COL se samozřejmě opět vyjádřil k otázce cenových rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), bohužel jaké konkrétní finanční dopady na společnost to bude mít, nebylo zveřejněno. Jelikož však COL tvrdí, že v počtu minut je mezi ISP na prvním místě (výsledky iAuditu tvrdí něco jiného, otázka je, z jakých údajů tvrzení COL vychází), dá se očekávat, že výrazné snížení terminačních poplatků se rovněž může odrazit v hospodaření společnosti. Zde padla poznámka, že situace je z finančního hlediska horší než v roce 1999, kdy existovalo sdílení příjmů s Českým Telecomem (ČTc). Do karet v určitém smyslu alternativcům hraje to, že nové ceny podle všeho vejdou v platnost až od srpna, takže by výpadek z hlediska celoročního hospodaření nemusel být tak drastický, a je také čas na hledání a budování nových zdrojů příjmů (které však asi nemohou tak rychle pokrýt výpadek v příjmech v řádech desítek či stovek milionů korun). Opět bylo řečeno, že jako největší chybu COL spatřuje v tom, že výsledkem nových rozhodnutí není snížení cen pro koncové uživatele – finančně si polepší pouze ČTc. Uvidíme, zda aktivity COL a dalších členů Asociace pro spravedlivou konkurenci (ASK) budou mít ze strany ČTÚ nějakou odezvu, kvůli současným cenovým rozhodnutím nás asi čeká ještě dlouhá právní bitva.
Hlas přes ADSL
Především však COL prezentoval svou novou službu Voice on line, založenou na VoIP (Voice over IP), která je zaměřená především na oblast SOHO (small office – home office) a středních firem. Z hlediska uživatele by služba měla být naprostou náhradou stávajících pevných linek, tedy řešením zcela nezávislým na počítači. Zatím budou poskytovány služby odpovídající analogovým linkám (ovšem s řadou navazujících služeb, jako je zobrazení čísla volajícího a podobně) i s podporou faxových služeb, časem by mělo být možné nabídnout rovněž náhradu za ISDN linky. Zákazník samozřejmě získá standardní geografické telefonní číslo (z číslovacího plánu COL), je také možné provést přenesení čísla od ČTc či jiného operátora a nadále ho používat.
COL chce své VoIP služby nabízet primárně na bázi xDSL připojení, kdy si uživatel objedná ADSL či SDHSL služby a k tomu získá v případě zájmu určitý počet telefonních linek. Platí se pouze zřizovací poplatek 498 korun za hlasové služby, jinak je možné provozovat službu i bez placení měsíčního paušálu; pokud uživatel bude platit měsíční paušál 90 korun, bude moci volat jiným uživatelům v rámci sítě COL (tedy i připojeným jinak než přes Voice on line), jinak se minutové poplatky neliší. V tabulce jsou pro ilustraci i ceny za volání přes VoIP operátora Fayn, ceny služby Skype Out a minutové poplatky ČTc u firemního tarifu Trend. I ceny pro volání do zahraniční jsou poměrně příznivé. Ceny jsou bez DPH.
Voice on line | Fayn | Skype | ČTc Trend | |
---|---|---|---|---|
Místní – špička | 0,75 | 1,00 | 0,70 | 1,09 |
Místní – mimo špičku | 0,39 | 0,65 | 0,70 | 0,63 |
Dálkové – špička | 0,75 | 1,50 | 0,70 | 1,09 |
Dálkové – mimo špičku | 0,39 | 1,00 | 0,70 | 0,63 |
Mobilní telefony | 3,70 | 4,50 | 5,43 | 4,29 |
Ceny za ADSL připojení přes infrastrukturu Telenor Networks začínají u COL na 1690 korunách bez DPH, a pokud by chtěl zákazník využívat pouze služby VoIP a naprosto zrušit telefonní číslo od ČTc, přijde ho to na dalších 245 korun měsíčně, což je ale stále méně než jeden měsíční paušál od ČTc. Částka 245 korun je rozdíl mezi cenou za částečné a úplné zpřístupnění místní smyčky.
Jak již bylo řečeno, hlasové služby jsou provozovány nad ADSL linkami, a to zatím pouze těmi, které poskytuje společnost Telenor Networks (TN). Důvod je jednoduchý, služby ČTc nenabízejí dostatečnou kvalitu, aby mohl COL garantovat hlasové služby. V současné době se pracuje na tom, aby bylo možné i na linkách ČTc, které samozřejmě představují majoritu instalovaných ADSL přípojek, nabízet hlasové hovory s garantovanou kvalitou. Zprovoznění služeb na linkách ČTc se očekává do konce června, zde však asi nebude možné zrušit zcela telefonní linku (i když je možné, že i takovou novinku nám časem ČTc nabídne).
V praxi hlas sdílí přenosové pásmo s daty, hlasu je přidělena vyšší priorita pomocí QoS. Podle údajů COL vyžaduje jeden hlasový kanál asi 30 kbit/s včetně režie (použit vokodér G.729), od toho se odvíjí počet doporučených hlasových kanálů na dané rychlosti. Na nejpomalejších službách, které v současnosti COL od TN nabízí, tedy na linkách 1024/256 s agregací 1:20, jsou doporučeny čtyři hlasové linky. Na nejrychlejší lince SDHSL 2 Mbit/s s agregací 1:1 to může být až 80 linek, i když se nepředpokládá, že všech 80 linek bude „hovořit“ najednou. Dostupná kapacita linky pro datové přenosy samozřejmě kolísá podle vytížení linky hovory.
Na výběr je několik způsobů, jak využít hlasové služby – buď přímo pomocí VoIP telefonů, kdy VOL nabízí i základní služby virtuální pobočkové ústředny, nebo lze připojit klasické analogové telefony nebo rovnou pobočkovou ústřednu. K dispozici jsou kromě VoIP telefonů například ADSL modem Fritz! Bon Fox, který dovoluje připojení dvou pevných linek (s cenou necelých 6000 korun), nebo hlasové gatewaye, ke kterým lze připojit dvě nebo čtyři pevné linky (cena tři až čtyři tisíce korun), přičemž zařízení je možné zapůjčit při určité „minimální konzumaci“ zdarma.
Službu hodlá COL také nabízet velkoobchodně partnerům, například lokálním ISP, kteří budou poskytovat infrastrukturu a COL hlasové služby.
Dá se očekávat, že v letošním roce se vyrojí mnoho nabídek na VoIP právě na ADSL a jiných levných způsobech připojení (např. kabelové televize), zaměřených na domácí zákazníky, SOHO a střední firmy, takže zákazníci si budou moci vybrat, co je bude zajímat. Bude také zajímavé pozorovat, jaký přístup zvolí různí operátoři – i když COL začíná svou službu nabízet na linkách Telenor Networks, které nabízejí také službu 2in1, kde je možné zřídit na ADSL či SHDSL dva datové kanály, jeden vyhrazený pro hlasové přenosy, COL jde jinou cestou, kdy bude si řídit prioritizaci hlasu sám v jednom datovém kanálu, což mu samozřejmě umožní nabídnout VoIP služby i na ADSL linkách od ČTc. Tam mohou být zajímavé hlavně služby pro domácnosti, především za předpokladu, že bude možné používat ADSL i bez současného placení za hlasovou telefonní linku. VoIP se tak může poměrně rychle posunout ze služby, určené především pro větší firmy a poučené zákazníky, do pozice masové náhrady tradičních telefonních služeb.