Ušetřete

ToJeCool.cz za dva miliony ale vůbec není cool

Středočeský kraj dal až dva miliony korun za zbytečný web ToJeCool.cz. Dal je firmě s nejasnou vlastnickou strukturou, která byla nejspíš založena účelově a dva miliony tak nakonec určitě posloužily dobré věci. Aneb, jak se plýtvá penězi ve státní správě.

reklama

Dva miliony korun za zbytečný web

Článek Středočeský kraj má novou internetovou stránku pro studenty z dílny Českého Rozhlasu upozorňuje na www.tojecool.cz – zbytečnou „speciální internetovou stránku pro žáky a studenty“ údajně za skoro 2 miliony korun. Podle Středočeského kraje byla „zakázka řádně vysoutěžena“ (pokud se ji podařilo dostat pod dva miliony, tak bych o něčem takovém silně pochyboval, ale není to poslední pochybnost). A podle mluvčí kraje prý má "zhruba tři a půl tisíce návštěvníků denně ".

Web samotný je zbytečný, za dva miliony asi tak stokrát předražený, webdesignově jde o upravenou zdarma dostupnou šablonu pro Wordpress (na kterém to také běží). A úpravy jsou spíše k horšímu než k lepšímu. Nečitelné písmo, nevhodné použití barev, pár základních dodatků pro WordPress. Obsahově je to také jednoduché, prostě se přebírají texty z jiných webů (Tip na výlet: muzeum představuje časoměrné skvosty je z Muzeum představuje časoměrné skvosty) a možná sem čas od času někdo něco napíše.

Podobný web „žáci a studenti“ nepotřebují (a texty stylu Nudným svačinám odzvonilo, předveďte se před spolužáky designovým sendvičem už vůbec ne). Zprovoznění i naplnění je otázka maximálně několika desítek tisíc korun. Někam se tedy ze Středočeského kraje „odklonily“ skoro dva miliony. Proto asi v titulku tohoto webu najdete „Stře­dočeský kraj je cool !!!“ a v patičce webu následující připomínku, kam se máte vydat dál (tedy pokud jste vyhledávač, pro lidi je to neviditelné)

<div class=„hi­de“><!-- Partner links -->
<ul><li><a hr­ef=„http://www­.hclegal.cz“>www­.hclegal.cz</a></li>
<li><a href=„­http://www.kochkoch­.cz“>
www.kochkoch­.cz</a></li>
<li><a href=„­http://www.mo­dele.cz“>
www.mo­dele.cz</a></li>
</ul></div>

Jak to vidí webdesigner

Celý portál je postavený na volně dostupném open source řešení WordPress. Po grafické stránce se jedná vyloženě o neprofesionální práci, autor pouze upravil grafickou šablonu. Celkový dojem neodpovídá zaměření na cílovou skupinu, snad jedině sprejeři tento web ocení. Portál nesplňuje pravidla přístupnosti a použitelnosti pro uživatele. Portál je nepřehledný, přeplácaný, například vyhledávání není téměř vidět. Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou zveřejněnou práci firmy Koch&Koch a.s. si dovolím na základě kvality portálu tojeco­ol.cz tvrdit, že v soukromém sektoru tato společnost žádnou skutečnou zakázku získat nemůže. Kvalitou podobný web vytvoří šikovný student střední školy za pár hodin,“ říká Radek Bartuškawebovareseni­.cz.

HCLegal.cz je Heřmánek & Černý

Heřmánek & Černý aneb www.hclegal.cz má pravděpodobně jeden z nejdražších zpětných odkazů v ČR, třetina ze dvou milionů korun je docela slušná částka. Zajímavé je, že tohle (a hlavně jméno Adam Černý) je jeden z hlavních prvků spojujících dohromady velmi složitý propletenec firem. O Heřmánek & Černý se ale dočtete více až o několik odstavců později.

Modéle.cz je „hostess agency“

Najdete ji na dalším ze zpětných odkazů, tedy na www.modele.cz, a i tady vám budou trochu podezřelé ty místy poněkud hodně neprofesionální fotky. U modelingové agentury poněkud neprofesionální. Ale možná vás už ani nepřekvapí, že vlastníkem domény je Adam Černý, a je tak vcelku jasné, jaká souvislost se tady nabízí. A co navíc, Adama Černého najdete v představenstvu další podstatné společnosti, té v třetím zpětném (neviditelném) odkazu.

Koch & Koch… bez referencí a podvod na webu

Dostali (až) dva miliony korun za nesmyslný a zbytečný web z veřejných prostředků. Řeč je o Koch & Koch, a.s. a www.kochkoch.cz. Společnost vznikla nedávno (základní jmění 3 miliony korun, klasicky anonymní vlastníci), reference odmítá uvádět (viz citát z „Naši klienti“ níže), v patičce má tři nefunkční animované vlaječky, dva nefunkční odkazy na sociální sítě a v záhlaví fantastický rolující se text.

Mezi klienty společnosti patří nejvýznamnější firmy a subjekty podnikající na území ČR i v zahraničí, které však v rámci diskrétnosti logicky jmenovitě neuvádíme.

Ve Fotogalerii ještě v pondělí 19. března Koch & Koch uváděl příklady své práce. Desítky fotografií, z nichž většina pocházela z fotobank, zejména od iStockPhoto. Po upozornění a žádosti o vyjádření byla Fotogalerie promazána a vše, co bylo vydáváno za práci Koch & Koch (a jejich prací nebylo), zmizelo. O den později Mgr. Jana Machová („ředitelka klientského oddělení“) tvrdila, že „nic nemazali“ a odpověď na zaslané dotazy přislíbila „po konzultaci ve firmě“.

A těch pár fotografií, co tam zbylo (Slavnostní večeře v Obecním domě 2012 a Koch & Koch – partner turnaje Prague Golf Master) ukazují na jednu zásadní věc. Tohle není firma, která by cokoliv opravdu profesionálně dělala, ty fotografie jsou amatérské.  A místy strašné. Ale alespoň jsou už v JPG, ty „vykradené“ z fotobank byly nahrané v BMP.

A abych nezapomněl, na PRAGUE GOLF MASTERS samozřejmě najdete „Podpořeno z fondu hejtmana Středočeského kraje MUDr. Davida Ratha“. To jen aby bylo jasno, kudy také protékají peníze.

„NA CO OSTATNÍ ANI NEPOMYSLÍ, MY STANDARDNĚ REALIZUJEME!“

Slogan Koch & Koch je poměrně příhodný. Jenom těžko lze pomyslet na to, že by mohla existovat zakázka na dva miliony korun končící výsledkem v podobě www.tojecool.cz. Na to by ostatní skutečně nepomysleli, Koch & Koch, podle řady příznaků účelově založená společnost takové věci realizovat prostě umí. Co na tom, že jde o zprovoznění Wordpressu, minimalistickou úpravu existující šablony (spíše k horšímu, než k lepšímu) a naplnění základním obsahem. Dva miliony korun z peněz Středočeského kraje nepochybně skončily nakonec v těch správných rukách. Skutečný náklad na vytvoření ToJeCool.cz? Několik tisíc korun. V hodně optimistickém případě několik desítek tisíc korun.

Klasický rychlokvaškový webtržnický bastl, vhodný pro jakobySEO a prodej odkazů,“ komentuje provedení webu Miloslav Lešetický (alias @Plaváček)

Středočeský kraj, to je „kraj Davida Ratha“, místo neomezených možností. Na jedná straně jde o kraj, který nemá peníze na základní věci, na druhou stranu je proslulý štědrým rozdáváním. A v politice se to dělá klasicky tak, že oblíbená právní kancelář podle potřeb založí libovolnou firmu, té se později přihrávají zakázky, nejlépe takové, kde není potřeba výběrové řízení (prostě se stačí vejít do poměrně vysokého limitu).

Je určitě čisté náhodné, že v čele společnosti Koch & Koch stojí Adam Černý. Další čistou náhodou bude nepochybně to, že ho najdete v řadě dalších firem, včetně kanceláře Heřmánek & Černý

Poznámka redakce: tento Adam Černý není totožný s redaktorem Hospodářských novin Adamem Černým, v tomto případě jde o shodu jmen. 

Kteroužto kancelář pro změnu najdete jako advokáty/právníky zastupující porůznu právě státní správu, opět čistě náhodou související se Středočeským krajem. Čistě náhodné také určitě je, že Koch & Koch sídlí na adrese Jeremenkova 713/103.

Což je shodou okolností „objekt k bydlení“ patřící MUDr. Ivo Černému (shoda jmen jistě čistě náhodná) a ještě další náhodou v něm sídlí řada firem s vcelku jasnou souvislostí (minimálně například MZK SERVICE SE, HH Real, a.s., Koch & Koch, a.s., MORTAR INVESTMENTS, a.s., JLR Praha a.s., DN Art s.r.o., CL Real s.r.o. či Občanské sdružení pro podporu a propagaci díla Antonína Macháčka).

Na Internetu je dostatek informačních zdrojů, které umožní ještě více žasnout, třeba tudy se můžete podívat na úchvatnou vizualizaci vztahů mezi firmami, které „nějak“ souvisí s Adamem Černým (připomenu, je to právník/advokát, takže je to vcelku logické).

  Zde se pro změnu dá dobře podívat na to, jakým způsobem se na některých adresách hromadí sídla firem. A pokud chcete vědět kde všude ještě může Adam Černý být, tento přehled také není marný (například ještě Nadace českého kubismu, SUNNA INTERNATIONAL COMPANY SE, ABILLANCE EUROPE a.s., SAMAN servis spol. s r.o., N.K.V s.r.o a samozřejmě Heřmánek & Černý).

Koch & Koch – www.kochkoch.cz – se tak sice občas tváří jako „Koch & Koch Group“ a dokonce jako „Koch & Koch Holding“, ale podle všeho, co jste doposud mohli vidět, to vypadá na klasickou uměle vytvořenou a nastrčenou firmu. Formou akciové společnosti umožňuje skrýt. kdo je skutečným vlastníkem. A pak už stačí jenom firmě přihrávat zakázky podle potřeby. Sídlí tam, co řada dalších firem vytvořených advokátní kanceláří na objednávku (rodinný domek, kde určitě tyto firmy fungovat nemohou).

Ale konec internetové „detektivní“ práce, tohle Internet už nijak víc rozplést nepomůže.

Otázky zůstávají… 

Po účastnících tohoto malého divadla jsem chtěl odpověď na několik otázek, dostal jsem pouze částečné odpovědi od Středočeského kraje, žádné odpovědi od společnosti Koch & Koch. Otázky (položené oběma účastníkům) a odpovědi Kraje najdete níže. 

  1. Je možné někde vidět zadávací dokumentaci výběrového řízení, tedy za předpokladu, že výběrové řízení proběhlo? Kdo další se účastnil výběrového řízení?

    Odpověď: Výběrové řízení proběhlo dle zákona o veřejných zakázkách a dokumentace byla předána účastníkům řízení.
  2. Jaká byla částka zaplacená za ToJeCool.cz?
  3. Jaké jsou měsíční náklady na provoz ToJeCool.cz?

    Odpověď: Výběrové řízení proběhlo jako podlimitní do dvou milionů korun.
  4. Jaká je majetková struktura společnosti Koch & Koch?

    Odpověď: Nemám tušení, jde o soukromou firmu.
  5. Byl Koch & Koch založen Krajem prostřednictvím právní kanceláře, kterou používáte i v řadě dalších případů? 

    Odpověď: Ne.
  6. Jakým způsobem se finančně (či jinak) Kraj podílí na dalším „spřáteleném“ projektu v podobě Modele.cz? 

    Odpověď: Nijak, o Modele.cz jsem nikdy ani neslyšela.
  7. Náklady na TojeCool.cz (odhadované až na 2M korun) jsou rozděleny na jaké činnosti a dodávky? 

    Odpověď: Celá veřejná soutěž zahrnovala kompletní provoz webových stránek, tedy nejen jejich tvorbu, ale také jejich správcování, web hosting, měsíční editorské a redaktorské práce, práci grafika, placení autorských práv za fotografie, atd. Prostě kompletní provoz.
  8. Jaké cíle má ToJeCool.cz stanoveno, jak jsou plněny a komu se dodavatel těchto služeb zodpovídá?

    Odpověď: Celá veřejná soutěž zahrnovala kompletní provoz webových stránek, tedy nejen jejich tvorbu, ale také jejich správcování, web hosting, měsíční editorské a redaktorské práce, práci grafika, placení autorských práv za fotografie, atd. Prostě kompletní provoz.
  9. Byla Koch & Koch založena jenom za účelem odvádění prostředků Kraje? 

    Odpověď: Nevím, proč byla založena, to se obraťte na tuto společnost. Tato firma dala ve výběrovém řízení nejlepší nabídku.
  10. Koch & Koch ještě včera na webu vydávala fotografie z fotobanky za vlastní autorská díla, po upozornění byly odstraněny, stále žádám o vyjádření k tomuto podvodu.

    Odpověď: Toto není náš problém, ale problém soukromé firmy.
  11. Jaké další zakázky Koch & Koch a další „spřátelené“ firmy získaly od Kraje?

    Odpověď: Žádné.

Znovu bylo požádáno o konkrétní odpovědi na otázky 1), 2), 3), 7) i 8). Odpověď od společnosti Koch & Koch nebyla získána i přes telefonickou upomínku.

Jak to celé vypadá?

Vypadá to prostě klasicky. Středočeský kraj v tom umí chodit dobře, má řadu let praxe, jak „odklánět“ prostředky, a dělá to stejně jako řada ostatních hráčů na tomto lukrativním poli. Založení firem je snadné, stačí mít advokátní a právní kanceláře, které se o něco takového starají. Zajis­tí všechno, od založení až po sídlo společnosti. Zpravidla existuje i menší síť spřátelených firmiček, které se pak postarají o alespoň „nějaké“ plnění.  Výběrová řízení se nevypisují, částky jsou zpravidla takové, že to není potřeba. A pokud se vypisují, je stejně jasně dané, jak to celé dopadne.

Než se na případné podvody a manipulace přijde, jsou zodpovědní lidé někde jinde, nebo se vše podaří zamést pod koberec, zamaskovat či prostým mlčením nechat vyznít do ztracena. Peníze daňových poplatníků je prostě potřeba utratit, šetřit není v kurzu a dokud je někdo u koryta, je potřeba „odklánět“ co nejvíce. Taková je česká politika a veřejná správa. Čest výjimkám, pokud vůbec existují. 

Středočeský kraj je COOL a „odklánění“ je HYPER COOL.

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

       
205 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 7. 2012 12:29

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem