Hlavní navigace

Trendy v e-mailové komunikaci: personalizují se také obrázky

Martin Halama 11. 8. 2016

Newslettery z e-shopů nemusí být nudné. Viděli jste třeba už někdy svoje jméno vepsané jako jmenovku na fotbalovém dresu?

V soutěži WebTOP100 budou už potřetí hodnoceny nejlepší tuzemské e-mailové kampaně. Ty skutečně nejlepší e-maily ale vznikají na západ od našich hranic, kde už zákazníci mají možnost z e-mailu třeba hodnotit zakoupené zboží nebo hlasovat v soutěži. 

Pokud jde o e-mailovou komunikaci, čeští e-mailoví specialisté a jejich výtvory sice nezaostávají za zahraničím, zároveň ale nepatří mezi inovátory oboru. Částečně je na vině velikost našeho trhu, která v řadě segmentů neumožňuje využít plný potenciál tohoto komunikačního kanálu, ani nejmodernějších nástrojů, s nimiž dnes dokáže zkušený marketér zázraky. Na druhou stranu: k tomu, aby se ve vašich kampaních objevily top trendy a novinky, často nic z toho nepotřebujete. 

WebTop100 je největší soutěž firemních webů a digitálních řešení v ČR, do které se každý rok přihlásí více než 200 firem. Kromě případného vítězství získají i neocenitelnou zpětnou vazbu od odborníků. Vrcholem soutěže je slavnostní vyhlášení výsledků, letos 15. listopadu.

Personalizace pronikla i do obrázků 

S pojmem personalizace je e-mail úzce spjat. Řada kampaní, jako například gratulace k svátku, se již stala nedílnou součástí komunikační strategie většiny e-commerce hráčů. Přiznejme si ale, že právě tato kampaň je v principu triviální, protože propsat do e-mailu jakýkoli údaj z databáze či relační tabulky je věc jednoduchá. 

Personalizace obrázků v praxi – vaše jméno se může objevit třeba na dresu oblíbeného fotbalového klubu.

Novinkou poslední doby je nicméně rozšíření personalizace také do obrázků. Často se s tímto přístupem můžeme setkat u zahraničních fotbalových klubů nebo v případě sázkových společností. Viděli jste už někdy svoje jméno vepsané jako jmenovku na fotbalovém dresu? Pokud ne, zkuste si podobnou personalizaci vytvořit. V případě obrázků nemusíte skončit u propisování jména či animovaného GIFu, ale můžete vyzkoušet i automatický odpočet, zobrazení obrázku na základě geografické polohy nebo zobrazujte obrázky dynamicky na základě počasí. Ve všech případech se jedná o „nenápadné“ inovativní prvky, které však mohou mít nemalý vliv. 

Externí obsah z blogů či sociálních sítí funguje 

Vaší pozornosti by neměla ujít ani možnost obohatit vaše e-maily o externí obsah. Nemusíte být zrovna mediálním vydavatelem, abyste disponovali několika datovými XML feedy – klidně postačí váš vlastní blog. Zkuste si vytvořit XML feed, který budete načítat do e-mailu. Ušetří vám práci s obsahem a zajistí jeho aktuálnost i do dalších rozesílek.  

Hodnocení zboží v reálném čase přímo v mobilu. Není třeba otevírat žádnou webovou stránku, příjemce jen určí počet hvězdiček.

Z pohledu adresáta vašich newsletterů platí, že jakýkoli generovaný a externí obsah vybízí minimálně k vyzkoušení. Ať již se jedná o feedy ze sociálních sítí, načítání obsahu z webu či recenzí ze zbožových srovnávačů. Budete-li schopni do generování zahrnout i behaviorální hledisko, a tedy dokážete určit, který obsah je relevantní pro konkrétního zákazníka, budete mít navíc funkcionalitu obohacenou o doporučovací prvek, kde máte vyšší konverze oproti necílenému obsahu jisté. 

Načítání externího obsahu navíc nemusí nutně znamenat jen ulehčení práce – velmi dobře se dá využít také k podpoře vaší značky. 

Obsah e-mailu může ovlivnit i jeho příjemce 

U globálních společností jako Amazon či Ticketmaster nejsou výjimkou kampaně obohacené o možnost ovlivnit obsah e-mailu jeho příjemcem. Ten může i doma z gauče pohodlně odeslat hodnocení zakoupeného produktu nebo se třeba aktivně účastnit hlasování v MTV Video Music Awards. Zní to jako sci-fi, ale jedná se o realitu, která má větší budoucnost, než ex post odesílané dotazníky. V těchto případech si už potřebujete osvojit nemalé know-how a inteligentní platformu, která dokáže obsloužit zákazníka napříč prodejními kanály. 

Výzva k hlasování v soutěži MTV Video Music Awards. Příjemce přímo v e-mailu vidí aktuální rozložení hlasu a může se sám zapojit.

Pokud se aktivně zabýváte přesahem jednotlivých komunikačních kanálů, možná se vás bude týkat i jedna starší, často však opomíjená funkce. Do automatických programů můžete přidat krok, ve kterém e-mail nahradíte SMSkou. Pracujete-li rádi s publikem na sociálních sítích, můžete si vyzkoušet standardní sdílení, nebo se raději zaměřte na push notifikace a Facebook Custom Audience – řada e-mailových nástrojů již dnes obsahuje plně funkční integraci. Na západ od našich hranic je zase oblíbené sdílení obsahu z e-mailu do WhatsApp. Díky množství kanálů a sítí máte zkrátka jedinečnou možnost poznat chování svých zákazníků a vykročit vstříc hyper-personalizaci a doplňování e-mailu i z jiných kanálů.

Našli jste v článku chybu?

12. 8. 2016 18:16

Jaký je rozdíl mezi "skutečným marketingovým nástrojem" a spamem? Marketing je zastřešující pojem pro veškeré snahy firmy manipulovat (třeba i potenciálním) zákazníkem tak, aby z něj vytřískala více peněz, přijde mi, že spam je jen jedna z možností, jak to dělat (tedy pokud spamem nenazvete jen podvody, ale pak by se tam zase newslettery nevešly), možná hloupější než jiné metody, ale hranice mezi "tohle už je moc hloupé, takže je to spam" a "tohle ještě až tak hloupé není, takže o spam nejde" bu…

11. 8. 2016 10:46

Radek Deer (neregistrovaný)

Docela člověka potěší, když mu banka pošle přání k narozeninám. Pokud ovšem přání nepřijde v dubnu, ačkoli člověk má narozeniny v říjnu...

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla