Uber vstupuje do Česka. Jeho limuzíny už jezdí po Praze

Po dvouletém váhání a přípravách se nakonec i v Praze objeví globální služba, která budí emoce na obou stranách Atlantiku.

Globální Uber se pouští do tuzemské taxikářské džungle, verbování řidičů už začalo. Firma nepůjde do Česka naplno, ale jen se svou službou Black, čímž se z ní stane v podstatě dispečink řidičů, ale i firem, poskytující limuzínové služby a mají vlastní licenci, pojištění a všechna potřebná povolení. 

Jsme technologická firma, která propojuje uživatele s řidičem limuzín. Pokud s námi někdo chce spolupracovat, musí nám doložit dokumenty, které jsou potřeba k provozování takové služby, říká Patrick Studener, šéf středoevropské expanze Uberu.

Vozy, kterými by měli zájemci o ježdění pod logem Uberu disponovat, specifikuje firma na svých stránkách jako „černý sedan, městské auto, crossover SUV, do něhož se pohodlně vejdou 4 pasažéři, nebo plnohodnotné SUV, do něhož se pohodlně vejde nejméně 6 pasažérů.

V Evropě nemáme jen černá auta, a tak se na nás nezlobte, kdyby pro vás náhodou přijelo stříbrné, dodává Studener. Limuzínová flotila Tick Tack Radima Jančury tak získává novou konkurenci. Chtěli bychom dosáhnout stavu, aby čekací doba na příjezd našeho vozu  nepřekročila pět minut, tvrdí odvážně Studener.

Dlouho jsme chtěli přijít do střední Evropy a Praha byla přirozenou volbou pro otestování situace v regionu, dodává Studener. Tým pro pražskou pobočku dával od července dohromady Rob Khazzam a rozjezd služby bude v Praze řídit Václav Gráf. Původně ale Uber hledal pozice tři. Momentálně jsem ale v Praze sám a další místa jsou v jednání, vysvětluje Gráf. 

Minimální platba je stanovena na sto korun. Při objednání ukáže aplikace přibližnou cenu cesty. V autě se pak nic neplatí, peníze se stáhnou rovnou z karty s tím, že jízdné lze i sdílet mezi přáteli, se kterými jedete, tvrdí Gráf. 

Ceník Uberu. Nástup za 40 korun, minuta čekání čtyři koruny a 23 korun za kilometr. Cenově se tak dostal pod bílé limuzíny TickTacku.

Taxikářské aplikace už v tuzemsku fungují. Nejviditelnější je Liftago, za kterým stojí tým z pražského AdleriTechu. Službu využívá kolem 1200 taxikářů a od investorů už tým kolem Juraje AtlaseOndřeje Krátkého posbíral kolem dvaceti milionů korun a peníze do nich nasypal i miliardář Karel Janeček. Jejich služba hledá nejbližšího taxíka a umožní šetřit oběma stranám. Jedné čas a druhé peníze. Kromě Česka se už rozkoukává v polském Krakově, kde probíhá pilotní provoz. 

Během letošního roku pracuje i na aplikaci pro carsharing, s jehož zavedením a podporou už počítá i pražský magistrát. Plánem je do nové koncepce začlenit carsharing a nový systém parkovacích zón, tvrdí mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

I startupy by měly podnikat podle zákonů 

Uber po počátečním úspěchu se svou limuzínovou službou začal postupně narážet při rozšiřování svého záběru, a to jak v domovských Spojených státech, tak i v Evropě. Důvod je jednoduchý: obcházení tradičních pravidel pro provozování taxislužby. Podobně jako třeba další populární startup Airbnb narušuje trh a byznysmodely tradičních odvětví. V případě Airbnb jde především o souboj s městskými vyhláškami a o ukrajování koláče hoteliérům a u Uberu je problém v regulaci taxislužby. 

Masivní protesty taxikářů se tak objevily nejen ve Francii, ale i v Německu nebo Británii, kde taxikáři zaplavili Londýn a v podstatě zablokovali dopravu a jejich kolegové po celé Evropě je podpořili. Uber totiž není úplně taxík a tím pádem nemá licenci ani taxametr – propriety, za které klasičtí řidiči platí a musí podstupovat zkoušky. A taxikářská lobby se ukazuje jako celkem silná.

Protesty ale měly zatím jediný efekt – reklamu a nové zákazníky pro Uber. Během demonstrací taxikářů vzrostly objednávky britského Uberu na osminásobek. Marketing tedy funguje, skřípe to ale často u úřadů. 

V Bruselu je ridesharingová služba UberX v podstatě mimo provoz, protože tamní radnice ji pokutuje až deseti tisíci eur, ve Francii mohou vyzvedávat zákazníky až po čtvrthodině čekání, soud běží i v Německu nebo v některých městech USA. Na konci července otevřela kauzu Uber i radnice v jihokorejském Soulu. 

Na světě už jsou ale i úspěchy. Britští úředníci zatím nepřistoupili na taxikářský tlak a rozhodli, že Uber žádná pravidla neporušuje. Soud o to, jestli mobil může nahradit taxametr, ale ještě běží. 

Sílící tlak taxikářů vyvolal samozřejmě protireakci Uberu. Ten začal investovat do své armády lobbistů, kteří už začali dělat svou práci. Od června se třeba Colorado stalo prvním americkým státem, který povolil službám typu Uberu činnost na svém území, aniž by musely dodržovat stejná pravidla a podmínky, jako vozidla taxislužby.  

Jak se povede službě v Praze, ukáží nejbližší týdny. S magistrátem jsme zatím nemluvili, ale jsme otevřeni jakýmkoliv jednáním, dodává Studener s tím, že nevidí nutnost se s úřady na něčem domlouvat, protože jsou v podstatě jen zprostředkovatel, který urychluje hledání služeb. 

Miliardy v černé limuzíně

Uber svou epochální jízdu odstartoval před pěti lety a paradoxně nápad na nový startup v hlavách Trevora KalanickaGaretta Campa vznikl v Paříži na konferenci LeWeb. V té Paříži, kde letos v lednu řidičům Uberu místní taxikáři propichovali kola.

EBF16

Dnes je se Snapchatem a Dropboxem jedním z členů elitního startupového klubu, jejichž hodnota se pohybuje nad deseti miliardami dolarů. Poslední investice navršila investorskou sumu na 1,2 miliardy dolarů a valuaci firmy zvýšila na 17 miliard. Funguje ve 42 zemích a Praha doplňuje osmnáctou desítku měst, kam černý taxikářský postrach dorazil.  

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 8. 2014 17:20

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »