Hlavní navigace

Blogněte o nás, zaplatíme vám

Aleš Miklík 27. 10. 2006

Místní marketingová agentura spustila v nedávných dnech v Česku netradiční kampaň: nabízí blogerům zápůjčku hardwaru a honorář za to, že vybrané komponenty na svých blozích zrecenzují. Nezmění toto využívání důvěryhodnosti blogerů pro propagaci některé značky pohled jejich čtenářů na blogery samotné? A lze vůbec mluvit o nezávislosti v souvislosti s blogy?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Otázka je samozřejmě spíše řečnická. Ačkoliv prvotní nadšení z blogů pramenilo právě z jejich „nezávislosti“ na mechanismech provozu, obvyklých v tradičních médiích, zároveň stěží najdete lepší místo pro subjektivní vyjádření, než je běžný blog. Zbytečně mytizovaná závislost na inzerentech (které se každé solidní médium dokáže vyhnout) a rutinnímu výběru a podání zpráv tak byla jen vyměněna za závislost na vlastním názoru, mnohdy jen velmi neochotně korigovanému vnější skutečností. Z hlediska důvěryhodnosti se tak praktický rozdíl mezi běžným médiem a blogerem pro čtenáře smrsknul na rozdíl v osobnějším a osobitějším podání informace – což média samozřejmě postřehla a částečně se novému trendu přizpůsobila (více sloupků a různých „zápisníků“ redaktorů apod.).

Tato výměna přesto řadě pozorovatelů přišla natolik užitečná (či nenápadná), že se blogy stále těší nebývalé přízni jak mediálních odborníků, tak vlastních čtenářů právě z důvodu naděje na osvobození produkce zpráv od tlaku vnějších okolností. O vnitřních (autorských) okolnostech a tlacích se obvykle nemluví, neb jsou považovány za samozřejmé, přestože následkem nich je drtivá většina blogů prakticky nečitelná.

I samotná vnější svoboda blogera však má samozřejmě něco do sebe. Nikdo vám neříká, o čem ani jak psát, kdy ani jak často, a pokud to umíte opravdu dobře, nemusíte si lámat hlavu ani s propagací. Ze stejného důvodu se však dlouho vznášela otázka i nad potenciální ekonomickou využitelností blogů – blogerů, schopných si na sebe blogováním vydělat, je i dnes v rámci celého světa spočetně málo.

Bylo však jen otázkou času, než reklamní agentury přijdou na způsob, jak nový komunikační kanál s grandiózní důvěryhodností pro příjemce využít a začít skrze něj servírovat čtenářům vlastní sdělení. Oněch způsobů je navíc mnoho: od firemních blogů přes fiktivní blogery až po platby za spoty na dané téma. V Česku jsme se nyní dočkali jedné z variant „blogerské propagace“: marketingová firma Ataxo oslovila za účelem propagace e-shopu itlevne.cz více než dvacítku blogerů a nabídla jim zajímavé podmínky pro přístup k novému hardwaru.

Bloger si vybere daný produkt, získá ho s předstihem před ostatními médii na otestování a následně o něm napíše – jak, to je prý jen na něm. Blogeři nejsou nikterak omezeni ve zpracování recenzí, zejména nejsou v žádném případě vázáni k pozitivnímu vyznění hodnocení. Naopak od nich očekáváme nezávislé posouzení konkrétního testovaného zařízení, subjektivně zpracované dle stylu každého blogera," vysvětlila nám Jana Šindelářová z Ataxa. Je však reálné předpokládat, že by bloger, opakovaně kritizující daný kus hardwaru, dostával k tvrdému „rozebrání“ znovu nový a nový?

O tom se budeme moci přesvědčit sami, stačí sledovat v následujících týdnech vybrané blogy. Dosud projevilo předběžný zájem o testování 15 blogerů, pět z nich již určité produkty otestovalo či aktuálně testuje – Jiří Macich ml., Michal Bláha z Vývojáře, Petr ‚Kecinzer‘ Řezníček, Jakub Danielka, Roman Bláha (Lord Mystic). S ostatními domlouváme zapůjčení produktů k testování – dle jejich zájmu o konkrétní typ zařízení, prozradila nám také Jana Šindelářová.

tiskové zprávě o kampani Michal Bláha říká, že nejsme honorováni, a tak zůstává zachován princip nezávislosti, avšak od jiného blogera, zapojeného do kampaně, jsme se dozvěděli, že jedním z důvodů jeho souhlasu byl i „sympatický honorář.“ Ten mu samozřejmě přejme, některé blogy se mohou pyšnit opravdu kvalitním obsahem, jenž by zasluhoval daleko větší pozornost – jejich čtenáře by však mohlo zajímat, jakými způsoby některé články vznikají. Bude-li u nich tento původ zřetelně uveden, na důvěryhodnosti blogu by to ubrat nemuselo, možná spíš naopak.

Doufejme, že si to uvědomí i oněch „dvacet statečných“. Opačný přístup by se totiž mohl vymstít i tomuto tradičně „nezávislému“ prostředí.

Našli jste v článku chybu?

29. 10. 2006 17:07

Dobrý den ve spolek,

pročítám si glosu znovu a znovu, čtu diskuzi a bavil jsem se na toto téma s několika zainteresovanými a rád bych k tomu také něco řekl. Trochu mě mrzí, že zamyšleníhodné téma glosy upozadilo jisté nedorozumění. Ten "tajemný" zdroj informací o honoráři jsem já a na anonymitě jsem opravdu netrval a netrvám. Nedělám nic špatného, za co bych se měl stydět a nevidím důvod, proč to tajit. Věřte nebo ne, ale nepodepsal jsem ani žádnou doložku o mlčenlivosti. Moje práce p…

27. 10. 2006 22:06

Spise nez objektivita je v tomto pripade opravdu jadrem uvah nezavislost blogeru - protoze rada ctenaru si zvykla rikat "ano, je subjektivni, ale na rozdil od medii jej aspon nikdo za obsah neplati". Vse, na co jsem se snazil upozornit je, ze v pripade podobne spoluprace, jakou blogerum nabizi Ataxo, je tato duvera ctenare zcela zavisla na tom, zda na spolupraci bloger sam upozorni.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu