Já to říkám pořád. A proto nechápu proč po mě šéf chce řidičák. 3x měs cesta do Prahy na vyzvednutí nahr. dílů který se vejdou do jednoho baťohu. Za 2-3 roky tu máme výrazné zmenšení vydatnosti ropných děr a to už bude krize s velkym K. Už takhle taky člověk nikde nezaparkuje a ty prachy co ho to auto stají na daních a tak no pálka. Já si nestěžuju. Já vim že je to úmyslná strategie státu ke snížení motorismu. Kurňa lidi nejezděte autem pro každej rohlík.
Jo kolo to je to samý jako sebevražda na českých silnicích bez cyklostezek. Já naštěstí do práce mám cestou cyklostezku ale to nemít tak mi někde srazí kaminon naložený matoniho vodou;)
> Na druhou stranu, rozvážkový systém je z hlediska spotřeby
> určitě účelnější než individuální cesta automobilem.
Jenže to neplatíme "my všichni", ale každý se rozhoduje individuálně. Váš závěr je úplně mimo. Zkuste si sehnat nějakou knihu o ekonomice a doplňte si vzdělání.
Spis jste nejak mimo Vy :-) Copak rozvazkovy system plati "vsichni"? A chcete take tvrdit, ze MHD je ve spotrebe paliva na pocet prepravenych lidi neekonomicke? Ten kdo potrebuje doplnit vzdelani jste spis Vy. A autobusova a vlakova doprava take neni vsude ztratova tak jako v komunisticky pokrivene ekonomice CR.
MHD je ve spotrebe paliva na pocet prepravenych lidi neekonomicke? Ve spotrebe paliva urcite ne, ale ve spotrebe penez je nekolika nasobne drazsi! Alespon ta prazska MHD, schvalne si spocitejte kolik stoji tato hromadna preprava kdyz 70% jde z nasich dani a jizdne stoji 20,-.
Mno a vy si spocitejte kolik stoji vase rani a odpoledni hodinka v kolone, to neni jen benzin, to je taky cas, svinstvo ve vzduchu, opravy silnic ... .
Proc asi v jisty nebananovych statech jednoduse zakazou vjezd do center obci ? Procpak tam smi vyhradne MHD + zasobovani (a to pouze brzo rano a pak az pozde odpoledne) ? Procpak tam jezdi MHD zdarma ? Protoze provoz toho MHD vyjde podstatne lepe nez resit neustale rozflakane vozovky, budovat nova a nova parkoviste, rozsirovat prutahy ... To jsou miliardy ktere plati i ti, kteri MHD pouzivaji a trebas si vubec nepreji aby jste jim vy smrdel vasim autem kazdy den pod nos.
Váš předpisatel asi chtěl poukázat na to, že alespoň ta pražská MHD je plýtvavý kolos. Možná nechtěl kritizovat MHD obecně.
Na náklady se tady nehledí. Politik chce metro? Nezkoumáme jestli je to nejlepší možnost, bude mít metro až na Karlštejn. Politik chce nové tramvaje? Bude mít nové tramvaje. Potřebujem víc úředníků? Najmeme je! Hnijou nám nové nízkopodlažní tramvaje za 100 mil. ve vozovně? Nevadí, on to někdo zaplatí. To se stane.
Samozřejmě podpora MHD a alternativní dopravy tu stojí za houby. Když jedu do Švédska, Dánska, Německa, jenom koukám, jak řeší dopravu po městech tam. Ideální dopravní prostředek je samozřejmě kolo. Kdyby tady byly podmínky, tak půlka Prahy jezdí na kole a MHD. Jenže když oficiálně smí být v jedné soupravě metra jen dvě kola (a to ještě mimo špičku), do tramvaje ani busu nesmí vůbec, na úřadech, v obchodech (obchodních centrech) a procovištích není kam kolo bezpečně uložit, to je potom těžké.....
No co se Prahy tejce, predevsim bych naprosto bez vyjimek zakazal vjezd osobnim automobilum do hystorickeho centra a nekompromisne je odtahoval + udeloval pokuty v desitkach kKc. Kdyz tam obcas prochazim a kvuli vsudeparkujicim vozum nelze ani projit ... A to neluvim o tom ze musite z poza kazdeho rohu vykukovat jako v boji, aby vas nekdo nesetrelil.
Kupodivu kdyz bylo centrum pri povodnich uzavreno taky to fungovalo.
jednak MHD vyuziva i jine pohony (elektrina, a casem snad i vodik) a taky si predstavte kolik mista by zabralo, kdyby kazdy z tech 5 lidi mel vlastni auto. Navic napriklad rano ve spicce, kdyz v tech autech jezdi lidi po 1 a autobusy nebo tramvaje praskaji ve svech nejake penizky nahrabete. Nikdo z tech 40ti lidi v tramvaji nepotrebuje parkoviste, nadelaji rozhodne mene skodlivin, nez kdyby meli auto a cestu si rozhodne vic uzijou ;)
a zpet k clanku - daleko radsi zaplatim za donaskovou sluzbu nez mit ridicak + auto (legalne se vsemi poplatky a udrzbou a pneumatikami) + garaz + benzin + nervy za volantem z cyklistu, co nevyuzivaji stezek, protoze u nas stezky nejsou, idiotskych duchodcu a podobne. Donaskova sluzba Vam usetri zdravi i cas.
Jednou jsem zkusil nakoupit potraviny pres e-shop. Privezli toho polovinu s tim, ze "u Meinla ten zbytek nemeli".
Zrovna u nakupu potravin je tohle problem, ktery budou e-shopy tezko resit: Mnoho zbozi je navzajem nahraditelneho, ale musi se to probrat se zakaznikem. Svoje preference resi nakupujici vetsinou na operativne na miste; predem je specifikovat je nesmyslne slozite: "Pokud budete mit smetanovy jogurt s jahodami, tak tech klidne vezmu sest. Ale nesmi byt od <jmeno_vyrobce>, ten mi minule nechutnal. Jo, a nesmi mit kratsi trvanlivost nez do <datum>. Kdyby mel kratsi trvanlivost jen do <datum-2>, tak mi vezmete jen dva a doplnte to jinymi. Kdyby nemeli ty jahody, tak mi vezmete s boruvkama, ale ty nejvys tri. Jo a pak bych chtel jeste dva jogurty s takovym tim zlutym obalem, ty mi minule pridala dcera do kosiku a strasne mi chutnaly. A kdyby nahodou meli ochuceny tvaroh, tak vemte o dva jogurty min a misto toho jeden ten tvaroh. atd." A to jsme teprve u jogurtu a ja mam pocit, ze jsem jeste porad neco vynechal.
Myslim, ze nakupovani potravin pres e-shop zustane jeste dlouho domenou nerdu (jak se tomu rika cesky?).
Na to se v glose narazi, ze nejlepsi by bylo kdyby e-shopy provozovali samotne supermarkety, pak by se nestalo, ze "u Meinla nemeli".
Nerd je skutecne dost specificky vyraz a nepresne by ho stacilo v tomto pripade prelozit jako "nadsenci", protoze normalni clovek si to slovo hned prohodi se slovem magori :-)
problem je, ze e-shopy vetsinou nemaji vlastni sklad, nebo si udrzuji jen velmi maly pro nejcastejsi zbozi. Pracuji nad sklady svych dodavatelu, coz ve finale setri naklady. Ale to je jen jeden z tisice duvodu, proc potraviny online nakupovat nebudeme.
Potraviny online nevidim jako problem, viz predchozi, ten eshop bude provozovat but primo nejky ten "hyper" nebo "super" a bude zkratka nabizet to co ma aktualne skladem, pripadne se muze dohodnout nekolik dodavatelu a provazat sve sklady s webovym rozhranim.
Muze to mit jeste jeden efekt, muzete si ke kazdemu vyrobku napsat poznamku "nebrat, je to hnus" a tu muzou priapadne videt ostatni ;).
Samozrejme je nutne aby dotycny eshop mel relativne velke odbery zbozi/km^2, asi by se moc nevyplatilo vezti 5 rohliku do kotehulek a 1/2 chleba do 100km vzdalene horni dolni, opripade by cena dopravy daleko presahla cenu zbozi.
Myslim si ze potraviny pres internet se nikdy poradne prodavat nebudou. Mozna to budou nejake specificke veci, jako treba napoje, ale tezko budeme objednavat bezny nakup.
Proc?
Neni to ekonomicke a nikdy to byt ekonomicke nemuze. Alespon pro "bezneho spotrebitele", ktery jen malokdy pocita cele naklady. Naklady totiz nejsou jen cena zbozi, ale take cena benzinu pri ceste do obchodu a predevsim cas, ktery nakupovanim vynalozime (naklady alternativni prilezitosti). Tyto polozky jsou ale spotrebiteli skryte, vidi jenom ty rohliky za 90 hal.
Eshop prilis nevyresi problem s casem (objednavani online take zabere celkem dlouho, zvlast vyber v tisicipolozkovych potravinach), nevyresi prilis cenu dopravy (take to neco stoji). Pokud to nebude dostatecne masove, nevyresi ani ceny potravin. Navic usetreny cas presune na e-shop, ktery musi platit nekoho, kdo zbozi podle seznamu do baliku nahazi.
Potravinovy eshop musi mit narozdil od tech beznych vlastni sklad a musi pocitat i s takovymi vecmi, jako je datum spotreby, minimalni zasoba atd. Z nakladu usetri tak maximalne pokladni a na vybaveni prodejny (staci sklad). Navic potrebuje ony brigadniky, kteri budou plnit krabice objednavek. Spolehlivost bude silena (v ramci 100 polozek nakupu se velmi casto neco splete nebo zapomene).
Celkove si nedovedu predstavit, ze by mohl nabizet alespon stejne ceny, jako hyparmarket. A kdyz k tomu pripocteme jeste dopravu, musi byt zakonite drazsi.
Dale je temer nemyslitelne nakupovat v eshopu vsechny potraviny. Napriklad ovoce, zelenina, maso, ryby - asi tezko budu davat do objednavky "stredne velky pstruh" nebo "3-4 papriky, podle velikosti". Nehlede vubec na to, ze si zbozi nemuzeme "osahat" a podle toho se rozhodnout, ze kvetak vypada nejak zasle, vezmeme radsi brokolici. Pro potraviny, ktere se nedaji takto nakupovat, stejne musime jit. No a pak uz je jedno, jestli pritom nakoupime i ten zbytek...
Na zacatku jsem zminil napoje - to je totiz system, ktery funguje napriklad v Nemecku (kokretne Koeln). Existuje sluzba, ktere zavolate, ze chcete dovezt napoje (funguje to vicemene systemem "jako obvykle") a druhy den Vam dovezou treba paletu vselijakych vod, dzusu, piva atp. Ty pak ulozite treba do sklepa a mate na mesic vystarano. Cele je to pochopitelne vyrazne levnejsi, nez ty vody nakupovat v obchode, nehlede na to, ze je nemusite nikam tahat.
Ale to je jasny, ze rohliky po netu nakupovat nikdo nebude. Ale jde prave o ty trvanlivy veci. Napoje, mrazeny jidlo, vselijaky ty veci co se obvykle valej v koupelne a na zachode, dalsi a dalsi... To jsou veci, ktery staci privezt jednou dvakrat, mozna trikrat do mesice a je vystarano. Rohlik, jablko a kus salamu si radsi koupim v samosce zarohem...
Navic kdyz se podivam jak husta je sit hypermarketu, tak naklady na dopravu budou minimalni. Je to jen o optimalizaci cest...
kdyz je elektronika na netu cca o 20% levnejsi nez v kamenych.. tak proc neprodavat kanystry s benzinem levnejc po netu? cechacci pro par korun si to tam klidne nalejou... to je vzdy nakup min. za tisicovku, v cene kanystr zdarma nebo na zalohu jako bedny od piva, zbyva vyresit dopravu a je to:)
Bohužel autor zřejmě nebyl v USA. Kdyby tam byl, asi by nemohl předpokládat, že Američani budou donuceni k přechodu na MHD.
Tak především - ve většině amerických měst MHD nefunguje. Pokud nemá město více jak dva miliony obyvatel, budete rádi za pár autobusových zastávek pro děti DO/ZE školy.
Auta stojí v USA pár korun. Na měsíční návštěvu se Vám vyplatí si nějaké koupit. Seženete auto s pětilitrovým motorem (průměrně...) okolo padesáti tisíc korun. A nic za co byste se museli stydět.
Ve většině států není v USA na benzín uvalena daň, takže ani po VELKÉM zdražení by lidé nemuseli omezit spotřebu. Vždyť mají jednu z největších životních úrovní na světě. Oni si to prostě mohou dovolit.
A naposled: na území USA je asi 40% všech světových silnic. Státy byly vybudovány pro auta. Nemůžete se tam bez nich dopravovat. Obejít JEDEN blok v NY trvá půl hodiny. Ulice jsou pravoúhlé, dvanáctiproudé a bezpečné. To je země aut. Tam není problém zaparkovat nebo někam dojet. To nelze ani trochu srovnávat s Evropou, tak to NEFUNGUJE.