Je prudký nárůst počtu slevových serverů jen nafouknutou bublinou, nebo novou érou nakupování? Jak přilákat zákazníky a vymezit se vůči ostatním v konkurenci dvanácti tisíc v Česku působících e-shopů? Kde jinde ještě vydělat na Internetu peníze? Nejen na tyto podnětné otázky odpovídali panelisté na letošním ročníku Czech Internet Fóra, které proběhlo včera v pražském Konferenčním centru City.
Potenciální investor mohl být z programu i panelistů letošního ročníku akce nadšen. Jako zajímavý rozjezd posloužil workshop o Affiliate marketingu v podání Petra Voplakala z Mediatelu. Ten trefně komentoval stesky provozovatelů e-shopů o tom, že CPM či PPC už nejsou tím pravým ořechovým, když předpověděl, že budoucnost bude v platbě za lead. To je nejen pro provozovatele e-shopu ideální, neplatíte totiž za CPM (ideální pro brandovou reklamu) ani PPC (proklik), ale za to, co opravdu od kampaně očekáváte = výkon. Ať už je tím myšlen prodej produktu na e-shopu, registrace do newsletteru nebo vyplnění dotazníku. Ovšemže Mediatel nechce stát opodál a workshop sloužil i jako představení jejich nového systému pro Affiliate marketing.
Duel obchodních ředitelů Michala Heisiga ze Seznamu a Tomáše Búřila z Centrum Holdings byl spíše vtipnou konverzací kamarádů než informativní debatou o plánech, cílech a pohledu na trh očima zástupců dvou největších hráčů českého Internetu, na e-commerce lačného návštěvníka tak čekaly zajímavé informace až v odpoledním programu.
Na fotce zleva: Michal Heisig, Tomáš Řehák, Tomáš Búřil. Autor: Ivana Dvorská.
Slevové servery
Prokázala to zejména diskuse o hromadném nakupování, které je fenoménem letošního roku v e-byznysu. Zájem byl takový, že kapacita malého sálu byla překonána téměř dvojnásobně a mnozí zájemci tak tak museli chvílemi naslouchat skrze otevřené dveře. A že bylo o co stát. Tomáš Čupr ze Slevomatu otevřeně prozradil, že ačkoliv je zboží či služby nabízeno s minimálně 50 % slevou, stále zbývá marže ve výši 20–30% z ceny pro provozovatele těchto serverů.
To při obratu, který by letos u největších hráčů na trhu mohl dosáhnout 100 milionů korun, generuje zajímavý výnos. A tak se nelze divit, že během necelého půl roku vzniklo téměř osmdesát konkurentů, kteří se chtějí svézt na vlně popularity této služby.
Tomáš Carba ze Zapakatel.cz pak vyjmenoval, jaké typy zboží se nejčastěji prodávají: jídlo, pití, hubnutí a zážitky. To je prý oproti zahraničním serverům drobet odlišný sortiment. Je překvapivé, že tyto servery neobjevili ještě prodejci oblečení, z nichž většina i při 70% slevě ve výprodeji generuje zisk.
Foto zleva: Tomáš Čupr (Slevomat) a Tomáš Carba (Zapakatel).
Slevové servery však nejsou jen o nabídce piva za 3 koruny či sushi za pár stovek. Tomáš Krause ze serveru KupDnes.cz prozradil, že jako zpestření lze velmi dobře prodávat i například luxusní sestavy domácího kina v ceně 11 tisíc Kč (zlevněno z 28 tisíc Kč). Množstevně se sice neprodávají na stovky či tisíce, ale obratově vygenerují více než 10 tisíc voucherů na pivo. A o to jde především.
Zajímavé postřehy z nadhledu nabídnul Tomáš Matějček z Mitonu (Miton spoluvlastní Slevomat a provozuje agregátor slevových nabídek Kupon.cz). Vyjmenoval základní předpoklady, které by měl agregátor splňovat – garance pravosti nabídek, selekce spolehlivých serverů, představil vizi o bazaru slevových kuponů (těch, které se neprodají běžným způsobem).
Foto zleva: Tomáš Matějček (Miton), Tomáš Krause (KupDnes, Internet Info).
V sále bedlivě naslouchala celá řada zástupců Seznamu, napříč odděleními Skliku, Zboží i nejvyššího vedení. Klevety na konference nesly zprávu, že v Seznamu připravují svůj vlastní agregátor slevových serverů; pak tato diskuse byla velmi podnětnou inspirací pro designování takové aplikace. Zda od klevetů přijde na čin, ovšem najisto nevíme.
Na debatě o slevových serverech bylo narváno…
Nejenom slevami živ je Internet
O zaměření letošního CIFu na obchodování a peníze nejlépe svědčí přehled nejinspirativnějších projektů českého Internetu roku 2010. Všechny totiž nějak souvisí s monetizací uživatelů. Prvním byl Pixmac.com nabízející fotografie amatérských fotografů k použití v reklamě a médiích. Fotograf si vydělá pár korun na lepší vybavení, Pixmac zinkasuje provizi a zákazník má obrázek s licencí k užití za řádově desetikoruny namísto tisícovek, které si účtují profesionální fotobanky.
Následovalo představení nového Skliku v podání šéfa vývoje Jiřího Chomáta a zajímavá přednáška Tomáše Vyskočila o serveru WikiReality, projektu, za nímž stojí polské Allegro (autor Aukra) a který se chce v konkurenci téměř 70 dalších českých realitních serverů poprat o co největší kus z téměř 600 milionů, které ročně do realitní reklamy putují. Nenechte se zmýlit, ačkoliv už má Aukro ve své stáji Bezrealitky (soukromá inzerce) a iDeveloper (developerské projekty), WikiReality by měly doplnit skupinu serverů o nabídky realitních kanceláří a konkurovat tak zejména dominantním Srealitám.
V druhé části novinek shrnul Tomáš Čupr začátky a vývoj Slevomatu (od prvního spuštění do první prodané tisícovky za den uplynulo jen 2,5 měsíce) a u řečnického pultu jej nahradil Ladislav Trpák z „nadnakupovače“ či chcete-li brandbooku Zoot.cz. Byť jde ve své podstatě o agregátor nabídek internetových obchodů, na rozdíl od Zboží či Heuréky se neseřazuje nabídky konkrétního produktu (vyhledávání), ale spíše se snaží simulovat prodavače v internetovém obchodě a podle pocitů či definovaného chování se snaží nabídnout vhodný produkt k nákupu (brouzdání). Zda je tento směr správným krokem ukáže budoucnost a první výsledky zapojených e-shopů o letošních Vánocích.
V množství e-commerce projektů nemohl chybět ani zástupce privátních nákupních klubů, jeden z průkopníků na zdejším trhu BigBrands, který představil Vassili le Moigne. Principem podobného klubu je, že se v něm s výraznými slevami může objevit i zboží značek, které na veřejně přístupných obchodech nepřipustí prezentaci svých produktů s jakoukoliv slevou (neb to považují za devalvaci značky). Rozdíl oproti slevovým serverům je v tom, že v tomto případě jsou slevy limitovány maximálním počtem prodaných kusů, který je nízký, a tak se mnohdy stane, že zboží je vyprodáno během několika málo hodin.
Foto: Vassili le Moigne, BigBrands.cz
O závěr zajímavého programu se postaraly dvě významné osobnosti české e-commerce sféry, které zásadním způsobem ovlivnily český internetový byznys. Zakladatel prvního významnějšího e-shopu Jiří Hlavenka (ex Cpress, Vltava.cz) a ředitel Aukra Václav Liška. Ten prozradil, že k Aukru přišel jako slepý k houslím – coby student na stáži se podílel na české lokalizaci a pak již u projektu zůstal. Aukro má navíc specifickou pozici, kdy jeho zdrojem nejsou marže z prodaného zboží, ale „transakční poplatky“. Na rozdíl od e-shopu jde spíše o tržiště s garancí důvěry a propracovaným platebním systémem, který v Polsku vynesl Allegro na pozici bezkonkurenční jedničky, přes niž projde 60% všech internetových obchodů.
Foto: Václav Liška (Aukro) a Jiří Hlavenka.
A co bylo klíčem k úspěchu Aukra? Bezchybnost a originalita, kterou ve vzkazu českému Internetu popřál i investor Michael Rostock Poplar.
Foto: Michael Rostock Poplar a přednáška o Originalitě.