Antiviry a velmi jemný parní válec Microsoftu

Eugene Kaspersky, výřečný zakladatel přední antivirové společnosti Kaspersky Lab, se nedávno opřel do Microsoftu, když z jejich produktu Security Essentials udělal něco jako trhací kalendář.

Úspěchu tohoto produktu Eugene Kaspersky nevěří, protože bezpečnost je pro Microsoft „něco jako priorita 20 až 30“, a spatřit bezpečnostní řešení od této firmy je jako vidět pána s golfovou sadou v londýnském metru: „něco je špatně“ (více zde v článku).

V testu Anti-Malware Labs Test starém pár týdnů se produkt od Microsoftu dělil o druhé místo (s Avastem, pro zajímavost; další česko-slovenské produkty AVG a Eset NOD spadly do kategorie „failed“). Nijak výsledky jednoho testu nepřeceňujeme, jiná metodika, o týden později nebo dříve, a vše mohlo dopadnout úplně jinak. Ale znamená to, že se microsoftí produkt začíná objevovat ve „vybrané společnosti“, a vůbec nepropadá; ostatně pochvalně se o něm vyjadřuje i slušně renomovaný Virus Bulletin. (Za zmínku taky stojí vůbec nevysoká účinnost všech testovaných produktů – oba vítězové měli úspěšnost 83 %, stříbrní 60 %, některá známá jména měla úspěšnost 25 % atd.).

Pan Kaspersky se svým vyhlášením posunul do druhé fáze známého vtipu o procesu konkurenčního boje. (1. fáze: popření existence konkurenta. 2. fáze: zesměšňování konkurenta. 3. fáze: vyhlašujeme konkurentovi boj na život a na smrt. 4. fáze: uznáváme porážku. 5. fáze: konkurent nás kupuje). Na vtipu i ostré reakci pana Kasperského ale něco bude – antivirové společnosti začínají tento nenápadný a napůl skrytý produkt brát vážně.

Microsoft si dává záležet, aby jeho antivirový (či obecně bezpečnostní) produkt byl nenápadný, ba téměř neviditelný. Už sám název je understatementem, produkt se v podstatě ani netváří jako nějaké velké bezpečnostní řešení, a pro nás, kteří jsme na velkohubost firmy zvyklí, je překvapením i spartánský a velice stručný web věnovaný tomuto programu. Takhle přece parní válec od Microsoftu nevypadá… ale můžeme se divit, jak bude účinný.

Způsob, jakým dovede Microsoft dosáhnout silné až dominantní pozice svého produktu, je dobře známý: spočívá ve využití „leverage“, tedy páky Windows, aby se nový produkt velmi snadno dostal do masového povědomí. Stačí přidat Security Essentials i jako nepovinnou, byť doporučovanou volbu do Windows Update, přibalit ji jako utilitku k instalaci Windows (opět jako nepovinnou položku k instalaci) a podobně. Pokud by se bál ostřížího oka antimonopolních úřadu, mohl by nabídnout podobně jako u prohlížečů vždy i konkurenční produkty spolu se svým, a stejně by neprohrál – běžný uživatel, který nemá dokonalý přehled o trhu, produktech, jejich kvalitě atd., zvolí to, co se mu zdá evidentní. Má od Microsoftu Windows, proč nebrat od stejné firmy i antivirus, když je navíc zadarmo? Přes nenápadný začátek si tento produkt stáhlo v prvním týdnu 1,5 mil. uživatelů, a zajímavé je, že 44 % instalací je na Windows 7. Microsoft už uzavírá smlouvy s největšími výrobci počítačů (tzv. OEM partneři) k předinstalaci programu na nově prodávaných PC, samozřejmě zdarma – a tady je antimonopolní úřad krátký, protože samozřejmě každý z producentů antivirů má úplně stejnou možnost, tj. navštívit OEM výrobce a učinit jim podobnou nabídku. Neučiní? Jeho problém.

Nechci zde hodnotit technickou stránku produktu, zda je lepší nebo horší než jeho konkurenti, a pokud bude někdo, kdo to podrobně testoval, tvrdit, že je horší, klidně s ním budu souhlasit. Ale o tržním úspěchu produktu to nebude rozhodovat – ani v nejmenším. Už proto, že kvalita antivirového produktu je velice těžko definovatelná, jeho úspěšnost v boji proti nákazám se neustále mění, protože nových nákaz se objevují stovky denně, takže běžný uživatel se v tom stejně nikdy nezorientuje. Jsou zde navíc jiné a důležitější faktory, které budou rozhodovat:

  1. Zdarma nebo za peníze? Velká většina známých antivirů (používám stále tento název, který je zaužívaný, i když „viry“ v původním smyslu slova už prakticky nejsou hrozbou a tyto programy jsou zaměřené proti širokému spektru malware z Internetu) zadarmo není. Můžete si je sice vyzkoušet zdarma, ale po relativně krátké době už chtějí peníze, jinak žádná aktualizace. Že lidé mají rádi řešení zdarma, o tom není sporu – navíc chápou antivirus jako cosi, co by zdarma dostat měli, jako povinnou opravu chyb architektury Internetu a operačního systému.
  2. Produkt MSE snadno používá. Velcí antiviroví výrobci by měli rychle vyskočit z postelí a trochu si nafackovat. MSE je malý program, rychle se instaluje, snadno a především standardně se používá. Vlastní test minimálně zpomaluje počítač (na rozdíl od jiných produktů). Ovládací rozhraní většiny jiných antivirových programů, včetně těch „česko-slovenských“ vypadají jako pomsta šíleného programátora. Nejasně pojmenované funkce a záložky, mizerná nápověda, skrčky typu „funkce v této záložce se aktivuje tlačítkem v úplně jiné záložce, kde by ji nikdo nehledal“ jsou na denním pořádku. Microsoftí produkt lze zapínat a vypínat, což se v mnoha případech hodí (kolize s jinými programy, zpomalení chodu počítače atd.); řadu jiných produktů je možné deaktivovat pouze jejich kompletní instalací.
    Můžete namítnout, že komplexnost jiných řešení je dána právě tím, že jsou pokročilá, ale mě jako prostého uživatele, „mámu od plotny“, to vůbec nezajímá. Já jsem rád(a), že je tam jedno červené tlačítko a že nemusím nic studovat.
  3. Microsoft aplikuje postup, který se mu vyplatil už stokrát: produkt okamžitě lokalizuje do mnoha jazyků a uvádí jej v mnoha trzích současně. MSE jsou tu pár měsíců a již mluví česky, letos mají být v 33 jazycích a tlačeny v cca 100 zemích světa; pověstnou marketingovou mašinérii Microsoftu známe. Kolika jazyky hovoří ESET, AVG, Avast, antiviry s desetiletou historií? V kolika zemích jsou lokálně, aktivně šířeny a propagovány?
  4. Trh s antiviry je nebývale roztříštěný a bohatý, chybí jasný lídr. Norton, Trend Micro, AVG, Avast, Panda, Eset, deset dvacet dalších, navíc každý chvilku tahá pilku, jednou v testech vítězí ten, podruhé onen. Microsoft by měl úplně jinou šanci na úspěch, kdyby proti němu stál jeden soupeř, kterého všichni znají a všichni jej používají. Ale roztříštěnost znamená vždy nejistotu a zmatenost zákazníků. Tohle marketéři dobře znají: má-li zákazník příliš velký výběr, jde intuitivně po tom, kde tuší jakousi jistotu. A bude ji cítit v Microsoftu, protože od něj přece už má ty Windows a Office.

I když panu Kasperskému asi nelze věřit, že by bezpečnost byla pro Microsoft prioritou číslo dvacet až třicet (firma moc dobře ví, jak špatnou reputaci jí dělají děravá Windows), je pravdou, že dělá velmi mnoho produktů a že by tedy logicky měl specialista zvítězit. Microsoft se ale naučil dělat mnoho produktů vedle sebe. Někdy je to těžkopádné a silně je na nich vidět glajchšaltující korporátní přístup. Steve Jobs to řekl přesně, až z toho bolí břicho – They just have no taste, ale současně také dodal, že mají úspěch, a ten je zcela zasloužený. Že je něco u Microsoftu priorita č. 10, ještě neznamená, že neporazí ty, pro které je to priorita číslo 1.

Content

Nemusíte souhlasit, ale jsem názoru, že tento „tichý parní válec“ bude pro ostatní antivirové společnosti znamenat vážnou hrozbu – a dost možná, že se ukáže, že jejich nejlepší časy už minuly. První velký problém bude znamenat to, že MSE je zdarma, a druhý, že se asi časem stane pro běžné uživatele obvyklým (chcete-li, „defaultním“) řešením. Budou-li chtít nadále své produkty prodávat a ne rozdávat, musí zákazníky přesvědčit, že je za co platit. Prostor se jim zúží a navíc se jich do něj musí nacpat všech dvacet či více.

Specializovaní antiviráci si nějaké své pódium jistě najdou. Buď se mohou úzce specializovat, nebo se budou snažit přesvědčit zákazníky, že jejich řešení je natolik špičkové, že se jim vyplatí platit, i když tu kdosi nabízí cosi zadarmo. Budou to ale mít těžší a především se nemohu ubránit dojmu, že je jich na stejný krajíc skutečně příliš mnoho. Dočkáme se během pár let firem se jmény jako AVG Kaspersky nebo Alwil Eset?

Anketa

Používáte antivirový program od Microsoftu?

160 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 10. 2010 22:08
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »