Žít Brno už na Facebooku nenajdete, podle magistrátu šlo o zneužití loga [AKTUALIZOVÁNO]

Žít Brno mělo na Facebooku stránku se zhruba 17 tisíci fanoušky až do 8. února 2014. Než se magistrátní cenzoři naučili nový trik.

  • 10.2.2014 15:00 – aktualizováno o oficiální vyjádření magistrátu

Žít Brno už na Facebook stránku nemá, najdete pouze nekrolog v podobě (například) Žít Brno RIP a vysvětlení na Twitteru @ZitBrno: Máme rádi humor a legraci, ALE raději jsme vaši stránku nechali z facebooku smazat. S láskou vaše Brno… doplněné screenshotem informace od Facebooku.

Z té plyne, že brněnský magistrát (Jakub Geisler odpovídá Mgr. Jakubu Geislerovi, vedoucímu oddělení marketingového a ekonomického a zároveň právníkovi odboru) nechal stránku zrušit na základě tzv. „porušování práv“. A Facebook žádosti, aniž by měl (nejspíše) cokoliv skutečně závažného v ruce, promptně vyhověl. 

Co na to Brno

O víkendu nebylo možné sehnat žádnou reakci brněnského magistrátu, první potvrzení, že úředníci Facebook o zrušení stránky požádali, publikoval až v neděli večer server iDNES.cz. Vedoucí tiskového oddělení Soňa Haluzová v něm argumentuje, že město žádost podalo kvůli „porušování práv města Brna k ochranné známce a vydávání se za oficiální účty města Brna“. 

Velmi těžko se dá věřit tomu, že by brněnští úředníci a politici byli snad jako jediní neschopní rozeznat, že byla stránka ŽítBrno satirou a ne plagiátem oficiálních prezentací. A zneužití ochranné známky magistrát upřesnil ve svém oficiální vyjádření, kde mimo jiné přiznává, že si Facebooku stěžoval hned na tři účty (Brno, statutární město Brno a Žít Brno):

Podle názoru Magistrátu města Brna došlo u zmíněných účtů k porušení čl. 4.1 Prohlášení o právech a povinnostech („bez povolení nevytvoříte účet pro nikoho jiného“) a čl. 5.5, který zakazuje porušování práv k duševnímu vlastnictví jiných osob („pokud budete opakovaně porušovat práva k duševnímu vlastnictví jiných osob, deaktivujeme vám účet [při splnění patřičných podmínek]“). Ochranná známka města Brna je registrována u Úřadu pro harmonizaci vnitřního trhu EU pod č. CTM 005294641 a je dostupná zde: https://oami.europa.eu/eSe­arch/#details/trademarks/005294641.

Magistrát zároveň couvá: pokud se podle jeho vyjádření účty přestanou vydávat za oficiální účty města a přestanou porušovat ochrannou známku, pak „Magistrát města Brna navrhne společnosti Facebook odblokování obsahů těchto účtů,“ stojí v tiskové zprávě.

Ochranná známka

Může ale město takto postupovat? Copak v tomto případě neplatí výjimka, podle které nejsou znaky měst chráněny autorským zákonem? 

Vzhledem k tomu, že jsou námitky magistrátu založeny na porušení práv k ochranné známce, ustanovení autorského zákona zřejmě není relevantní, napsala Lupě Andrea Jarolímková z právní kanceláře Bird&Bird:

„Z pohledu známkového práva je potom rozhodující, jestli je použité logo podobné zapsané ochranné známce, jestli je použito pro podobné výrobky, pro které je ochranná známka chráněna, a zároveň jestli existuje nebezpečí, že by spotřebitelé tyto známky mohli zaměnit. Zákon o ochranných známkách nezná výjimku pro účely parodie či satiry, i když čistě parodické užití známky obecně může mít vliv na posouzení možnosti spotřebitelů známky zaměnit. Zvýšená ochrana je potom poskytována tzv. známkám s dobrým jménem, což jsou v podstatě známky, které zná značná část relevantní veřejnosti, kdy není potřeba prokazovat nebezpečí záměny, ale stačí, pokud je dané užití známce na újmu nebo z ní nepoctivě těží. Všechny tyto aspekty by se pak braly v úvahu při posouzení, zda došlo k porušení ochranné známky či nikoli,“ dodává.

Content

Facebook ovšem má vlastní pravidla a na nějaké dokazování, kdo má pravdu, moc nehledí.

Jak se Facebooku nahlašuje porušování práv

Facebook na www.facebook.com/help/con­tact/208282075858952 umožňuje nahlásit porušování práv v podobě práv autorskýchznámkových (případně i jiných), kde právě porušování autorských i známkových práv je dlouhodobě zneužíváno pro cenzuru, omezování svobody slova i likvidaci politických i obchodních protivníků či konkurentů.

61 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 2. 2014 12:34
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »