Hlavní navigace

CarPlay a Android Auto: smartphone v palubní desce automobilu

Lukáš Erben 12. 8. 2015

Auta stárnou mnohem pomaleji než mobilní technologie. Právě toto paradigma se Apple a Google snaží vyřešit svými „integračními“ platformami pro chytré telefony.

Průměrný věk osobních automobilů už i v USA překročil hranici 11 let, v Česku je to pak více než 14 let. I v případě, že si odmyslíme armádu vozů, které byly zapomenuty v polopřevodech a ve skutečnosti již neexistují (nyní budou konečně vyřazeny), nebo se na silnici vydají jen několikrát do měsíce či roka, bude stále průměrné stáří vozidla, které je v denním nebo alespoň víkendovém provozu, nejspíš přesahovat onu desetiletou hranici. 

Chytrý telefon si oproti tomu jen málokdo ponechá déle než dva, maximálně tři roky. Jinými slovy: když si dnes koupíte nové auto, vystřídáte za dobu jeho provozování v průměru čtyři až šest chytrých telefonů. Nebo ještě jinak: koupíte-li si dnes auto s „průměrným věkem“, pak bylo vyrobeno v roce 2001. Vzpomenete si, jaké byly tehdy populární chytré telefony? Odpověď je jednoduchá: prakticky žádné. Tedy odmyslíme-li exotický Ericsson R380 nebo Nokii Communicator. 

Vrcholem integrace mobilního telefonu v autě byla v roce 2001 „drátová“ sada handsfree – často byste v ní našli například legendární Nokii 6210. Sám jsem necelé dva roky používal právě N6210 „integrovanou“ do Passatu B5 s černobílou navigací MCD – problém nastal po výměně mobilního telefonu, kdy se opatření redukce pro nový mobil ukázalo jako velmi komplikované až nemožné a s integrací tak byl konec.

Právě problém rozdílného tempa morálního zastarávání auta a chytrého telefonu by měly do budoucna vyřešit nové integrační platformy představené v minulém (Apple CarPlay) a letošním (Google AndroidAuto) roce. Jisté pokusy o integraci Windows Phone 7 a později i Windows Mobile proběhly i na straně Microsoftu, nicméně v tomto článku se budeme věnovat jen zrodu, současnosti a budoucnosti dvou zmíněných „dominantních“ platforem.

Vedle CarPlay a AndroidAuto je třetí integrační platformou MirrorLink (na fotogorafii interiér Chevrolet Volt, který ji podporuje společně s CarPlay). MirrorLink byl původně vyvinut ve výzkumném středisku Nokie v Palo Alto a podporují jej vybraní výrobci telefonů – vedle starších modelů Nokia se Symbianem jsou to například Samsung Galaxy, Sony Xperia Z a některé další značky a modely. Mirror link je podporován například aktuálních modelech „koncernových“ vozů (systémy kategorie VW Car-Net nebo Škoda SmartLink) společně s CarPlay a Android Auto.

Virtuální jablko

Nespornou výhodou CarPlay je časový náskok – vůbec poprvé byl celý koncept představen již v červnu 2013 (ještě pod názvem iOS in the Car), první oficiální předvedení pak přišlo v březnu 2014 na ženevském autosalonu – v minulém roce pak také proběhlo oficiální uvedení na trh, nicméně některé funkce (například ovládání asistentky Siri „bez očí“ a možnost zobrazit na palubním LCD vybrané aplikace) nabídla Honda v některých amerických modelech již koncem roku 2013.

CarPlay pro integraci iPhonu do auta využívá virtuální stroj, který běží v infotainment systému (typicky se jedná o platformu Blackberry QNX, jejímuž vzniku a historii jsme se věnovali v minulém díle). K vlastnímu propojení iPhonu a palubní jednotky se používá klasický lightning (USB) kabel – ten je také, společně s iOS 7.1 nebo novějším vlastně jediným hardwarovým požadavkem na straně iPhonu (podporovány jsou tedy všechny modely od iPhone 5 výše).

Samotný VM pak slouží pro zobrazení speciálního „automobilového“ rozhraní vybraných funkcí a aplikací iOS, jedná se především o:

  • Asistentku Siri v tzv. „eyes free“ režimu – tedy s plně hlasovým vstupem i výstupem
  • Satelitní navigaci (s mapami Apple)
  • Ovládání funkcí telefonu
  • Ovládání hudby (buď hudební aplikace iOS nebo podporované hudební aplikace třetích stran)
  • Ovládání a odpovídání na zprávy iMessage (SMS)

Veškeré ovládání je typicky možné řešit buď pomocí dotykového LCD na palubní desce (CarPlay nabízí velké ikony vhodné pro ovládání z větší dálky) nebo prostřednictvím ovládacích prvků na volantu, středovém panelu nebo pomocí ovládacích prvků infotainment systému (používat označení autorádio by v tomto případě bylo opravdu dost nepřesné).

Co se aplikací podporovaných CarPlay rozhraním týče, mezi prvními byly například ty určené pro odběr podcastů nebo streamovacích služeb jako je Spotify, jejich nabídka se ale pochopitelně stále rozšiřuje.

Vůbec prvním automobilem, který CarPlay nabízel, bylo Ferarri FF v září 2014. Mezi prvními nabídlo podporu Volvo v novém XC-90 nebo Hyundai v modelu Sonata. V současné době počet modelů i značek, do nichž lze jako příplatkovou výbavu nainstalovat infotainment systém, rychle narůstá – řada z nich navíc podporuje jak CarPlay, tak standard Googlu – Android Auto.

Android v autě

Přesně rok po prvním ohlášení CarPlay přišel Google s obdobnou integrační platformou Android Auto. Ta je součástí širších aktivit sdružení OAA (Open Automotive Alliance) založeného v lednu 2014 osmadvaceti automobilkami a technologickou společností Nvidia.

Podobně jako CarPlay, také AndroidAuto pracuje se zjednodušenou obrazovkou „promítanou“ na palubní displej a dává řidiči k dispozici upravené rozhraní několika základních a dalších aplikací, které „režim“ AndroidAuto podporují. Mezi základními jsou, opět podobně jako u CarPlay:

  • Inteligentní asistent Google Now
  • Mapy a navigace Google 
  • Ovládání funkcí telefonu
  • SMS zprávy s možností diktovat odpověď
  • Ovládání hudebních aplikací

K propojení telefonu s automobilem slouží opět USB kabel, minimálním požadavkem je operační systém Android 5.0. Zajímavé je, že Android Auto dává mobilnímu telefonu k dispozici řadu údajů ze senzorů – například signál z GPS na střeše vozu, rychlost otáčení kol, informace z kompasu ve voze, signál mobilních antén vozu a výhledově i data z řídících jednotek. 

Vůbec prvním výrobcem, který Android Auto začal nabízet, byla automobilka Hyundai, během posledních měsíců se ale přidali další výrobci v čele s koncernem VW. Současný seznam vozů, v nichž Android Auto naleznete, tedy vypadá následovně (negarantujeme kompletnost, zdroj: Wikipedia):

  • Hyundai Sonata (květen 2015)
  • Škoda Fabia (červen 2015)
  • Škoda Superb (červen 2015)
  • Škoda Octavia (červen 2015)
  • Honda Accord (srpen 2015)
  • VW Golf (léto 2015)
  • VW Passat (léto 2015)

Řada dalších výrobců ohlásila, že Android Auto bude nabízet buď jako příplatkovou, nebo i standardní výbavu ve svých vozech v roce 2016. Například koncern GM předpokládá, že integrační platforma pro chytré telefony bude ve více než polovině vozů, které v příštím roce prodá. Android Auto bude ale dostupný i majitelům starších vozů v podobě hi-end autorádií podporujících tento standard. Jako první platformu nabízí ve svých „autorádiích“ Pioneer (ten také jako první nabídl „aftermarket“ podporu CarPlay).

Blackberry stále bere (skoro) vše

Jak CarPlay, tak Android Auto v současné (a patrně i dohledné) době poběží ve většině aut nad operačním systémem QNX. To mimochodem znamená, že není problém nabídnout podporu obou integračních standardů a neomezovat se tak na příznivce jedné či druhé nerozšířenější mobilní platformy. 

Je celkem pochopitelné, že výrobci aut se budou držet vyzkoušeného a spolehlivého QNX a i do nejnovějších připojených vozů pouštět iOS či Android (prozatím) jen jako hosta v podobě virtuální obrazovky chytrého telefonu na palubním LCD displeji. I to se ale, například díky sdružení OAA, může v dohledné budoucnosti změnit. 

Zůstává samozřejmě otázkou, zda životnost CarPlay a Android Auto bude dostatečná – tedy zda za osm či deset let budou ještě stále stačit tempu rozvoje mobilních technologií. Bylo by smutné (ale nikoliv překvapivé), kdyby se ukázalo, že jedinými zlatými a trvalými standardy jsou elektrická zásuvka autozapalovače, třiapůlpalcový audio konektor a snad ještě USB port.

Našli jste v článku chybu?

12. 8. 2015 9:34

Nechtel bych si do telefonu strkat 3,5palcovy audio jack :)

12. 8. 2015 14:05

Ono je to spíš "nejde vaše auto uzamknout a výrobce auta odmítá zámek opravit?"

Kdo bude používat auto, které na veřejném místě nejde zajistit proti odcizení?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: ČT láká na jarní programové tipy

ČT láká na jarní programové tipy

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon