Hlavní navigace

Češi důvěřují informacím z Internetu

28. 11. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Tedy alespoň 52 % obyvatel procent věří většině a 38 % přibližně polovině informací z Internetu. Uvádí to alespoň zpráva Centra pro digitální budoucnost. Jsou  všechna výzkumná centra opravdu smysluplná a důvěryhodná?
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Zpráva také uvádí nemalé množství zajímavých informací. Například, že Češi rádi poslouchají online rádia (alespoň jednou týdně každý čtvrtý). Zprávu přinesla ČTK. Na zprávě můžeme vidět především dva zajímavé pohledy, které mají poměrně blízko nejen k internetové žurnalistice a jejího resonování u čtenářů, ale také ke vnímání Internetu jako takového.



Předně je velice pozoruhodné, pro jaké typy šetření můžeme mít centra a výzkumné ústavy. Zpráva sice uvádí, že centrum pracuje při univerzitě v americkém Annenbergu. Je zábavné sledovat, jaký vztah mají novináři i čtenáři k výzkumným centrům. Je to podobné, jako když nám zubní pastu doporučuje v televizní reklamně pán v bílém plášti. Má bílý plášť, tak mu můžeme věřit. Co na tom, že člověk v reklamě je občanským povoláním instalatér. Podobné je to s centry všeho druhu, nejlépe s těmi, která mají anglické názvy. Přitom se často jedná o nějakou formu občanského sdružení, jehož odbornost není nijak garantovaná. Osobně mi těch rádoby vědeckých ústavů přijde poslední dobou nějak moc.



Tím nechci nijak snižovat možnosti a kvality Centra pro digitální budoucnost, ale nechť každý čtenář zváží, co asi může takové centrum vyzkoumat. Jen si vzpomeňme, co se o počítačích a jejich budoucnosti říkalo před deseti či dvaceti roky. Nikdo by v té době nepředpokládal, že tuto glosu budu moci psát v online textovém editoru na počítači s bezdrátovým připojením k Internetu a z tepla domova.



Tou druhou zvláštností je forma, jakou jsou data uvedena. Nikdo z nich neví, na jaké téma se tazatelé či průzkumníci respondentů dotazovali. Zpravodajské servery? Blogy? Jaký význam má vlastně vydání takové zprávy ze strany tak kvalitní a ověřené agentury, jako je ČTK? Možná by měla data nějakou hodnotu, pokud bychom znali nějaký dlouhodobý trend. Mohli bychom říci, jestli důvěra v Internet a informace na něm uvedené se zvyšuje, klesá či stagnuje. Z této zprávy tedy nevíme nic.

BRAND24



Celá výzkumná zpráva je svou formou podobná starší hysterické zprávě varující před kolapsem Internetu vinou přetížení infrastruktury. Tu přinesla Nemesis Research. Vše ovšem za předpokladu, že nikdo nebude do rozvoje přenosových soustav a serveroven nijak výrazně investovat. Pravděpodobnost takové situace je malá a tedy celý výzkum nicneříkající. Přesto se mu mnohá média hojně věnovala a zprávy o „kolapsu Internetu“, jenž má být za dveřmi, nás strašily z řady médií.



Zdá se, že stejně, jako si většina z nás vypěstovala jistou alergii na obvyklou větu v mnohých rádiích američtí vědci zjistili…, budeme si muset vypěstovat nový obranný reflex na nastupující fenomén v podobě věty centrum pro XY přineslo výzkum. Centrum pro výzkum čehokoli si může jako občanské sdružení založit každý. A tak bychom měli k celé věci přistupovat. Ono není centrum jako centrum. Čili: víme, kdo je za tím vším a Qui bono?

Důvěřujete internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).