Facebookové stránky v původní podobě končí, viditelnost příspěvků klesla na 2 %

Facebook jasně ukazuje, že nemíní své služby poskytovat zadarmo a pro firmy bude časem kompletně zpoplatněný. Svý způsobem to ale vlastně není špatná zpráva.

V prosinci 2013 snížil Facebook viditelnost příspěvků stránek na čtyři procenta fanoušků. Projevilo se to zpravidla tím, že jednotlivé příspěvky spadly s dosahem (reach) zhruba na polovinu oproti předchozímu stavu – do té doby šlo zhruba o devět procent, byť s pomocí aktivních fanoušků a dobré volby příspěvků šlo dosáhnout i více než patnácti procent.

Omezení na čtyři procenta Facebook doprovodil změnami algoritmu, takže se sice dalo dosáhnout o pár procent víc, ale u klasických firemních stránek se bez placení moc daleko dostat nedalo. Jediné co Facebook v prosinci ponechal, byl celkový týdenní reach zhruba na stejné úrovni jako předtím. Mírně se tak dalo pomoci zvýšením počtu příspěvků (více příspěvků s menším dosahem mohlo pomoci k zachování celkového dosahu stránky).

Někdy na konci únoru se původní „poloviční“ čísla dosahu u jednotlivých příspěvků snížila prakticky na další polovinu. A jak s odstupem několika týdnů uvádí zahraniční média (viz například Facebook Reportedly Slashing Organic Reach for Pages), není to jenom zdání, dnešní průměrný dosah jednotlivého příspěvku jsou dvě procenta fanoušků.

POZNÁMKA: Když jsem v červenci 2013 psal Začněte pracovat na získání fanoušků z Facebooku do vlastních rukou, našlo se hodně lidí, kteří tvrdili, že je to malování čerta na zeď. Dnes je ještě více důležité myslet na to, že fanoušci firmám na Facebooku prostě nepatří

Přes tři tisíce fanoušků, nikdy ani korunu na reklamu, svým způsobem typický počet fanoušků pro českou firmu.

Přes tři tisíce fanoušků, nikdy ani korunu na reklamu, svým způsobem typický počet fanoušků pro českou firmu.

Valleywag to komentuje slovy: Facebook Is Ending the Free Ride a doslova říká, že Facebook předvedl největší kanadský fór internetové éry. Přesvědčil nepočítaně celebrit, skupin, firem i značek, že jeho služby jsou nejlepší cestou k dosažení lidí. A v okamžiku, kdy jsou na něm všichni doslova závislí, udělal z nich svá rukojmí.

Prosincové snížení na 4 % a březnové na 2 % si už vybírá daň. Výrazně nižší počet fanoušků nedokáže udržet „engagement“ na potřebné úrovni a ten jde radikálně dolů. Méně lidí na příspěvku spolu s původním průměrným jedním procentem aktivních fanoušků samozřejmě znamená, že doposud používaná zásadní metrika „lidé, kteří o tom mluví“ klesá na pod procentní úroveň. Reakce Facebooku je samozřejmě klasická: „lidé, kteří o tom mluví“ (známé i jako PTAT) ruší a přechází na jiné metriky, které dokáží firmám patřičně ukázat, jak dobře to všechno funguje.

Firmy plaťte

Facebook samozřejmě není charita, je to společnost s hlavním cílem vytvářet zisk. A vstup na burzu znamená, že to co teď můžeme sledovat, je z podnikatelského hlediska zcela správný vývoj. Co na tom, že neziskovky a malé a střední podniky jsou bez šance, Facebook potřebné miliony dolarů dostane z gigantů, kteří na Facebooku mají miliony fanoušků. Aby jim ukázali svůj příspěvek, budou marketingová oddělení muset přeskupit rozpočty a podstatně vyšší část dávat Facebooku.

Desítky tisíc fanoušků a organický reach jde dolů. Zajímavost? Pokud si kupujete reklamu, má to samozřejmě i vliv na organický dosah (reach)

Desítky tisíc fanoušků a organický reach jde dolů. Zajímavost? Pokud si kupujete reklamu, má to samozřejmě i vliv na organický dosah (reach)

POZNÁMKA: Facebook to svým způsobem vymyslel geniálně. Nejprve od firem vybírá velké peníze za získávání fanoušků pro stránky. Následně znemožnil tyto pracně a nákladně získané fanoušky oslovit, pokud nezaplatí další velké peníze. Co na tom, že jste si již zaplatili, rád vybere peníze znovu.

Facebook se mezitím staví do role ochránce svých uživatelů a tvrdí, že to dělá proto, že příspěvků je mnoho. A že uživatel nemůže za den přečíst víc jak 1500 příspěvků. Nakonec i proto existuje stejný mechanismus omezující, kolik příspěvků od přátel vidíte. Ve výsledku máte sice „přátele“, ale nevidíte od nich jediný příspěvek. Všechno pro dobro uživatelů, kteří asi nejsou svéprávní, aby se rozhodli, co vlastně sami chtějí vidět (na Twitteru to mimochodem funguje bez jakýchkoliv problémů).

Stránka končí v původní podobě

Stránka (Page) na Facebooku ve své původní podobě končí, z vyjádření Facebooku už víme, že viditelnost bez zaplacení bude nakonec nula. Co ale stále zůstává jsou dva zásadní způsoby používání Facebooku (z původních tří).

Neziskovky? To Facebook nezajímá. Třináct tisíc fanoušků a jak to vypadá s dosahem.

Neziskovky? To Facebook nezajímá. Třináct tisíc fanoušků a jak to vypadá s dosahem.

Současní i potenciální zákazníci stále budou dávat přednost psaní dotazů (ale hlavně stížností) firmám přímo na sociálních sítích – v tomto smru bude facebooková stránka plnit stále tutéž roli kontaktního místa, uživatelské podpory, doplňku call center. Včetně nutnosti monitorování toho, co se děje na sociálních médiích a internetu ve vztahu k firmě, značce, produktům a službám.

CIF16

Nejzásadnější změnou ale bude nutnost využití sociálního webu, tedy takového, který umožňuje sdílení přímo z webů či blogů firem – tedy přesun od aktivního protlačování vlastního obsahu k fanouškům stránek k využití „ochoty“ lidí sdílet zajímavé informace z webu na jejich (osobní) sociální sítě.

Svým způsobem je tak likvidace stránek Facebookem dobrým krokem. Znamená přechod firem ke skutečnému budování obsahu na vlastních webech. A také větší důraz na dobrou zákaznickou  podporu – uživatelé (zákazníci) sociální zůstávají a nějaké likvidace firemních stránek na Facebooku jsou jim vlastně zcela ukradené.

44 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 5. 2014 23:47

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »