Až bude na Facebooku i váš stoletý trafikant

Zdá se, že nával nových českých duší na Facebook ustává. Narazil růst na hranici, kterou bude jen těžko překonávat? Najde se vůbec někdo mezi zkušenými uživateli Internetu (mimo zapřísáhlé odpůrce), kdo si myslí, že Facebook nepotřebuje?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Na Facebooku je něco přes poloviny z těch Čechů, kteří používají Internet. Začíná se mi zdát, že Čechů na Facebook už mnoho přibývat nebude, není kde brát. Je několik skupin lidí, kteří Facebook nepoužívají a nejsou zaregistrováni. Jednak ti, kteří nemají přístup k počítači s Internetem, těch je pořád několik milionů a zdaleka nejde jenom o důchodce. Potom jsou tu ti, kteří sice na Internetu jsou, ale podobné služby nepoužívají, protože jim stačí e-mail. Navíc se jim to zdá složité, protože natolik, aby si založili profil, počítač ovládat neumějí. Dále tu jsou notoričtí odpírači Facebooku, ty jsou ze jmenovaných zdaleka nejmenší skupinou. Ač mají počítač s Internetem a umějí ho dobře používat, nemají na Facebook náturu. Nepotřebují si posílat zprávičky, prohlížet fotky přátel, které roky neviděli, a někteří si oprávněně myslí, že jde o zásah do jejich soukromí (byť za jejich vědomí a s jejich dovolením) a nechtějí se pouštět do risku. Řekl bych, že těch, kteří Facebook nepoužívají „z bezpečnostních důvodů“, je opravdu málo.

Za poslední půlrok je vidět, že nováčků na Facebooku nepřibývá. Alespoň se mi to zdá podle toho, kolik přichází nových žádostí a kolik se objevuje například nových spolužáků ze základní nebo střední školy. Přitom nás média masírují sděleními, že být na Facebooku je nutnost, a kdo by na něm nebyl, ten se dobrovolně okrádá o nepoznané zážitky a skvělá dobrodružství. Samozřejmě to tak není. Okrademe se možná o pohled na nudné dovolenkové fotky z Chorvatska a výlevy upištěné zrzky z béčka, která umí být otravná online stejně jako naživo.

KL_NOMINACE

Od té doby, co se na Facebook začali dobývat naši rodiče a prarodiče, mnozí z nás přestali pociťovat exkluzivitu a dobrodružství ze skvělého online života. K čemu to je, když už tam debatuje i šedesátiletá matka s kamarádkami? Na Facebooku už nemá nikdo šanci nás překvapit. Jsou tam učitelé, sousedi, rodiče, přátelé i nepřátelé. Jde o prostor pro každého a je tam hrozně moc lidí – to je základní charakteristika současného (nejen „českého“) Facebooku, a proto se na něj vrhají s rozmyslem i bez rozmyslu řídnoucí zástupy českého internetového národa.

Kdy bude na Facebooku plno? Přesněji řečeno kdy na něm bude každý Čech, který na něj může a který chce? Za rok či za deset let? Těžko říci. Já jsem si jako ono znamení stanovil okamžik, až se na Facebooku objeví asi stoletý trafikant, u kterého si občas kupuji noviny a časopisy. Až tam bude on, tak už mnoho nových duší přibývat nebude. Možná jenom těch několik zapřísáhlých odpůrců, kteří se rozmyslí a změní názor.

117 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 5. 2011 16:34

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »