Google příští týden na veletrhu Consumer Electronic Show v Las Vegas oznámí spolupráci s německou automobilkou Audi. Budou spolu vyvíjet informační a zábavní systém do aut, který má být založen na operačním systému Android, píše Wall Street Journal (WSJ). Bitva o nadvládu nad digitálním světem se přesouvá na čtyři kola, komentuje to list.
Google podle něj chce na expanzi Androidu do aut spolupracovat také s dalšími automobilkami a hardwarovými firmami, jako je třeba výrobce grafických čipů Nvidia. Standardem budoucích aut by mělo být připojení k internetu a využívání řady aplikací – počínaje navigací, přes čtení a psaní zpráv, poslech hudby až k hraní her nebo sledování filmů (to samozřejmě platí pro pasažéry, ne pro řidiče).
Na obdobných konceptech přitom pracuje i konkurenční firma Apple, která letos v červnu oznámila, že operační systém iOS 7 bude obsahovat standard „iOS in the Car“. Ten přináší hlavně standardizaci připojení zařízení se systémem iOS k současným systémům v autech.
Výrobci zejména drahých luxusních vozů ale se smartphony pracují už delší dobu - BMW tak například nabízí aplikaci BMW Connected, která po připojení iPhonu umožňuje vybraným službám a aplikacím využívat palubní display nebo audiosystém. Obdobné aplikace mají i další automobilky.
Moderní auta se stále více mění v počítače – řadu podstatných funkcí sledují a řídí elektronika. Výrobci také postupně směřují k tomu, že se auta budou řídit čím dál tím víc bez zásahu člověka. Google ostatně už několik let vyvíjí prototyp auta, které se řídí samo, a Sergey Brin loni předpověděl, že podobná vozidla budou do pěti let běžně k vidění na silnicích. Zatím se sice zdá, že byl příliš optimistický, ale brzdou jsou tady spíš zákonná omezení než technické problémy.
Připojení aut k internetu je tak dalším logickým krokem. Někteří výrobci (například Audi) už ostatně oznámili, že vozy začnou osazovat samostatnými 4G čipy, které jejich auta připojí k rychlému mobilnímu internetu. Nelze než souhlasit s výrokem analytika společnosti Gartner Thila Koslowskiho, citovaného v článku WSJ: „Auto se mění v ultimátní mobilní zařízení.“