Hlavní navigace

Blogněte o nás, zaplatíme vám

Aleš Miklík 27. 10. 2006

Místní marketingová agentura spustila v nedávných dnech v Česku netradiční kampaň: nabízí blogerům zápůjčku hardwaru a honorář za to, že vybrané komponenty na svých blozích zrecenzují. Nezmění toto využívání důvěryhodnosti blogerů pro propagaci některé značky pohled jejich čtenářů na blogery samotné? A lze vůbec mluvit o nezávislosti v souvislosti s blogy?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Otázka je samozřejmě spíše řečnická. Ačkoliv prvotní nadšení z blogů pramenilo právě z jejich „nezávislosti“ na mechanismech provozu, obvyklých v tradičních médiích, zároveň stěží najdete lepší místo pro subjektivní vyjádření, než je běžný blog. Zbytečně mytizovaná závislost na inzerentech (které se každé solidní médium dokáže vyhnout) a rutinnímu výběru a podání zpráv tak byla jen vyměněna za závislost na vlastním názoru, mnohdy jen velmi neochotně korigovanému vnější skutečností. Z hlediska důvěryhodnosti se tak praktický rozdíl mezi běžným médiem a blogerem pro čtenáře smrsknul na rozdíl v osobnějším a osobitějším podání informace – což média samozřejmě postřehla a částečně se novému trendu přizpůsobila (více sloupků a různých „zápisníků“ redaktorů apod.).

Tato výměna přesto řadě pozorovatelů přišla natolik užitečná (či nenápadná), že se blogy stále těší nebývalé přízni jak mediálních odborníků, tak vlastních čtenářů právě z důvodu naděje na osvobození produkce zpráv od tlaku vnějších okolností. O vnitřních (autorských) okolnostech a tlacích se obvykle nemluví, neb jsou považovány za samozřejmé, přestože následkem nich je drtivá většina blogů prakticky nečitelná.

I samotná vnější svoboda blogera však má samozřejmě něco do sebe. Nikdo vám neříká, o čem ani jak psát, kdy ani jak často, a pokud to umíte opravdu dobře, nemusíte si lámat hlavu ani s propagací. Ze stejného důvodu se však dlouho vznášela otázka i nad potenciální ekonomickou využitelností blogů – blogerů, schopných si na sebe blogováním vydělat, je i dnes v rámci celého světa spočetně málo.

Bylo však jen otázkou času, než reklamní agentury přijdou na způsob, jak nový komunikační kanál s grandiózní důvěryhodností pro příjemce využít a začít skrze něj servírovat čtenářům vlastní sdělení. Oněch způsobů je navíc mnoho: od firemních blogů přes fiktivní blogery až po platby za spoty na dané téma. V Česku jsme se nyní dočkali jedné z variant „blogerské propagace“: marketingová firma Ataxo oslovila za účelem propagace e-shopu itlevne.cz více než dvacítku blogerů a nabídla jim zajímavé podmínky pro přístup k novému hardwaru.

Bloger si vybere daný produkt, získá ho s předstihem před ostatními médii na otestování a následně o něm napíše – jak, to je prý jen na něm. Blogeři nejsou nikterak omezeni ve zpracování recenzí, zejména nejsou v žádném případě vázáni k pozitivnímu vyznění hodnocení. Naopak od nich očekáváme nezávislé posouzení konkrétního testovaného zařízení, subjektivně zpracované dle stylu každého blogera," vysvětlila nám Jana Šindelářová z Ataxa. Je však reálné předpokládat, že by bloger, opakovaně kritizující daný kus hardwaru, dostával k tvrdému „rozebrání“ znovu nový a nový?

O tom se budeme moci přesvědčit sami, stačí sledovat v následujících týdnech vybrané blogy. Dosud projevilo předběžný zájem o testování 15 blogerů, pět z nich již určité produkty otestovalo či aktuálně testuje – Jiří Macich ml., Michal Bláha z Vývojáře, Petr ‚Kecinzer‘ Řezníček, Jakub Danielka, Roman Bláha (Lord Mystic). S ostatními domlouváme zapůjčení produktů k testování – dle jejich zájmu o konkrétní typ zařízení, prozradila nám také Jana Šindelářová.

CIF16

tiskové zprávě o kampani Michal Bláha říká, že nejsme honorováni, a tak zůstává zachován princip nezávislosti, avšak od jiného blogera, zapojeného do kampaně, jsme se dozvěděli, že jedním z důvodů jeho souhlasu byl i „sympatický honorář.“ Ten mu samozřejmě přejme, některé blogy se mohou pyšnit opravdu kvalitním obsahem, jenž by zasluhoval daleko větší pozornost – jejich čtenáře by však mohlo zajímat, jakými způsoby některé články vznikají. Bude-li u nich tento původ zřetelně uveden, na důvěryhodnosti blogu by to ubrat nemuselo, možná spíš naopak.

Doufejme, že si to uvědomí i oněch „dvacet statečných“. Opačný přístup by se totiž mohl vymstít i tomuto tradičně „nezávislému“ prostředí.

Našli jste v článku chybu?
Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn