CentralWay: teď je doba pro startup s e-komerce

Švýcarská společnost Centralway patří mezi investiční partnery řady českých úspěšných projektů jako Invia nebo Jyxo. Jak funguje, jak si vybírá subjekty pro investice a je jí finanční krize příležitostí nebo rizikem?

Původně jsme si o tom měli povídat v rámci Netclubu s Martinem Seidlerem, nakonec jej pro nemoc zastoupil jeho kolega David Dostál. I on se však o fungování jednoho z nejznámějších investorů do českých internetových společností rozhovořil, často za pomoci či doprovodu publika, v němž seděli zástupci společností, do nichž Centralway vstoupil.

A někdy to byly zajímavé střety. Například David Špinar, šéf internetové marketingové a poradenské společnosti H1.cz, si posteskl, že po vstupu Centralway do společnosti se s jejími zakladateli nevídal, ačkoliv právě od konzultací a poradenství si sliboval největší přínos pro rozjíždějící se firmu. Po dvou letech nyní desetiprocentní podíl, který Centralway v H1.cz drží, vykupuje zpět.

Naopak ve chvíli, kdy se rozprava stočila k výsledkům projektů, do kterých Centralway vstoupil a ukázalo se, že nikdo není ochoten jakékoliv poměřitelné výsledky prezentovat, se Davida Dostála zastal Tomáš Vrána z projektu Webnode, který prohlásil: Naším cílem je tajit čísla. Jsou příliš velkou nápovědí pro konkurenci. David Dostál odhadl pozici projektů spravovaných Centralway na čtvrtou příčku na trhu, hned za Seznamem (ten označil za vlastně americký Tiger), Centrum Holdings a CME/Novou. Společnost MAFRA a portál iDnes vůbec nezahrnul. A tajení čísel dostál i Dostál – nic konkrétnějšího neřekl.

Centralway Netclub

Fotografie: zleva Rita Gabrielová (Seznam.cz), David Špinar (H1.cz), Tomáš Vrána (Webnode) a Aleš Ptáčník (CentralWay Central Europe). Autor všech fotografií: Ivana Dvorská.

Vytipování projektů

Podstatou investování společnosti CentralWay je vytipování společností, které mají zajímavé lidi a také přiměřený obchodní model s potenciálem. V investičním fondu je několik desítek milionů euro. Jak jsme ale zjistili mezi českými společnostmi, do nichž CentralWay vstoupil, většina vstupů je na bázi poradenství, konzultací, kooperace. Samotné finanční investice jsou spíše výjimkou.

Takovou výjimkou je Čeknito, videoportál původem ze Slovenska (kde hraje prim), jenž s pomocí Centralway expandoval na český trh. Zde podle Dostála je druhým největším tuzemským videoprojektem po Stream.cz, ale odstup v návštěvnosti Dostál nekomentoval – zatímco Stream navštěvují spíše statisíce lidí denně, v případě Čeknito půjde o desetitisíce. Čeknito je jiná cílová skupina než stream.cz, míříme na 15–25 let. Na Slovensku jsme největší, v Česku druhý jako videoportál. Založili to dva lidi ze Slovenska, my jsme jim dali peníze, strategii, zkušenost, koupili jsme hardware, investovali do programátorů a managementu. Investice je 5–10 000 euro měsíčně, máme 90 % podílu, prohlásil Dostál. (Centralway investuje do webového projektu ceknito.cz)

Podobné to bylo v případě Webnode, což je služba pro tvorbu stránek zdarma, na ní je dnes registrováno přes 80 000 českých uživatelů, potvrdil. (Český projekt WebNode.com získal švýcarského investora)

Centralway Netclub M. Čermák a D. Dostál

Fotografie: zleva M. Čermák (moderátor) a David Dostál (Centralway)

Řeč byla také o úspěchu Blog.cz. Michal Illich původně nápadu Blog.cz ani nevěřil, přesvědčil ho až M. Seidler, že to bude úspěšná záležitost, řekl o počátku služby Blog.cz Dostál. Provozní zisk služby sice nepřišel, zato se našel kupec z ranku, na jaké se CentralWay specializuje, tedy mediální společnost. V tomto případě CME, které se Blog.cz hodil pro srovnání čísel návštěvnosti s konkurenty tak, aby se dostal do české internetové extraligy. (Nova a Jyxo: generátor návštěvnosti za 200 milionů korun)

Krize je příležitost

Dostál považuje finanční krizi za příležitost: Krize je příležitost, vidíme šanci, kde bychom mohli investovat do dobrých lidí. Vůbec to pro nás neznamená nějaký útlum aktivity. Šanci mají jen e-komerce projekty, kde je obchodní model. Tam, kde je obchodní model reklama, sociální sítě, to v krizi šanci nemá. V krizi prodáváme podle obratu, ne podle unikátních uživatelů.

Za krize je lacino, když dneska začíná někdo podnikat, tak jsou levní lidé v IT, technika je levnější, nájmy se dají dobře sehnat a jádro firmy tvoří sales manager, obchod. Investujeme do top teamu, lidi lidi lidi, nevěříme jen excelovým tabulkám. A chceme hned pochopit, co chtějí dělat, nebudeme dvě hodiny poslouchat něčí plán, dodává.

Dostál ale také přiznal, že momentálně neprobíhají jednání s žádnou novou firmou, ovšem od příštího týdne zase začíná CentralWay intenzivně hledat nové společnosti: 99 % projektů si vybíráme sami. Investovali jsme do 30 projektů, v podstatě žádný jsme si nevybrali na základě toho, že se nám ozvali oni.

Centralway Netclub: David Dostál

Fotografie: David Dostál na setkání Netclubu.

Že CentralWay nyní věří na e-shopy a e-komerce, to se přehlédnout nedalo. Podle Dostála je i na českém trhu ještě řada bílých míst, kde nabídka e-shopů není dostatečně kvalitní a kde je možné prorazit. I takové projekty jsou v zorném poli CentralWay.

A proč se švýcarský CentralWay specializuje na Českou republiku a Slovensko? Podle Dostála opět a především kvůli lidem, ti tu jsou vřelí a plní života, což se nedá se západní Evropou srovnat. A start-up společnosti stojí na lidech.

CIF16

Úspěch CentralWay, kterému se výjimečně spolehlivě daří vyzobávat úspěšné a finančně zhodnotitelné projekty na českém internetu, stojí podle Dostála na Martinovi Seidlerovi a jeho vizích, vizionářství. Ostatně. Seidler se k penězům, které dále investuje, dostal příznačně: v počátcích Internetu, kolem roku 1996, vybudoval pracovní portál Jobinteractive.com, který později prodal. A právě proto, že v internetovém podnikání začínal „od píky“, má dnes vhled do všech aspektů začátků start-up společností. I proto byla škoda, že nakonec na Netclub nemohl Martin Seidler dorazit a o své vize se podělit přímo…

Rozhovor s Martinem Seidlerem o Internetu najdete zde na Lupa.cz: Martin Saidler: český Internet bude do dvou let patřit americkým firmám. Rozhovor s Alešem Ptáčníkem, šéfem CentralWay Central Europe, najdete na Lupě zde: Aleš Ptáčník, Centralway: nejsme běžci krátkých tratí.

Příští – dubnový – Netclub bude hostit Tomáše Kapalína ze serveru Libimseti.cz.

Anketa

Považujete současnou dobu za vhodnou do investic do e-komerce startupů?

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 10. 2011 5:36

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »