Znáte pravidlo 90:9:1? Jeden tvoří, devět mluví, devadesát se veze

„1% pravidlo“, tak se také někdy říká tomu, co jinde najdete jako 90:9:1. V mírně jiné podobě vztažené ke starému známému dělení 80:20

Konec Firefox OS tak trochu připomíná, že 1% pravidlo vypadá jako nevyhnutelné, byť tady je to mírně posunuté. 85% podíl Androidu, 14% podíl iOSu a zbylé jedno procento pro Windows Phone. 

Nic pozitivního, nic, na co bychom mohli být hrdí. Podobně je tomu ale i v podílu desktopových operačních systémů, 91% Windows, 8% Mac OSX a zbylé jedno procento na různorodé odrůdy Linuxů.

1% pravidlo“ není nic nového, existuje už dlouho (a najdete z něj řadu výjimek). Týká se i něčeho, co je dobré mít na paměti i na sociálních sítích. Budete-li mít někde skupinu 100 lidí, tak jeden bude tvořit obsah, 9 bude na tento obsah reagovat a zbylých 90 lidí bude pouze konzumovat. Původní „1% rule“ má za autory teoreticky dvojici Ben McConnell a Jackie Huba, ale je velmi pravděpodobné, že nejsou první, kdo toto „pravidlo“ určil, ale daleko spíše těmi, kdo byl první v označení coby „1% pravidlo“.

Důležité na tomto (a všech podobných pravidlech) je uvědomění si, že vždy bude existovat výrazná mlčící (a zírající) většina. Ať už jde o rozdělení na 90:9:1 nebo více relaxované 80:20 (a další dělení na 80:20). 

Jiná varianta totiž říká, že 80 % uživatelů se veze a je pasivní, 20 % jsou ti aktivní. Z těch je ale 80 % těch, co pouze dělají něco jako je přidání Líbí na Facebooku (16 % původního celku). Dalších 20 % z této části (4 % z celku) se pak opět dělí, 80 % komentuje a pouze 20 % je těch, kteří nasdílí obsah dál.

Takto popsané dělení poměrně dobře vysvětluje, proč většina lidí na Facebooku (ale pozor, v rámci určité komunity, ne napříč celým Facebookem) spíše lajkuje, méně jich komentuje a ještě méně sdílí. Výjimky potvrzující pravidla se pochopitelně objevují, přímo úměrně tomu, jak senzační, bulvární a zábavný je obsah. Ale také ovlivněné velikostí a složením „komunity“.

Content

Naslouchat hlasu sociálních sítí je ošidné

Vedle poučení pro marketing je výše uvedené ještě poučné i z jiného hlediska. Usuzovat z projevů na sociálních sítích na cokoliv, je ošemetné. Nikdy totiž nebudete tušit, co si myslí mlčící většina. Ať už osmdesáti či devadesáti procentní. Nemůžete usuzovat ani z počtu Líbí, protože i ty dává jen zlomek lidí, jejichž názor, pohled na věc, byste měli znát.

Nehledě na to, že pokud budete chtít usuzovat z projevu internetových uživatelů na celou populaci, bude to ještě více ošemetné. Z deseti milionů obyvatel České republiky jich (přes) sedm milionů používá Internet (podle měsíčních výstupů Netmonitoru). Ale pouze něco přes 4 miliony jich používá Facebook. Takže pokud budete chtít brát vážně to, co se objeví na Facebooku, bude vám do správného pohledu chybět většina české populace. 

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 12. 2015 20:40
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »