjevně nesmyslnou cenu

Firma, ale odmítá zboží za inzerovanou cenu dodat s tím, že chybná cena (omyl) je překážkou pro uzavření kupní smlouvy a ta tedy nebyla ve skutečnosti uzavřena.

Zákazníky, kteří si zboží s chybnou cenou objednali, nyní s omluvou kontaktuje naše zákaznické centrum, které vše vysvětluje a stornuje vzniklé objednávky. Chápeme radost, se kterou lidé televizi za 321 Kč objevili, ale ze zákona platí, že k uzavření závazné smlouvy je třeba souhlasných projevů skutečné vůle, která je prosta omylu na obou stranách. Pokud se tedy jedná o zjevně nesmyslnou cenu (321 Kč oproti 15 979 Kč), kupní smlouva není platná. Naše tvrzení se opírá také o názor Sdružení obrany spotřebitelů, uvedl Marek Šalanda, marketingový ředitel CZC.cz.

Není to přitom zdaleka první případ, kdy zákazníci využili chyby provozovatele e-shopu a objednali si zboží za chybnou, většinou podstatně nižší cenu, než za kterou se zboží obvykle prodává. Před třemi lety bylo například možné koupit v e-shopu Vodafonu nový mobilní telefon iPhone za necelou tisícovku. Operátor tehdy uznal svou chybu a asi třem desítkám lidí mobil za danou cenu prodal.

Jak je patrné z množství diskusí na toto téma, podobné chyby ale potkávají i provozovatele menších e-shopů. Popisují své zkušenosti se zákazníky, kteří se domáhají dodání zboží za cenu, která byla u zboží uvedena v okamžiku prodeje. 

Může prodejce od smlouvy odstoupit?

Že se nejedná o ojedinělé případy, potvrzuje i advokát Josef Aujezdský z advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský:

S podobnými situacemi se v praxi setkáváme poměrně často, přičemž vždy záleží i na okolnostech konkrétního případu. Za prvé je nutné se zabývat otázkou, zdali již byly realizovány všechny úkony stran obvykle nezbytné k uzavření kupní smlouvy. Pokud nikoliv, smlouva nebyla vůbec uzavřena. Pokud ano, bude záležet na tom, zdali si prodávající v obchodních podmínkách vyhradil možnost odstoupit od kupní smlouvy. Za předpokladu, že si takovou možnost vyhradil, bude moci od kupní smlouvy odstoupit. V případě, že si ji nevyhradil, bude záležet na tom, zdali cena byla objektivně a zjevně nepřiměřená hodnotě zboží či nikoliv, jelikož obchodník bude případně moci poukázat na ustanovení § 49a občanského zákoníku. To stanoví, že: ‚právní úkon je neplatný, jestliže jej jednající osoba učinila v omylu, vycházejícím ze skutečnosti, jež je pro jeho uskutečnění rozhodující, a osoba, které byl právní úkon určen, tento omyl vyvolala nebo o něm musela vědět.‘ Pokud tedy obchodník omylem zadal chybnou částku ceny a kupující musel vědět, že se jedná o chybnou částku, může se obchodník pokusit dovolat neplatnosti kupní smlouvy. V případě, že by došlo k uzavření kupní smlouvy a obchodník se nedovolal její neplatnosti, měl by mít kupující nárok na zboží za smluvenou cenu. Tohoto práva je pochopitelně možné se dovolat i prostřednictvím soudu., říká Aujezdský.

Podle něj je nutné zabývat se otázkou, zda byly realizovány všechny úkony k uzavření kupní smlouvy. Podle Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny časopisu dTest, ale k uzavření kupní smlouvy ve většině tuzemských e-shopů dochází v okamžiku, kdy obchodník od zákazníka obdrží závaznou objednávku.

Důležité je vypořádat se s tím, kdy je smlouva uzavřena. Čistě teoreticky jsou možné různé přístupy. Prakticky ale naprostá většina českých e-shopů prezentuje nabízený sortiment takovou formou, že smlouva je uzavřena již okamžikem, kdy obdrží závaznou objednávku. Následné potvrzení o obdržení objednávky je sice povinností prodejce, na platnost smlouvy však již vliv nemá, říká Lukáš Zelený.

CZC.cz si ve svých obchodních podmínkách sice vyhrazuje právo odstoupit od smlouvy, ale podle všeho se týká jiných případů, než je tento. Nastupuje tedy kritérium ceny, zjevně nepřiměřené hodnotě zboží.

Podle Lukáše Zeleného může spotřebitel na dodání zboží za smluvených podmínek trvat, výjimku však tvoří případy, kdy je zjevné, že cena zboží je podezřele nízká v důsledku chyby.

Často se mnozí prodejci snaží ještě následně již uzavřenou smlouvu z rozličných důvodů (jako je změna směnných kurzů či špatně zadaná cena) přizpůsobit či rovnou zrušit. Obecně platí, že – až na drobnou výjimku – může spotřebitel na dodání zboží za smluvených podmínek trvat. Právě onou výjimkou je zcela zjevný úlet v kupní ceně, kdy spotřebiteli při uzavírání smlouvy muselo být zcela jasné, že něco není v pořádku. Vámi popsaný případ jistě naplňuje tuto výjimku, kdy průměrnému spotřebiteli muselo být jasné, že s vysokou pravděpodobností se jedná o technický problém či omyl, dodává Zelený.

Podle vyjádření České obchodní inspekce (ČOI) je prodávající povinen seznámit spotřebitele s cenou platnou v okamžiku nabídky a tuto cenu mu správně účtovat. Cena přitom nesmí budit zdání, že je vyšší nebo nižší než ve skutečnosti.

Pokud je cena zboží výrazně mimo jakékoliv obvyklé limity ceny pro výrobek, k němuž se vztahuje, může se ze strany prodávajícího jednat o neúmyslnou chybu. Kupujícímu lze v takovém případě, kdy je u zboží místo několikatisícové částky uvedena cena pouze ve stokorunách, doporučit, aby se před objednávkou ujistil (poslat dotaz, zavolat), zda tato cena skutečně platí, radí Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní inspekce.

CIF16

Zákazník se může bránit u soudu, ale ani tam zřejmě nepochodí

Sečteno podtrženo. Pokud provozovatel e-shopu udělá chybu a nabídne zboží, které se běžně prodává za několik desítek tisíc, za pár stovek, má možnost pokusit se odstoupit od kupní smlouvy. Zákazník sice může na dodání zboží za podmínek, které odsouhlasil v závazné objednávce, trvat, a to i v případě, že prodejce navrhne jednostranné odstoupení od smlouvy. Musel by se ho však domáhat u soudu a ten by s největší pravděpodobností vzhledem k tomu, že by prodejce prokázal, že se jednalo o chybu a nikoliv úmysl, rozhodl ve prospěch prodejce.

Bude-li v tomto případě prodávající trvat na zrušení objednávky a objednané zboží nedodá, může se sice kupující domáhat svých práv soudní cestou, ale spíše s minimální pravděpodobností úspěchu, potvrzuje Miloslava Fléglová tisková mluvčí České obchodní inspekce.

190 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 1. 2013 10:00

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »