Zakecaný web

Už jste se na Internetu pokusili něco prodat nebo koupit z druhé ruky? Pokud ano, pak pravděpodobně znáte peripetie spojené s užitím některých obchodních serverů. Jestliže ne, možná vás to nepříjemné překvapení teprve čeká.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Můj otec se nedávno potřeboval zbavit mobilního telefonu. Hračka byla sice high-tech, ale z mnoha důvodů mu nevyhovovala. Dal si inzerát do bazarové rubriky renomovaného serveru (odkaz neuvádím), nabídl velmi nízkou cenu a čekal na odpověď. To není možný, to si děláš srandu, odpověděl první zájemce. Následný si přisolil, že ten mobil přece stojí dvakrát tolik. Třetí oba okřiknul, co do toho strkají nos. Další napsal, že by tedy telefon chtěl (bylo výslovně uvedeno, že zájemce má reakce psát na e-mail). Pod inzerátem nabízejícím lákavou Motorolu se strhla debata, zda prodávající je Ježíšek, nebo nějaká vykutálená svině. Prodat mobil se touto cestou nepodařilo.

Když jsem tento příběh slyšel poprvé, musel jsem se zasmát a tátovi nabídnout několik jiných serverů, kde inzeráty nemají charakter diskuze. Nicméně o pár měsíců později jsem se s podobným problémem, v jiné oblasti, setkal také. Dotaz, čistě technického charakteru, položený v odborném fóru se zvrhnul ve flameware zastánců dvou vzájemně protichůdných technologií. Kamarádův pokus prodat ve finanční tísni levně zánovní iPod dopadl podobně, snaha jiného známého sehnat jeden konkrétní rybářský prut vyústila v nabídku asi pěti set sice hezkých, avšak zcela nevyhovujících kusů.

UX16

Zakecaný inzerát, nezodpovězený dotaz, nabídka „hromady smetí“ místo konkrétní požadované věci. To jsou věci, které na první pohled mají jen minimální vzájemnou souvislost. Avšak ve skutečnosti jsou propojeny velmi úzce. Souvisí totiž s tím, že mnoho lidí, kteří navštěvují a podílejí se diskusí na veřejných odborných serverech, nechce přispívat ničím rozumným. Jejich snaha vede výhradně k tomu, že je původně jednoznačný požadavek nebo dotaz zadupán. Zkušenému uživateli s trochou tvrdošíjnosti to nevadí. Nicméně laik může rychle přijít o iluze, že se mu pomocí Internetu povede něco prodat nebo najít odpověď na složitý problém. A to je škoda.

Co s brečením nad zbytečnou flameware? Nedělejme ji. Buďme k sobě hodní, což znamená v našem případě především věcní. Internetové služby dokáží krásně ušetřit čas i peníze. Ale mohou také znepříjemnit život a způsobit zklamání. Ony za to nemohou, protože jsou v rukách nás, uživatelů, kteří ještě až příliš často věříme tomu, že nejlepším způsobem, jak pomoci někomu s jeho problémem, je ukázat, jak jsem sám chytrý a výřečný.

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 8. 2006 23:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »