Centrum Holdings se prodává. Není se čemu divit

Událost roku 2007 a největší propadák českého internetu je prý na prodej. Trvalý sestup, kumulovaná ztráta, propouštění. Taková je životní realita někdejší „dvojky českého internetu“. Kdo ji koupí?

O tom, že je Centrum Holding na prodej, putuje po internetu řada zkazek a těžko si z nich vybrat, která je pravdivá a co je jen dílo pomlouvačů. Většinou se ale shodují v jednom: potíž je s cenou, kterou by mohl Warburg Pincus za konglomerát skrytý pod jménem Centrum Holdings a.s. požadovat.

Krátký historický exkurs

Poslední dobrý rok této firmy byl 2005, jenže to se tak ještě nejmenovala – tehdy se ještě jmenovala NetCentrum. Dalo by se tak říci, že Centrum Holdings svou dobrou éru na českém internetu nikdy neprožil a od svého narození patří mezi největší propadáky českého internetu, které drží nad vodou jen zoufalství investora. A to je také otázka pro případný prodej: kolik bude definitivní ztráta, kterou se Warburg Pincus uvolí odepsat před tím, než z českého internetu vycouvá. Ke dnu půjdou miliardy, jisté není jen to, kolik.

Dokud se Centrum Holdings jmenovalo NetCentrum, patřilo mezi alternativní portály. Z pohledu uživatelů motivovalo vedoucí Seznam neusnout na růžích, ze seznamáckého pohledu okopávalo kotníky. Tandem zakladatelů Bajer/Tomek v době, kdy si ještě mohli přijít na jméno, ukazoval „další dvojce českého internetu“ Atlasu, že pro úspěch na trhu je klíčové nejen umět technologie vytvářet, ale hlavně je umět prodat. A že obsáhlé strategie nahradí vyhmátnutí momentálních proudů. Což v roce 2005 znamenalo soustředit se na investora, který se oklepal z dotcom bubliny a bude ochoten firmu „vykešovat“, protože už v té době muselo být zakladatelům i původním investorům zřejmé, že bitvu se Seznamem nebude možné dlouhodobě ustát.

Bylo třeba vytvořit dobrý dojem. A po produktové stránce Centrum boduje. Využívá hype kolem nedávno spuštěného Gmailu od Google a představuje vlastní gigový email, více načinčaný, než odladěný. Následuje výkonostní reklamní systém AdFox a konečně v listopadu 2005 také „první český výhradně internetový zpravodajský portál Aktuálně.cz“. Spolupráce s Primou na tehdy úspěšných VyVolených vypadá jako technologická špička tehdejších videopřenosů. Centrum je prostě sexy, cool a in. 

Aktuálně byl poslední úspěch

Aktuálně.cz se také, při pohledu z roku 2012 stane poslední pozitivní pamětihodností, kterou Centrum českému internetu přinese, však také v roce 2006 dostává Křištálovou Lupu za projekt roku. Jenže to v roce 2005 ještě není zřejmé, dokonce chvilku existuje podezření, že by Centrum opravdu jednou mohlo Seznam převálcovat, protože ví, kudy se bude internetový business ubírat. Neví, pouze vydává poslední peníze k vytvoření dobrého dojmu, jímž chce utáhnout movitého kupce a ve skutečnosti se ani produktově, ani obchodně Seznamu nepřiblíží. 

Dobrému dojmu pomáhá v roce 2006 rozjetá reklamní kampaň Bóbika, která na chvíli zastiňuje i samotný Seznam a řada asijských restaurací z ní žije dodnes.

A kupec se nakonec našel. Koncem roku 2007 dopadají dlouho se vlekoucí jednání s  americkým fondem Warburg Pincus, který do vykoupení podílů původních investorů a podílníků investoval nikdy nepotvrzenou částku odhadovanou mezi jednou až třemi miliardami Kč. A aby tuto investici zdůraznil, koupil také počátkem roku 2008 konkurenční portál Atlas.cz. I v tomto případě cena za akvizici nebyla nikdy oznámena a odhaduje se na 300 – 500 milionů Kč, přičemž další stovkou milionů Kč operační ztráty zatížil Atlas rozpočet Centra, což se promítlo do gigantické tohoroční ztráty Holdingu.    

Proč Warburgové koupili Atlas, zůstane po věky věků záhadou, a jeho fúze pak příkladem nejhůře zvládnuté akvizice v Česku. Údajně proto, aby „odstranil trojku z trhu“ a neumožnil nikomu jinému Centrum předstihnout, což se ale později i bez akvizice podaří iDnesu.

Houfně prchající zaměstnanci Atlasu označují chování managementu Centra při „slučování firem“ téměř za genocidu, mírnější pak za hovadinu či šikanu. Jestliže sloučená firma měla mít v roce 2008 celkem 450 pracovníků, ve skutečnosti jich má koncem roku necelé čtyři stovky a v roce 2009 pak už jen 265. Tehdy se ale do celé věci také vložila krize a management mohl masové odchody zaměstnanců vysvětlit jako „operativní snížení mzdových nákladů až o 28%“. Za krizi se dalo schovat ledasco, jak brutální ztráta, tak propad obratu i produktová dezorientace a management Pavla Muchy toho využije. Faktem ale je, že od startu Aktuálně a koupě Stahuj se Centru nedaří vytvořit žádný zajímavý produkt. I spolupráce s ICQ je nakonec promarněná šance, ze které dodnes management ICQ vidí rudě.

Už roku 2008 ovšem v Lupě pasujeme Centrum na zklamání roku a naše důvody se můžete dočíst zde.

Řeč čísel ukončíme v roce 2010, kdy šéf Centrum Holdings Pavel Mucha odchází a nahrazuje jej Andreas Demuth. Máme-li věřit pomluvám, pak o českém šéfovi nechtěl investor ani slyšet a trval na někom nezatíženém místními zvyklostmi. Čemu se také divit.  Z někdejší „jedné z dvojek českého internetu“ mu zbyla firma s propadajícím se obratem, s těžko čitelnou produktovou strategií a nevýrazným odlišením od konkurence. Firma, jejíž exzaměstnanci zakládají úspěšné společnosti (třeba Effectix) a jejíž jedinou službou, kterou si uživatelé spontánně vzpomenou, je Aktuálně. Výsledky za rok 2011 ještě firma nepublikovala, ale nezdá se, že by nás mohly okouzlit. A to nejenom v Česku, i chorvatská akvizice Centrum Holdings Net.hr pořízená kdysi v opojení nadregionálními ambicemi, se potýká s propadem návštěvnosti a atakuje ji celá řada konkurentů.

Úspěšné jsou naopak letošní obsahové akvizice a rozlety do ženského světa. Zena.cz, k ní se přidává Vareni a Zdrave.cz, posiluje Sport na Aktuálně a za pozornost stojí i nová Datarama, kterou ale po novém roce postihly razantní úspory.To vše ale už zřejmě navazuje na plánovaný prodej a posilování pozice před ním.

Výsledky Centrum Holdings / NetCentrum dle auditu.

Poslední zajímavou informací vážící se k Centru je letošní propouštění. Údajně až 10 % lidí, z části v rámci neobsazování rušených pozic, ale s největší pravděpodobností ladění čísel před prodejem firmy. 

Výsledky Centrum Holdings

Budoucnost Centrum Holdings

Příjmy Centrum Holdings jsou téměř zcela postaveny na reklamě, výjimkou jsou drobnosti jako Sw.cz. Diverzifikace se nikdy nepodařila. A stávající stagnace reklamy příjmům na stabilitě nepřidává. Nahrazení vlastního PPC systému AdFoxu ve prospěch Google AdWords znamenalo pustit se do konkurence s mnohem pružnějšími agenturami. Příjmy táhnou klasické firemní zápisy do Najisto, bannerová inzerce a dobře rozjeté PPC oddělení.

Návštěvnostně Centrum spíše zaostává, záleží samozřejmě na tom, jak příhodnou metriku zvolíme. 

Návštěvnost homepage portálůZdroj dat: NetMonitor

Návštěvnost homepage portálů

V grafu vidíme porovnání homepage Seznamu, iDnesu a Centra v průběhu doby, kterou NetMonitor sleduje (týdenní Ruest, tedy odhadované skutečné uživatele). V roce 2009 se velmi příznivě projevilo započtení a přepočtení uvítací obrazovky ICQ, jenže od té doby návštěvnost z milionu týdenních uživatelů stabilně klesá, což s ohledem na to, že návštěvnost Seznamu i iDnesu naopak stabilně roste, je na pováženou. V polovině roku 2011 se již dá vážně spekulovat o tom, zda homepage iDnesu Centrum nepředběhla co do významu, a zápornou odpověď si můžeme dát jen posunem metriky takové otázky. Zdá se, že vliv homepage Centra dlouhodobě klesá, ať se jej firma snažila redesignovat, jak chtěla.

Z grafu celkové návštěvnosti balíku všech serverů je ještě naléhavěji vidět, jak se změnila pozice Centra oproti iDnesu. Od poloviny roku 2010 nemůže být ani řeči o tom, že by Centrum iDnes nějak návštěvnostně ohrožovalo, co do počtu návštěvníků. Naopak mu hrozí sestup ze třetí na čtvrtou, ne-li pátou pozici za CET21/Novu a Sanomu. A to by byl opravdu smutný pád.      

Návštěvnost serverů jednotlivých největších provozovatelůZdroj dat: NetMonitor

Návštěvnost serverů jednotlivých největších provozovatelů

A ještě jeden žánrový graf s přehledem brutto příjmů z reklamy. Nejsou odečteny provize, ty nejsou veřejně známy, nápadné je ale jedno: Centrum zaznamenalo pokles a Mafra se k němu blíží.

Brutto příjmy z reklamy (včetně provizí). Zdroj: AdMonitoring

Brutto příjmy z reklamy (včetně provizí). Zdroj: AdMonitoring

Kdo Centrum koupí?

Jak už bylo řečeno, nejdůležitější otázkou je, jak moc bude ochoten jít s cenou dolů Warburg Pincus. Zřejmě nejvážnějším kandidátem je opravdu Ringier Axel Springer, jehož nejvyšší vedení se již bylo na celou záležitost podívat a vážně o ni uvažuje. Firmě by se tak uzavřelo kolo středoevropských akvizic, právě totiž koupila polskou jedničku Onet.pl a před dvěma lety slovenské Azet.sk. Spolu s českým Bleskem by měla šanci posunout nejenom návštěvnost Centra opět kousek před iDnes, ale navíc i Aktuálně k nevídaným výšinám novinařiny, jaké v Blesku právě předvádí jeho šéfredaktor Pavel Safr.

EBF16

Ringier je také jeden z mála, kdo je při penězích a kdo nemá čas. Zatímco Savovova Mladá fronta opatrně konsoliduje a úsporně vyzobává za rozumné peníze, Ringier na takovou strategii nemá zkušenosti, takže mu zřejmě nezbude, než zaplatit prémiový příplatek a vypořádat se s Centrem. Pokud ovšem dojde k dohodě na ceně, protože balík peněz, jež Ringier mohl do středoevropského regionu investovat (hovořilo se o 200 milionech euro na akvizice) se nákupy na Slovensku a v Polsku dosti ztenčil.  

Spekulovat o ostatních zájemcích je zbytečné. Centrum sice nabídku rozeslalo na všechny strany, ale poměr cena výkon nenahrává tlačenici. Snad jen spekulace, že by mohli mít zájem bývalí zakladatelé, mohou zaujmout. Bylo by zajímavé sledovat, co by s Centrem provedli a zda by se jim podařilo zbavit jej nálepky českého internetového propadáku, kterou mu sami nalepili přílišným úspěchem při jeho minulém prodeji.

60 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 7. 2012 7:47

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »