Zlatá pravidla pro lepší využití Twitteru

Jak používají Twitter opravdoví mistři? Chcete se jim přiblížit se svým osobním či firemním účtem? Co je opravdu důležité a jakou strategii je vhodné zvolit? Jsou pojmy reciprocita, budování vztahů a angažovanost opravdu klíčové?

Článek 10 Golden Rules of Twitter přináší desítku základních a jednoduchých rad pro práci s Twitterem, formulovaných na základě zkušeností úspěšných osobností světového Twitteru. Autor Garin Kilpatrick společně s Brianem Solisem a Chrisem Broganem prý tyto taktiky používají na denní bázi a když už ne všechny, tak určitě některé z nich zaručí na Twitteru úspěch a hlavně požadovaný růst. A už proto stojí za to se u nich zastavit.

Autoři strategie se na Twitter dívají hlavně jako nástroj podporující networking a zapojení se do hry: například při budování značky, ať již osobní nebo firemní, a podporu jejího dobrého jména.

Reciprocita, oplácení pozornosti

To, co na Twitteru obvykle funguje, je reciprocita, tedy oplácení pozornosti followerů. Za retweet by se mělo oplácet retweetem, ze sledování sledováním. Jde o jakési letadlo, které slouží k rychlému nabalování followerů, kteří sdílejí důležitý obsah.

Jde o velmi důležitou součást působení na Twitteru a Garin Kilpatrick by určitě nebyl nadšen z lidí, kteří skoro nikoho nesledují a poradil by jim, ať s tím rychle začnou, jelikož takto přicházejí o followery, kteří jsou zvyklí pozornost oplácet a nesledují jejich účet jenom proto, že sami nejsou sledováni.

Důležité je také odpovídat, a to i v případě, že má účet stovky tisíc followerů. Odpovídáním je v tomto případě myšlena reakce na smysluplné poznámky, komentáře či dotazy. I ty největší hvězdy Twitteru mají ve svém feedu hodně zmínek – mentions, tedy reakcí na tweety ostatních. Twitter, i když se to možná někdy nezdá, je stále ještě místem, kde se hodně debatuje.

Twitter odpovědi

Odpovídejte, reagujte na zmínky…

Využívejte špičky

Twitter má denní i týdenní špičky, právě do těch je vhodné směřovat ty potenciálně nejlepší a nejzajímavější tweety. Špičkou je obvykle čtvrtek či pátek odpoledne, víkendy jsou tradičně slabší. Každý uživatel Twitteru jistě sám či za pomoci analytických nástrojů vysleduje, kde jeho tweety nejvíce „fungují“.

Tyto analytické nástroje jsou často klíčem k úspěchu, ukáží kdy tweetovat a poskytnou zpětnou vazbu, tedy po jakém tweetu přibyli nebo naopak ubyli followeři. Dále odhalí, kteří uživatelé nás mají rádi a sdílejí náš obsah, na ty je pak dobré zaměřit pozornost.

Každý uživatel Twitteru by si měl najít analytický nástroj, který mu nejvíce vyhovuje a poskytuje služby, které se mu opravdu hodí. Bez těchto pomocníků se správce účtu s followery v řádu tisíců a více neobejde, tedy pokud chce Twitter využívat efektivně. Vyzkoušejte třeba Hootsuite.

Přehled zajímavých nástrojů pro práci s Twitterem najdete v našem článku Jak vyhodnocovat působení na Twitteru.

Pozorujte listy, seznamy

Listy na Twitteru: kdo vás kam řadí

Listy na Twitteru: kdo vás kam řadí

Určitě se vyplatí věnovat pozornost listům a jejich obsahu. Kdo a proč vás zařadil do svého listu na Twitteru jsou informace, které pomohou pochopit, jak je uživatel vnímán ostatními.

Pokud chcete získat pozornost zajímavého uživatele Twitteru, můžete ho zařadit do svého prestižního listu, což je určitě více, než třeba odsuzovaný autofollow, se kterým se autoři pravidel neztotožňují.

Přítomnost v zajímavých listech zjistí viditelnost za hranice poměrně omezené skupiny followerů a do určité míry tak trochu zastupuje retweet. Pokud si vytvoříte list, který je navíc sledován dalšími uživateli, přinášíte cennou službu nejen členům listu, ale i těm, kteří list sledují.

Oborové listy jsou velmi příjemnou cestou, jak sledovat feedy určené zejména příznivcům určité problematiky, kteří zde naleznou vše na jednom místě a členy listu jako takové ani sledovat nemusejí. U nás jsou listy podceňovány a jen málo jich poutá větší pozornost, což je škoda.

Angažovat se

Brian Solis tvrdí, že je důležité angažovat se. On sám odpovídá na většinu komentářů na blogu, Facebooku a Twitteru. To mu přináší nejenom cennou zpětnou vazbu, ale i jakousi virtuální moc.

Jde o jeho životní filosofii, přenesenou na sociální sítě a nutno dodat, že tento přístup skvěle funguje. Pasivita se na sociálních sítích nenosí, a to platí i pro Twitter, při jehož používání se mnozí do fáze pasivity dostanou.

Pokud někdo pouze konzumuje pasivně obsah, velkého vlivu ani úspěchu se na Twitteru nedočká. Důležitou složkou práce s Twitterem je podle autorů desatera budování vztahů, které se přenáší i na další sociální sítě, třeba Facebook, nebo i do reálného života.

Pokud budete úspěšní v sociální síti, ale tento úspěch nepřenesete do reálného života, je to k ničemu. Žít pouze virtuální život, byť úspěšný, může těžko někoho uspokojit, což autor návodu úspěšného používání Twitteru ale zapomněl dodat. Pokud bude Twitter sloužit jako můstek k reálnému seznámení se zajímavými lidmi, pak vězte, že se angažujete skvěle.

Zajímavý obsah a informace si na Twitteru lidé rádi sdílejí, retweetují.

Zajímavý obsah a informace si na Twitteru lidé rádi sdílejí, retweetují.

Přidaná hodnota je něco, co uživatelé Twitteru milují. Pokud jim poskytnete zajímavý obsah, na který by sami nenarazili, můžete být úspěšní. Přidanou hodnotou může být i zajímavý list, který nabídnete ostatním jako zdroj tématického obsahu, jako poděkování se často můžete dočkat toho, že kromě vašeho listu bude uživatel sledovat i vás samotné.

Twitter by neměl být zaměřen primárně na prodej, ale na budování kontaktů a vztahů. Lidé by měli produkty kupovat na základě toho, že uživatele znají a věří mu, ne kvůli tomu, že do nich budou produkty tlačeny pod tlakem bez omáčky okolo. Vztah vede k prodeji, to je jedna z klíčových pouček.

Respektujte a budete respektováni

Značkou na Twitteru jste vy, to platí pro osobní účty. Jednejte s respektem a respektu se vám dostane zpět. Nestyďte si dát do profilového obrázku svoji fotku, to patří k věci a jistě také vzbuzuje důvěru v účet, za kterým stojí reálná osoba s rozpoznatelným obličejem.

Pokud budete tweetovat každou minutu, nejde o chvályhodnou aktivitu, ale o spamování. Garin Kilpatrick píše, že on sám tweetuje v průměru jednou za hodinu, do toho nepočítá odpovědi followerům.

Sledujte trendy

Poslední bod je zlatého desatera Twitteru je upozorní na fakt, že tato mikroblogovací síť je stále dítětem, i když už odrostlým z plenek. Mainstreamem se Twitter stal před dvěma roky a pořád zaznamenává technologický vývoj, na který je třeba reagovat. Pokud chcete být s Twitterem úspěšní, sledujte trendy, díky tomu si udržíte náskok před ostatními a můžete růst.

EBF16

Výše uvedený návod není návodem univerzálním a jediným správným. Nicméně platit by měl hlavně pro osobnosti z online světa, které chtějí budovat značku, konverzovat a být aktivní. Pokud si ale někdo najde jinou cestu, může být úspěšná třeba zrovna díky originalitě a faktu, že se její autor nedržel podobných desater. Kdybychom se totiž všichni drželi pouček od skutečných mistrů Twitteru, přišla by nuda a nebylo by vlastně ani možné mistry identifikovat, „dobří“ bychom totiž byli všichni.

Další články k tématu:

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 5. 2011 18:01

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »