Ten hledá to a ten zas tohle

Je Internet opravdu tak globalizovaný, jak se na první pohled může zdát? Nebo zde existují velké regionální rozdíly, které není možné přejít a opomenout? Na tyto otázky nabízí odpovědi služby pro analýzu trendů ve vyhledávání.

Jednou z těch novějších je Google Insights for Search. Jedná se o nástroj pro analýzu vyhledávání. Umí procházet kategorie, zaměřit se na lokální umístění. Do jedné analýzy je možné zahrnout více serverů. Nástroj tedy slouží k zjištění informací jednak o konkrétních webech a jednak dokáže porovnávat vyhledávání v různých státech na jednom filtru (například četnost vyhledávání slova pizza v Itálii a USA).

Vše pracuje na relativně jednoduchém principu. Google sesbírá výsledky vyhledávání ze všech svých domén a za pomoci algoritmu spočítá, kolik vyhledávání bylo provedeno za podmínek, které jste zadali v poměru k celkovému počtu vyhledávání na Google v určitém čase. Potom je zpracuje do podoby grafu. Google současně zdůrazňuje, že nedochází k nějakému narušování soukromí a data jsou zpracovávána zcela anonymně. Údaje jsou aktualizovány jednou denně. V ojedinělých případech však může být tato doba mírně delší. (Zdroj)

Druhým dvojnástrojem je Google Trends a Trends for Websites. První zobrazuje četnost vyhledávání hesla na časové ose. Výsledky lze omezit jak časově, tak geograficky. Druhý slouží k porovnání trendů návštěvnosti stránek a funkce časového i geografického omezení zde nalezneme také.

Při troše šikovnosti by nám měly tyto služby nabídnout komplexní přehled o tom, co kdo a kde hledá a zda je dané heslo stále populárnější, nebo naopak zda je zájem o něj stále menší. V tom ale může být drobná potíž. Sám Google vkládá na konec stránky následující upozornění: Please keep in mind that several approximations are used when computing these results. All traffic statistics are estimates. Google zdůrazňuje, že se jedná o součást Labs, a proto nelze datům stoprocentně věřit. Tedy že čísla nelze brát jako pevná, že se jedná o odhad, který zřejmě dokáže zachytit trend, ale není schopen dát k dispozici přesná data. Jedná se tedy aproximaci skutečnosti.

Google získává data ze „svých“ zdrojů. Nejen z Google Search, ale také například z Google Toolbar a zřejmě i z Google Analytics. Z toho je zřejmé, že lepší odhad bude mít Google v zemích, které jej tradičně intenzivně používají a jiné služby zde hrají silně minoritní podíl (např. Brazílie). Vzhledem ke globálnímu podílu Google nebudou data za celý svět nijak nepřesná, pokud se budeme ptát na globálně zajímavá hesla (například pro slovo Seznam nám globální pohled příliš nepomůže).

Je potřeba říci, že stejně jako Google není jediným informátorem o trendech, není ani jeho nepřesnost něčím ojedinělá. Data Alexy nejsou pro Českou republiku nijak přesná a i na poli globálních statistik často čelí určité nedůvěře a diskusi o jejich věrohodnosti. V tomto pohledu lze říci, že jednoznačně nejdůvěryhodnějším zdrojem návštěvnosti v Česku je NetMonitor (ten ovšem není určen primárně na analýzu trendů, ale na měření návštěvnosti. Pokud byste stáli o to z jeho dat vyrobit nějakou podrobnější analýzu, pak je potřeba počítat s nemalým procentem ruční práce). Alexa pracuje na Internetu od začátku roku 1996 a vytváří obrovskou databázi dat, která narůstá rychlostí 1600 GB za den. Alexa je neustále prochází všechny veřejně dostupné webové stránky a vytváří sérii „snímků“ (snapshots) webů. Data následovně využívá k tomu, aby mohla analyzovat odkazy, podobné stránky nebo počítat Traffic Rankings. (Zdroj)

I na jiných menších trzích a ne tak Gogolem ovládnutých trzích bude přesnější použít nějakého lokálního odborníka. V článku se pokusíme vzít v úvahu také data z Compete, která ale také pro naši republiku nejsou příliš věrohodná.

Zcela mimo pohled článku zůstanou projekty jako ComScore či NetRatings, které nabízejí placené a tedy neveřejné informace. Jejich data, jsou na druhou stranu vnímána jako mimořádně spolehlivá a pro obchodní účely se jistě vyplatí zvážit možnost užití i těchto zdrojů.

Sociální sítě

První skupinou služeb, kterou budeme zkoumat, jsou sociální sítě. Tedy skupina webů, které jsou dnes všemi médii tak často skloňovány a které přinesly revoluci i do světa dříve samostatných technologií. Příkladem může být Adobe Photoshop Express, který není jen online foto editorem, ale současně komunitním webem. Takových příkladů je možné najít velké množství. Jak si ale vedou klasické komunitní projekty očima statistik?

Pro porovnání popularity sítí jsem zvolili následující zástupce: Facebook, MySpace, Orkut a LinkedIn.

mapa Facebook

Mapa rozložení popularity Facebook podle Google Insights for Search

mapa MySpace

Mapa rozložení popularity MySpace podle Google Insights for Search

mapa Orkut

Mapa rozložení popularity Orkut podle Google Insights for Search

mapa linkind

Mapa rozložení popularity LinkedIn podle Google Insights for Search

Informace podle Google Insights for Search jsou zajímavé. Například Orkut je nejnavštěvovanější sociální sítí (z uvedených čtyř) pouze v Indii, Pákistánu, Brazílii (zde jsou jeho podíly zcela zásadní) a těsně první je také ještě v Kuvajtu.

MySpace je velice populární v USA, Puerto Rico, v Dominikánské republice či na Jamajce. Facebook se těší oblibě v Kanadě, Trinidadu a Tobagu či v Panamě, Keni a JAR. Naopak Facebook naprosto propadl v USA. Bez zajímavosti jistě není ani skutečnost, že LinkedIn nemá nikde větší podíl a své popularitě se nejvíce těší v Indii, USA, Dánsku a Nizozemsku.

Celkové statistiky stále vede MySpace s dotahujícím se Facebook. Orkut je podle statistik stagnující projekt, LinkedIn ač nemá globálně velký podíl roste poměrně rychle. Co je zajímavé je skutečnost, že ač má LinkedIn asi čtvrtinu účtů (25 miliónů) co Facebook (100 miliónů) v datech Google Insights for Search je jeho podíl zcela zanedbatelný. Jistě je možné namítnout, že počet účtů nemusí mít znamenat počet uživatelů, ale jako základní vodítko to jistě je přinejmenším na zvážení.

social GOG

Trendy v návštěvnosti podle Google Insights for Search

Zde se přímo nabízí srovnání s Alexa. Podle ní jíž někdy na začátku dubna 2008 Facebook naprosto převálcoval MySpace a rozdíl mezi nimi je obrovský. Kolem května pak došlo k prudkému propadu Orkut, LinkedIn více méně stagnuje.

Alexa sociální sítě

Trendy v návštěvnosti podle Alexa.com

Podle Compete je stále nejsilnější MySpace (meziročně –13 %), následovaný Facebook (+60 %). Podíl Orkut(-29 %) je zcela zanedbatelný a je výrazně menší než LinkedIn(+195 %), který je nejrychleji rostoucí sociální sítí. Zajímavé je, že pouze podle Compete platí zhruba čtvrtinová dispozice mezi LinkedIn a Facebook.

Compet social

Trendy v návštěvnosti podle Compet.com

Yahoo, Google nebo Live?

Druhou ukázkovou skupinou bude porovnání Google.com, Yahoo.com a Live.com. Zde zcela záměrně zdůrazňuji přípony, protože celkové porovnání všech tří včetně národních domén může být odlišné.

vyhledavace Alexa

Trendy v návštěvnosti podle Alexa.com

Podle Alexy je na tom Google.com nepatrně lépe než Yahoo.com. Live.com si udržuje poměrně zřetelný odstup. Co je zajímavé, první dva téměř vždy kopírují stejnou křivku návštěvnosti i v různých výkyvech. To by zřejmě znamenalo, že sociální i rámcově regionální rozložení návštěvníků bude podobné.

Google + Yahoo + Live UV

Trendy v návštěvnosti podle Compet.com

Compete udává v zásadě velice podobná data jako Alexa a také zde je vidět stejný vývoj změn návštěvnosti. Také zde se Live.com drží s patřičným odstupem.

Google + Yahoo + Live GOG

Trendy v návštěvnosti podle Google Insights for Search

Překvapivou informaci nabídne pouze Google Insights for Search. Ten při zadání domén .com uvede, že Yahoo.com je neomezeným vládcem celého Internetu. Google.com se s Live.com krčí v obrovském odstupu. Rozumný graf dostaneme až po odstranění .com domén. Ten potom poměrně dobře koresponduje se všemi daty z jiných zdrojů a na rozdíl od předchozí situace již jako jedničku udává Google s mírným náskokem před Yahoo.

Závěr

Z výše uvedeného je zřejmé, že je potřeba mít určitou opatrnost vůči datům, která předkládají jednotlivé služby. Ne každý odhad musí být správný, a to i přesto, že se jejich provozovatelé snaží o co nejlepší a nejpřesnější výsledky.

Příkladem informace, která je ke zvážení, je například to, že podle Google Trends je slovo Google nejčastěji vyhledáváno ve francouzštině. Přitom Francie je mezi státy, odkud se vyhledává toto slovo, až čtvrtá a v první desítce není jiná frankofonní země. Přitom druhé a třetí místo patří anglicky mluvícím UK a Austrálii. V první desítce nalezneme také Kanadu a podle stejné služby je vyhledávání v Indii (která je první) realizováno jazykem anglickým zcela výhradně.

A to samozřejmě nemluvíme o datech pro Českou republiku. Přesto jsou služby tohoto typu zajímavé a užitečné. Především například Google Trends může být dobrým nástrojem pro SEO, nebo i jen tak pro zajímavost co vlastně lidé na Internetu hledají.

UX16

Google Insights for Search je výborná a nadějná služba, kterou uvítají nejen zvědavci a lidé zabývající se SEO, ale také novináři. Bohužel tato betaverze ještě není zcela dospělým nástrojem a nejsem si jist, zda dává k dispozici zcela přesné výsledky. Napsat článek založený na tom, co uvádí tento nástroj, by bylo zatím poněkud naivní.

Pokud ale chcete mít přehled o dění na Internetu i v poněkud celistvějším měřítku, lze služby jednoznačně doporučit alespoň k vyzkoušení. A to i přesto, že se ve svých výsledcích někdy shodnou (příklad z Google, Yahoo a Live) a jindy zásadně rozcházejí (sociální sítě).

Anketa

Jsou pro vás užitečné či zajímavé podobné statistiky o vyhledávání?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 9. 2008 23:26
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»