Hlavní navigace

CIF2010: konec nejistoty, příští rok ve znamení nových projektů

12. 11. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Český Internet se nadechuje k dalšímu rozvoji: čeká nás rozmach čteček elektronických knih a další akvizice u největších značek, mezi kterými tempem růstu vyniká hlavně Mladá Fronta.

Včera, v prostorách pražského Konferenčního centra City, proběhl pátý ročník tradiční podzimní konference Czech Internet Fórum 2010 (CIF2010). Zajímavé přednášky, panelové diskuse, zkušenosti provozovatelů start-upů a nezbytný networking, byly tím správně namíchaným koktailem, který dokázal bezezbytku vyčerpat kapacitu konferenčních sálů. Stejně jako v předchozích letech probíhaly paralelně s přednáškami také workshopy, tentokrát například na téma IPv6 nebo o současném fenoménu v podobě hromadného nakupování.

Jestliže loňská konference byla poznamenaná probíhající nebo, podle některých názorů, odeznívající krizí, letos po ní nebylo ani památky. Jako by se zdálo, že je dávno zapomenuta. Vydavatelé a provozovatelé internetových služeb se zhluboka nadechli, vrátila se jim chuť investovat a na příští rok chystají řadu nových projektů. Některým hráčům dokonce krize pomohla k tomu, aby se staly ještě většími.

Mladá fronta a další štiky

Například vydavatelství Mladá fronta na konci loňského roku převzalo server Dáma.cz a letos získalo online divizi CPressu. Podařilo se mu za necelé dva roky zvýšit návštěvnost z necelých 200 tisíc na 1,8 milionů reálných uživatelů, což se tak rychle žádnému českému internetovému médiu nepodařilo. Mladá fronta se ale bohužel nevyhnula taktice sdružování menších projektů pod jednu značku, která je typická pro měření návštěvnosti Netmonitor. V tomto případě šlo o převedení některých projektů pod značku E15. Podle Petra Bednáře z MF to souvisí s celkovou proměnou serveru E15.cz, která začne být vidět ještě letos. MF se hodlá v příštím roce zaměřit hlavně na rozvoj projektů, které má ve svém portfoliu, Petr Bednář ale nevyloučil, že by mohlo dojít i k nějaké další akvizici.

Ondřej Sommer z vydavatelství Economia byl, co se týče plánů na příští rok, o poznání méně sdílný. Prozradil nicméně, že Economia rozšiřuje svůj tým a připravuje nové projekty. Hodlá prý využít uživatelskou bázi portálu Volný, který koupila v červenci. Rok 2011 bude podle Sommera pro aktivity Economie na Internetu klíčový.

Podobný osud jako portál Volný měl i portál, který dříve provozoval telekomunikační operátor Tiscali. Stejnojmenný portál v roce 2008 koupila mediální skupina Jana Václava Čepa. Nový ředitel pro strategii Daniel Dočekal se chce zaměřit na budování obsahu a nových obsahových služeb, pro které je podle něj stále prostor navzdory tomu, že většinu inzertních příjmů na Internetu získává trio Seznam, Centrum a iDnes.

Panelisté: Ondřej Sommer (Economia), Petr Bednář (Mladá fronta), Ivan Hamšík (Ringier), Daniel Dočekal (Tiscali Media, a. s.) Moderátor: Patrick Zandl

Na fotce zleva: Daniel Dočekal (Tiscali Media), Ondřej Sommer (Economia), Patrick Zandl (Lupa.cz), Ivan Hamšík (Ringier), Petr Bednář (Mladá fronta). Autor: Ivana Dvorská.

Ivan Hamšík, šéfredaktor online titulů v Ringieru, prozradil, že  Ringier Axel Springer Media, což je nová firma spojující mediální aktivity obou vydavatelství v regionu střední  Evropy, hodlá v příštích letech investovat do akvizic a rozvoje projektů částku ve výši 100 milionů eur.

Ringier i nadále věří ve zpoplatněný obsah. Ivan Hamšík nicméně přiznal, že se zpoplatněním části obsahu webu reflex.cz neslaví vydavatelství žádné velké úspěchy. Motiv zpoplatnění je ale zřejmý. Ringier očekává letos tržby okolo 2 miliard Kč, přičemž z Internetu jen 40 milionů Kč. Petr Bednář z MF je ale k zpoplatňování obsahu skeptický.

Placený obsah na Slovensku

 Systém zpoplatnění internetového obsahu připravuje pod názvem Piano i společnost NextBig. Podle Tomáše Belly jedná NextBig v současné době se sedmi slovenskými vydavateli a rád by službu spustil už v březnu příštího roku. Kontury projektu jsou zhruba následující: měsíční předplatné 2,9 euro (75 Kč) umožní přístup na placený obsah slovenských internetových serverů, které se zapojí do projektu. Stačí se jednou přihlásit, systém si přihlášení bude pamatovat a pustí vás na placený obsah, kdekoliv bude zpoplatněn tímto měsíčním paušálem. Samotné servery se pak podělí tak, že 30 % z částky dostane server, kde si uživatel předplatné objednal nebo prodloužil a zbytek se rozdělí podle času stráveného na jednotlivých serverech zapojených do systému.

Tomáš Bella (NextBig)

Tomáš Bella (NextBig). Autor: Ivana Dvorská.

NextBig usiluje o to, aby poplatky za obsah byly čtenářům účtovány jejich providery prostřednictvím faktury za internetové připojení.  Domnívá se totiž, že problémem není ani tak částka, jako spíše samotný proces platby. Jednání o možném nasazení služby probíhají i v Česku, kde je ale podle Belly situace těžší v tom, že trh paralyzuje „strach ze Seznamu“, který dříve avizoval, že zpoplatňovat nehodlá.

Čtečky jsou tady, chybí placený obsah

Kromě diskusí o placeném obsahu, které jsou však evergreenem několika posledních let, a letošního fenoménu v českém e-byznysu, kterým se bezesporu staly slevové servery (více se o nich dočtete v dalším článku z CIFu), přišla řeč také na rostoucí popularitu čteček elektronických knih. Amazon prodává už nyní více elektronických knih než papírových s pevnou vazbou a je jen otázkou než tento fenomén dorazí i do Česka.

Podle Martina Malého, šéfredaktora serveru Zdroják.cz, už k tomu ale letos došlo. Ještě před rokem byla čtečka zbožím, které si kupovali technologičtí nadšenci, dnes si ji ale díky zásadnímu poklesu ceny kupují i zástupci všech věkových a cílových skupin. Začátkem příštího roku by mohlo být mezi tuzemskými uživateli asi 150 tisíc čteček, což představuje širokou cílovou skupinu, která je schopná a ochotná za obsah platit.

Martin Malý (Zdroják.cz)

Martin Malý (Zdroják.cz). Autor: Ivana Dvorská.

V současné době ale bohužel odpovídající český obsah chybí. Oficiálně jsou k dispozici pouze autoři, kteří jsou 70 a více let po smrti, nebo ti, kteří píší zadarmo. Proč ale placený obsah chybí? Vydavatelé obsahu často nabízí několik důvodů, mezi které patří přesvědčení, že uživatelé nejsou ochotni za takový obsah platit.

Podle Martina Malého ale lidé nechtějí platit za něco, co mají zdarma. Bezplatný obsah je ale možné prodat, pokud přidáváte přidanou hodnotu. Vydavatelé a tvůrci obsahu mají podle Malého půl roku, aby se svezli na vlně placeného obsahu, pokud se jim do té doby nepodaří nabídnout pro uživatele zajímavý obsah, tak si ho najdou jinde a neexistuje způsob, který by je poté přesvědčil, aby se vrátili zpět a začali platit.

Ambiciózní plány měl v oblasti prodeje elektronických knih Ringier, ale jeho projekt Gutenberg byl letos s konečnou platností uložen k ledu.

Zdá se ale, že by se stojaté vody placených elektronických knih mohly přeci jen pohnout už letos. Palmknihy.cz chtějí začít prodávat knihy z nakladatelství Academia, Fragment, Galén, Albatros Media. Se serverem Palmknihy.cz bude podle slov Daniela Dočekala spolupracovat i Tiscali Media, která bude serveru dodávat obsah.

Digitální generace

Zajímavá byla také přednáška Petra LupačeFilozofické fakulty Univerzity Karlovy, který se zabýval problematikou digitální generace. Pokusil se konfrontovat její obecné vnímání jako skupiny, která stojí na pomyslné špici ve využívání potenciálu Internetu, s realitou. 

Petr Lupač (FF UK)

Petr Lupač (FF UK). Autor: Ivana Dvorská.

Sociologické průzkumy podle Lupače naznačují, že mladá generace se v tomto směru od ostatních věkových skupin neliší tak zásadně, jak je jí někdy všeobecně přisuzováno.

Osobně mě nejvíce zaujaly výsledky sociologického průzkumu ze Švédska, které dokladují, že Internet využívala v roce 2009 polovina dětí již ve věku čtyř let. Přitom v roce 2004 toto číslo odpovídalo věku devíti let. 

BRAND24

Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009

K jakým výsledkům asi dojdou sociologové ve Švédsku za dalších pět let? To si netroufám nebo snad ani nechci tipovat. Co se ale bude dít na příští rok české internetové mediální scéně, je zřejmé – investice do obsahu a boj o čtenáře

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).