Hlavní navigace

Nova a Jyxo: generátor návštěvnosti za 200 milionů korun

28. 5. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Mediální skupina CME, provozující v Česku televizi Nova, oznámila koupi společnosti Jyxo.cz za 163 až 200 milionů korun a rázem se dostává na třetí místo v návštěvnosti na českém Internetu.

Úterý 27.května 2008 můžete směle přidat do seznamu nejvýznamnějších dnů v historii českého Internetu. A protože se píše rok 2008, je právě tento den zaznamenáníhodný pro další akvizici. CME, vlastník TV Nova, totiž ve středu v 15:00 oznámila koupi Jyxo za 163 až 200 milionů korun.

Kupuje je od Michala Illicha, zakladatele, a investiční společnosti Centralway Investment AG. Konečná částka je závislá na dosažení cílů, které budou vyhodnoceny po dvou letech od akvizice (zde nezbývá než dodat, že na Internet je to velmi nevýhodná podmínka pro prodávající, velmi výhodná pro kupující). Michal Illich začne pro TV Nova pracovat jako šéf technického vývoje.

Součástí prodeje je vše, co Jyxo nabízí – fulltextové vyhledávání, PPC inzertní systém (kde je základem pro Sklik.cz), blogovací technologii (Blog.cz, využívanou dalšími společnostmi, včetně TV Nova) a webmail. A včetně aktivit Jyxa v Maďarsku a na Slovensku. Tisková zpráva uvádí, že v roce 2008 mělo Jyxo obrat 17,9 milionu korun a provozní zisk 11,1 milionu korun – není ale uváděno žádné rozdělení na konkrétní položky.

Blog.cz eviduje zhruba 400 000 blogů, z nichž většina jsou typické „blogísky“, které čte většinou pouze jejich autor(ka) a pár jejich kamarádů či kamarádek. Ostatní služby nemají (z hlediska návštěvnosti) žádný praktický význam. Zato jsou případně problematické, protože jsou v řadě případů licencované společnostem, které nemusí chtít pokračovat ve využívání těchto technologiích právě po změně majitele.

Řeč čísel

Vezměme Blog.cz (2 559 543 uživatelů) a  Nova.cz (804 427) a k tomu připojme důležitou informaci o počtu společných uživatelů (541 868, všechno dubnová čísla ze statistik NetMonitoru). Za 163 milionů korun si tak CME koupilo 2 miliony uživatelů a v reálném výsledku se tak může dostat na něco mírně přes 2 miliony 800 tisíc uživatelů (z neznalosti často prezentovaný prostý součet je něco přes 3 300 tisíc).

Ze sedmnáctého místa v žebříčku (provozovatelů) se dostane na třetí místo. Ředitel Novy si tak bude teoreticky moci oddychnout, slib daný CME, tedy stát se „trojkou“, se rázem splnil.

Předchozí situace
provozovatel uživatelé
Seznam.cz 4 388 053
NetCentrum 3 127 317
Mediální skupina Mafra 2 763 330
ImpressionMedia 2 454 499
Jyxo 2 073 067
ARBOinteractive 1 798 257
Sanoma Magazines 1 691 105
Amedia 1 533 965
Global Inspiration 1 417 678
247media 1 384 884
InternetInfo 1 241 576
Aukro 1 130 062
Hyperinzerce 1 011 099
ComputerPress 821 618
Ringier 778 901
Miton CZ 733 319
CME Media Services 731 321
Možná změna
provozovatel uživatelé
Seznam.cz 4 388 053
NetCentrum 3 127 317
CME Media Services 2 822 402
Mediální skupina Mafra 2 763 330
ImpressionMedia 2 454 499
ARBOinteractive 1 798 257
Sanoma Magazines 1 691 105
Amedia 1 533 965
Global Inspiration 1 417 678
247media 1 384 884
InternetInfo 1 241 576
Aukro 1 130 062
Hyperinzerce 1 011 099
ComputerPress 821 618
Ringier 778 901
Miton CZ 733 319
tiscali.cz 581 987

Nejlepší pro pochopení poměru mezi Blog.cz a Nova.cz je ale podívat se na klasický průnikový graf. Jediný komentář … David a Goliáš. A vyberte si, kdo je kdo.

průnik návštěvnosti Blog.cz a Nova

A poslední chybějící pohled pro úplnou představu je časový vývoj – měsíční návštěvnost (RUest, pouze čeští uživatelé). Zatímco Nova.cz (zde ještě zcela bez vlivu spuštěného TN.CZ) je zde projektem vykazující růst, Blog.cz je daleko spíše dospělým produktem bez růstu.

měsíční návštěvnost Blog.cz vs. Nova

„Bez vlivu spuštěného TN.CZ“ je navíc důležitá poznámka – nejzajímavější budou květnová  čísla. Ta totiž ukáží, jestli Jyxo.cz stále má tak velký počet uživatelů, kteří nikdy v dubnu nebyli na Nova.cz (ano, skutečně, nikdy tam nebyli). Květnová návštěvnost TN.cz, započítaná do Nova.cz, se totiž bude nejspíš pohybovat někde na 1.5 milionu návštěvníků (nevracejících se návštěvníků). Ve výsledku by se tak spojení TN.cz a Blog.cz mohlo dostat i na druhou příčku.

Proč CME kupuje nevýraznou síť blogů Blog.cz?

Na otázku v mezititulku se jako nejjednodušší odpověď nabízí jedna věc. Krajně nepravděpodobná – prostě proto, že řekli, že budou trojkou českého Internetu a právě tahle akvizice jim k tomu dopomohla.

Petr Dvořák, generální ředitel TV Nova, se ke koupi vyjadřuje ve smyslu, že budou moci rychle zapojit online komunity, které jsou zajímavé pro naše posluchače a inzerenty. Odvážné tvrzení, hned z několika důvodů. Jedním z těch  hlavních je, že blogeři nebudou mít vůbec zájem o zaplnění svých blogů inzercí TV Nova (prostě se seberou a půjdou tam, kde inzerce není). Další důvod je ten, že se zatím nikomu nepodařilo blogovací sítě proměnit v peníze a už vůbec ne inzertní peníze. Samotné Jyxo mělo řadu měsíců k dispozici unikátní blogovací web s dvěma miliony uživatelů – agentury a inzertní klienti ale o něco takového vůbec neměli zájem.

Zajímavá je i zmínka o slově komunity – to aktuálně patří k neodmyslitelnému koloritu Web 2.0 světa. Všichni chtějí budovat komunity, velmi málokdy se něco takového skutečně daří. A Blog.cz jako představa komunit? Tam komunity nejsou a budou se vytvářet jenom nesmírně těžko – je to příliš roztříštěné a snahy o organizování budou narážet na problematické zahájení.

Pravděpodobnější důvod je jiný. CME koupilo TV Nova generátor návštěvnosti. Někdo se možná domnívá, že se mu (nějak) podaří zopakovat úspěch nástroje v podobě hlavní stránky Seznam.cz – ta je totiž unikátním vodičem, po kterém miliony návštěvníků den co den přetečou na další aktivity Seznamu (perfektně demonstrovatelné na skokanovi roku, Stream.cz).

Ani zde to ale nebude bez problémů. Blog.cz má příliš roztříštěnou návštěvnost, byť v právě to může Nova doufat. A stejně jako u případného zaplavení reklamou, i zde je stejný problém. Své osobní blogy (blogísky) si jejich vlastníci kdykoliv přesunou jinam. Kdykoliv, kdy se jim přestane líbit, že slouží jako nástroj někomu, aniž by z toho cokoliv měli.

Předmětem koupě ale není jenom blogovací systém (byť ten jediný má význam pro aktuální návštěvnost). „Chtěl bych vás ujistit, že všechny své závazky vůči všem klientům nadále budeme plnit a věřím, že zázemí větší firmy bude mít přínosy i pro služby pro vás. Klíčová pro nás zůstává trojice produktů – vyhledávač, reklamní systém a blog,“ uvedl včera v e-mailu, který dorazil do redakční schránky Lupy, Michal Illich.

Takže vyhledávač? Jakkoliv je jasné, že právě vyhledávání je na Internetu tou nejvýznamnější komoditou (a Google v za pár let bude mít větší příjmy než celý Microsoft), české karty jsou rozdány a vstup TV Nova na pole vyhledávačů nedává smysl. Samotné Jyxo, kdysi poměrně úspěšné a známé jako dodavatel vyhledávacích technologií, dlouhodobě na poli vyhledávacích technologií ztrácelo.

A reklamní systém? Zde je dobře pochopitelně využití pro vnitřní potřeby TV Nova a možné rozšíření nabídky reklamních možností (ne nadarmo je to médium s největšími příjmy z reklamy v ČR). V tomto případě ale opět schází možnost růstu. A firmy se kupují proto, aby rostly…

Velké plány Novy s Internetem

V uplynulých měsích bylo TV Nova velmi slyšet, zejména ve vlně rozhovorů, ve kterých Petr Dvořák líčil budoucnost Internetu jako svět videa, videa na mobilních telefonech a řadě dalších věcí, které prozatím nemají žádnou oporu v realitě. Spuštění TN.CZ bylo doprovázeno mediální masáží doslova nemající obdoby. Bohužel také masáží, která vyvolala očekávání větší, než je skutečný výsledek. Zajímavé je ohlédnutí na některé momenty v minulosti.

„Když se dočítám, za kolik se české portály prodaly, domnívám se, že je mnohem výhodnější pustit se do budování vlastních věcí,“ řekl Dvořák na Fóru HN ještě v dubnu tohoto roku.

Nejzajímavější, z pohledu na poměrně nákladnou akvizici, je ale citace z ČTK: „Podle Dvořáka je ale trh co do cen přehřátý, a proto se Nova rozhodla vybudovat stránky vlastními silami.“

Na stejném místě najdete i stále nenaplněnou vizi:

Stránky by podle Dvořáka neměly nabízet všechny služby jako současné portály, ale měly by se zaměřit na kontinuální zpravodajství a na zábavu s důrazem na video. „Ke každé hlavní zprávě by se mělo na internetu do 90 minut objevit video,“ dodal Dvořák.

Paradoxně to vypadá, že Nova říká řadu lákavých, srozumitelných a smysluplných věcí, aby je následně neproměnila ve skutečnost. Pokud hlavní zprávou rána pracovní dne je to, že (…) dva staříci se poprali o dort a jeden na druhého vytáhl nůž, více na TN.CZ, tak to vypadá, jako když někde vznikla velká chyba.

Nejvýznamnějším důvodem snah TV Nova o Internet je spojená nádoba mezi tím, že televize ztrácí na sledovanosti (mladá generace má raději Internet a nejvíce je to vidět právě ve zpravodajství, kde tradiční média dokáží být pouze velmi pomalá) a snižující se příjmy z inzerce přecházejí právě na Internet. Nějaké ty tři či čtyři miliardy sice nejsou prozatím v poměru k celkovému inzertnímu trhu nijak významné, ale budoucnost bude stále více a více přelévat peníze směrem k Internetu. A jak již bylo napsáno, (…) inzerentům pak chce nabídnout především propojení prodeje televizní reklamy a reklamy na Internetu.

Co na to říkají ostatní hráči na českém Internetu?

„To je prostě život, že se situace na trhu vyvíjí. Snaha Novy je přirozená. Tím spíš, že květnový start projektu se moc nepovedl.“ –  ředitel iDnes.cz, Jaroslav Kábele. „Přece jen nemůže všechno koupit MAFRA,“ dodává.

"Nevím, co s tím na Nově budou dělat. Již řadu dnů navštěvuji webovou stránku tn.cz, abych se znovu a znovu přesvědčoval, že mě na ní nic neláká. Budování internetového portálu a další internetové akvizice mohou z hlediska vzdálených finančních investorů a akcionářů Novy vypadat slibně, ale jednou přijde chvíle, kdy se budou muset skládat účty… " – mediální analytik Milan Šmíd, www.louc.cz

Osobně jsme nesmírně zvědav, co chtějí dělat s tak neskutečně privátním prostorem a těžko prodejným inzertním médiem, říká Pavel Mucha, generální ředitel společnosti Centrum Holdings.

BRAND24

„Akvizici Novy nechceme komentovat, jen potvrzujeme, že společnost Jyxo s.r.o. nadále zůstává pro Seznam partnerem pro PPC systémy na službě Sklik,“ říká Seznam.cz.

Perlička na závěr

Ve včerejších ohlasech ke zprávičce se objevil jeden ohlas, který si neodpustím zopakovat :

Gratuluji Illichovi :)))), takhle Novu oskubat,
no alespon nekdo dostal svoje prachy z arbitraze zpet :)))

Udrží si Nova vysokou návštěvnost Blog.cz, pokud na blogy nasadí reklamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).